Firma Pirelli podsumowała miniony rok oraz przedstawiła plany na lata 2020-2022. W 2019 r. producent osiągnął przychody na poziomie 5,323 mld euro, co w porównaniu z 2018 r. oznacza wzrost o 2,5 proc.
Plan przemysłowy na lata 2020-2022
Kierownictwo Pirelli przyjęło kluczowe założenia strategiczne na lata 2020-2022 oraz dalszą perspektywę rozwoju uwzględniającą spadek popytu w sektorze opon w ubiegłym roku (-1,4 proc. w porównaniu z 2018 r.), a w szczególności w sieci sprzedaży wyposażenia oryginalnego (rynek -5,9 proc.), zgodnie ze światową spadkową tendencją w produkcji samochodów.
Pirelli potwierdza kluczową rolę segmentu marek samochodów premium i prestiż z silną koncentracją na opony większe niż 19 cali oraz specjalistyczne. W segmencie standardowym nastąpi koncentracja na oponach 17-calowych, a także redukcja mniejszych rozmiarów. Pirelli wcieli w życie nowy plan oparty na trzech założeniach: konkurencyjności kosztów, rozbudowy sieci sprzedaży oraz innowacji technologicznych. Firma planuje też w ciągu trzech lat zredukować koszty z 510 mln euro brutto inflacji, jak również wdrożyć inwestycje w planowanym okresie na kwotę 900 mln euro (w porównaniu do 1,3 mld zainwestowanych na przełomie ostatnich trzech lat), z większą koncentracją na nowe technologie.
Firma chce generować przychód na poziomie ponad 1,5 mld euro w okresie najbliższych trzech lat, co z pewnością umożliwi selektywne rozszerzanie bazy klientów zainteresowanych oryginalnym wyposażeniem oraz posiadaczy SUV/CUV, zwiększenie znaczenia homologacji oraz przyspieszenie procesu wdrażania innowacji w ramach oferowanego portfolio produktów dzięki dwudziestu nowym propozycjom. W uzyskaniu wyższego przychodu znaczenie będzie mieć również ulepszenie przewidywania potrzeb konsumenckich dzięki nowej platformie analizy danych. W latach 2020-2022 kadra menadżerska zyska nowy program LTI wspierający w osiągnięciu celów założonych w tym okresie. Natomiast do 2025 r. Pirelli chce pozyskiwać 100 proc. energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz osiągnąć neutralny status pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r.
Cele do 2022 r.
Marka Pirelli zakłada przychody za 2022 w wysokości 5,8 mld euro ze średnim 3-proc. rocznym wzrostem. Ponadto, firma dąży do wzrostu regulowanej marży operacyjnej, uwzględniającą zysk operacyjny (EBIT), na poziomie 18-19 proc. w okresie do 2022 r. Jednym z głównych celów na najbliższe lata są inwestycje w wysokości około 900 mln euro, a także przychód w wysokości około 1,5 mld euro przez następne trzy lata. Ważną pozycję stanowi również polityka dywidendowa potwierdzona wypłatą również 40 proc. skonsolidowanego zysku netto. Pirelli ma na celu również uplasowanie się na pozycji finansowej netto na poziomie -3,3 mld euro w 2020 r. i -2,5 mld euro w 2022 r.
Wstępne wyniki za 2019 r.
Podsumowanie ubiegłego roku wykazało przychody na poziomie 5,323 mld euro, a tym samym wzrost o 2,5 proc. w porównaniu z rokiem 2018. Cel na 2019 r. z przychodem równym bądź większym niż 5,3 mld został osiągnięty. Skorygowany EBIT ukształtował się na poziomie 917,3 mln euro z marżą operacyjną w wysokości 17,2 proc., przy zakładanym celu na 2019 r. wynoszącym 17-17,5 proc. Przepływy pieniężne netto przed dywidendami i wpływ na MSSF 16 wyniosły 332,9 mln euro (docelowo 330/350 mln euro w 2019 r). Przepływy pieniężne przed dywidendami po wpływie MSSF 16 wyniosły 344,1 mln euro.
Sytuacja finansowa netto osiągnęła poziom 3,024 mld euro (3,577 mld euro, w tym dług leasingowy w wysokości 483,1 mln euro w wyniku wdrożenia MSSF 16) i zmniejszyła się w porównaniu ze stanem na dzień 31 grudnia 2018 r z 3,180 mld euro. Stosunek pozycji finansowej netto do skorygowanej wartości Ebitda (przed kosztami początkowymi) wynosi 2,42x (cel 2,42x / 2,36x), w tym wpływ na MSSF 16 na poziomie 2,59x (cel 2,59x / 2,53x).
Na badania i rozwój w 2019 r. Pirelli przeznaczyło 232,5 mln euro (4,4 proc. sprzedaży), z czego 215,7 mln euro na działalność o wysokiej wartości (6,1 proc. przychodów segmentu).
(ik)
Źródło i fot. Pirelli