Awaria to kłopotliwe zdarzenie dla kierowców ciężarówek i autobusów, w którym szybko potrzebują pomocy. W obecnym kryzysie związanym z pandemią koronawirusa szybka pomoc i informacje o tym, co należy zrobić, są dla nich ważniejsze niż kiedykolwiek, biorąc pod uwagę kluczową rolę, jaką odgrywają w utrzymaniu sprawnego przepływu niezbędnych towarów. Zwłaszcza w przypadku podróży transgranicznych, kierowcy w razie awarii muszą być świadomi przepisów, których powinni przestrzegać. Dlatego Continental zebrał informacje dla kierowców i kierowników parków maszynowych w 24 krajach europejskich na temat różnych przepisów dotyczących awarii opon. Firma uruchomiła stronę internetową zawierającą wszystkie niezbędne dane, w tym specyfikę rynkową i linię pomocy technicznej Conti360°, które można znaleźć (również w pliku PDF do pobrania) na stronie internetowej Continental Opony Polska.
Informacje te dotyczą takich państw jak: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy.
Łukasz Tymoszczuk (na zdjęciu poniżej), menedżer sieci Conti360° w Continental Opony Polska, wyjaśnia, skąd ten pomysł: - Początkowo opracowywaliśmy przepisy dotyczące awarii dla naszych pracowników obsługujących usługę Conti360°, aby mogli oni doradzać w zakresie protokołów i przepisów bezpieczeństwa na wypadek awarii, ale teraz udostępniliśmy je na naszej stronie internetowej, aby pomóc w nagłych wypadkach na drodze kierowcom i osobom zarządzającym flotami.
Szczególne zasady w Niderlandach, Szwecji i Francji
Jak wskazuje Continental w niektórych krajach konieczne jest przestrzeganie specjalnych przepisów i protokołów. Na przykład w Niderlandach władze Rijkswaterstaat oceniają sytuację za pomocą kamer monitorujących lub z pojazdów drogowych i w razie potrzeby wzywają pomoc drogową. We Francji kierowcy (a nie dyspozytorzy flot) muszą sami nacisnąć przycisk SOS, aby powiadomić służby drogowe - tylko wtedy, gdy przycisk SOS nie działa, kierowca może bezpośrednio wezwać policję. Dyspozytor floty nie może powiadomić służb bezpieczeństwa na autostradzie o awarii. Na niektórych europejskich trasach w Szwecji (E4, E16, E18, E20) prawo stanowi, że w celu zabezpieczenia zepsutego pojazdu należy wezwać specjalny pojazd TMA.
Co w przypadku awarii związanej z oponą?
Przygotowane przez firmę Continental zestawienie europejskich przepisów dotyczących awarii pokazuje, jak i kiedy - w poszczególnych krajach - kierowcy lub dyspozytorzy flot powinni angażować osoby trzecie i policję, kto powinien dokonać zgłoszenia, jakie są ograniczenia dotyczące montażu opon, jakie są władze poszczególnych krajów oraz w jaki sposób Conti360° pokrywa koszty poniesione przez osoby trzecie. Ponadto, Continental zaleca podjęcie następujących ogólnych działań w przypadku awarii, które być przydatne również dla kierowców samochodów osobowych:
• zatrzymaj się na pasie awaryjnym i włącz światła awaryjne,
• załóż kamizelkę odblaskową,
• umieść trójkąt ostrzegawczy 50 metrów (100 - 150 metrów na autostradach) za pojazdem,
• schroń się za barierą ochronną i powiadom policję lub pomoc drogową.
Przygotowane zestawienie zawiera również dane kontaktowe do infolinii Conti360° w poszczególnych krajach. Sieć serwisowa Conti360° ma 7500 partnerów w 37 krajach europejskich. W roku 2019 r. z usług sieci firmy Continental skorzystało ponad 29 tys. pojazdów na drogach w całej Europie. Dzięki 15 tys. aut serwisowych dyspozytorzy flot i kierowcy mogą liczyć na szybką i profesjonalną reakcję - zazwyczaj ich pojazdy i towary ruszają z powrotem w dalszą drogę w nieco ponad dwie i pół godziny.
(ik)
Źródło i for. Continental