2020-03-11

Opony Cinturato od 70 lat

Pirelli Cinturato ma już 70 lat. Na przestrzeni siedmiu dekad kolejne produkty z tej gamy nie tylko przyczyniały się do poprawy osiągów i bezpieczeństwa samochodów, ale także umożliwiły firmie Pirelli zgromadzenie doświadczenia, które dziś pozwala po raz kolejny podnieść poprzeczkę - wraz z nadchodzącym debiutem najnowszego modelu Cinturato P7. Jak kolejne produkty tej serii będą zmieniały mobilność w przyszłości? Według Pirelli opona przyszłości to opona połączona z siecią 5G, gotowa do użytkowania w inteligentnym mieście. Mobilność przyszłości to także usługa udostępniania rowerów Pirelli Cycl-e Around, na obręczach których pojawi się rowerowa opona Cinturato z gamy Pirelli Velo.

Bezpieczeństwo i wydajność

Dzięki intensywnemu programowi badawczo-rozwojowemu, inżynierowie Pirelli opracowali oponę Cinturato P7 nowej generacji, która jest w stanie wyjść poza z pozoru nieodzowne w branży oponiarskiej kompromisy, godząc np. wysokie osiągi na mokrej nawierzchni i niskie opory toczenia. Jest to zasługa nowych technologii, zastosowanych w tym modelu.

Nowa Cinturato P7 do samochodów klasy premium posiada świetne właściwości podczas jazdy na suchym asfalcie. Istotnej poprawie uległy natomiast osiągi na mokrej nawierzchni, a opona jest jeszcze bardziej odporna na efekt aquaplaningu, co istotnie przekłada się na poziom bezpieczeństwa. Droga hamowania z prędkości 100 km/h na pokrytej wodą nawierzchni jest nawet o 4 metry krótsza niż w przypadku poprzedniej generacji.

Ogólna żywotność opon wzrosła o 6 proc., natomiast opory toczenia udało się zredukować o  12 proc., co sprawia, że nowa odsłona kultowej Cinturato nie tylko uzyskuje wyższe oznaczenia klas energetycznych, ale także realnie zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2 samochodu - aż o 4 proc. w standardowym cyklu pomiarowym (WLTP). Innowacje wprowadzone przez inżynierów poprawiają komfort jazdy - zarówno akustyczny, dzięki zmniejszeniu emisji hałasu, jak i plastyczny, dzięki nowej konstrukcji opony, która może teraz lepiej amortyzować nierówności drogi.

Nowe Cinturato P7 mogą być dodatkowo wyposażone w różne technologie Pirelli, takie jak Run Flat i Seal Inside, które pozwalają kierowcom kontynuować jazdę nawet po przebiciu. Na rynek trafi również wersja Elect, czyli opony zaprojektowane specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in.

Sieć 5G do rozwoju bezpiecznej mobilności

Nowa Cinturato P7 będzie dodatkowo częścią trwającego programu badań „Cyber” firmy Pirelli. Warto zaznaczyć, że włoska marka jako pierwsza połączyła opony z siecią 5G. Ta technologia jest obecnie opracowywana do wykorzystania w inteligentnych miastach, które już wkrótce staną się rzeczywistością. Pirelli była pierwszą globalną firmą oponiarską, która udostępniła informacje zebrane za pośrednictwem inteligentnych opon w sieci 5G, wykorzystując oponę jako jedyną część samochodu, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Daje to możliwość ostrzegania i współdzielenia się informacjami o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach, takich jak zalegająca woda wywołująca zjawisko aquaplaningu. W niedalekiej przyszłości infrastruktura telekomunikacyjna 5G będzie w stanie zebrać i udostępnić wszystkie dane, które zostaną przekazane przez opony i poinformować innych użytkowników dróg o zaistniałych niebezpiecznych sytuacjach, co bezpośrednio wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Wszystko to sprawia, że opony staną się ważnym narzędziem komunikacji, które może ostatecznie przynieść korzyści całemu ekosystemowi transportu, aktywnie przyczyniając się do rozwoju przyszłej mobilności i autonomicznych systemów jazdy.

Pirelli Cycl-e Around jako alternatywna forma mobilności

W 2019 r. Pirelli uruchomiło program Cycl-e Around - kompleksową usługę wynajmu e-rowerów premium (rowerów na pedały ze wspomaganiem elektrycznym) wyposażonych w opony Pirelli. Najnowsza gama e-rowerów wykorzystuje Cinturato Gravel - opony rowerowe specjalnie zaprojektowane z myślą o jeździe w zróżnicowanych warunkach pogodowych i po nawierzchni zarówno charakterystycznej dla miasta, jak i poza nim. Opony Cinturato Gravel wprowadzono na rynek pod koniec 2019 r., odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na wygodne i uniwersalne rowery, kosztem typowych rowerów szosowych, które nie są zdolne do jazdy w terenie. Pirelli specjalnie dla opon Cinturato Gravel stworzyło nową mieszankę gumową SpeedGRIP, która została zaprojektowana tak, by uzyskać wysoki poziom bezpieczeństwa w każdej sytuacji, w której rowerzysta może się znaleźć, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.

Sięgająca lat 50. opowieść o bezpieczeństwie i technologii

Siedemdziesiąt lat temu inżynierowie Pirelli wypróbowali pierwszy prototyp innowacyjnej opony, która dała początek całej gamie produktów. W tym czasie nie była jeszcze nazywana Cinturato, ale już skrywała pod swoim bieżnikiem związaną z tą nazwą prawdziwą rewolucję przemysłową. Jedną z istotnych zmian w branży oponiarskiej było wprowadzenie opracowanych przez Pirelli opasanych opon radialnych z tekstylnymi i metalowymi elementami wzmacniającymi. „Bajeczna nowa opona z własnym pasem bezpieczeństwa” - jak wówczas opisał model Cinturato dział marketingu Pirelli - była na wyposażeniu kluczowych samochodów swojej epoki. Od samego początku opona „367” była wybierana przez takich producentów jak Lancia, ale kolejna ewolucja tej opony wprowadziła Cinturato już niemal do wszystkich najbardziej pożądanych samochodów na świecie. Wraz z kolejnymi wariantami Cinturato: CA67, CN72 i CN73, Pirelli stworzyła koncepcję opony sportowej przeznaczonej do jazdy po drogach, która pozwoliła zapewnić przyczepność autom, takim jak: Ferrari 250 GT i 400 Superamerica, Lamborghini 400GT i Miura, Maserati 4000 i 5000. Model opony CN12 z kolei zapoczątkował opony niskoprofilowe, zdolne do zapewnienia jeszcze większej wydajności. Kolejnym przełomem okazało się wprowadzenie modelu CN36, który powstał z myślą o samochodach osobowych, ale odcisnął swój bieżnik również w rajdach. Korzystając z tego doświadczenia, powstały także liczne inne ewolucje Cinturato, jak np. CN54.

Od Cinturato P7 do P Zero

W połowie lat 70. XX wieku pojawiła się opona Cinturato P7, stworzona z myślą o rajdach, a szczególnie Lanci Stratos. Posiadała w swojej budowie przełomowe innowacje, takie jak nylonowe opasanie 0° oraz wyjątkowo niski profil. Pierwszymi samochodami, dzięki którym trafiła ona na drogi publiczne, były: Porsche 911 Carrera Turbo, Lamborghini Countach i De Tomaso Pantera. Po P7 szybko pojawiła się P6: opona, która była mniej sportowa, ale miała szerszy zakres potencjalnych zastosowań, a następnie P5, stworzona specjalnie do Jaguara, który poprosił Pirelli o możliwie najcichszą oponę o maksymalnym komforcie jazdy. W latach 80. narodziły się opony P600 i P700 - następcy odpowiednio P6 i P7. W ich przypadku koncentrowano się na poprawie parametrów bezpieczeństwa, takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni i pokonywanie zakrętów. Zanim nadeszły lata 90., na rynek trafiły P6000 i P7000, które jeszcze bardziej poprawiły bezpieczeństwo i wydajność. W międzyczasie inżynierowie firmy pracowali nad kolejną rewolucją, wyjątkową oponą mającą zostać wyposażeniem samochodu rajdowego Lancia Delta S4. Model ten potrzebował specjalnie zaprojektowanych opon, mogących przenieść nieokiełznaną do tej pory moc na drogę. Taki był początek drugiej legendarnej rodziny opon Pirelli - P Zero.

P7 rodzi się na nowo

W 2009 r. nazwa Cinturato P7 powróciła, a kryjący się pod nią produkt zapewniał mniejsze zużycie paliwa i redukcję szkodliwej emisji, za także efektywne hamowaniem. Gama produktów rozrosła się wraz z wprowadzeniem opony zimowej i całorocznej, które do dzisiaj pozostają w asortymencie firmy i uzyskały ponad 400 homologacji od producentów pojazdów na całym świecie.

Nowa Cinturato P7 podąża za wszystkimi przełomowymi innowacjami wprowadzonymi w ostatnich latach: zaawansowaną elektroniką, systemami wspomagania kierowcy, napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Już na samym początku swojej obecności na rynku uzyskała ona aż 60 homologacji. Korzystając z dziedzictwa swoich poprzedniczek, Nowa Cinturato P7 kolejny raz podnosi poprzeczkę w dwóch kluczowych aspektach, które ukształtowały ich rozwój Cinturato od lat 50. XX wieku: bezpieczeństwie i wydajności.

(ik)

Źródło i fot. Pirelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń