2020-02-24

Stacje do elektryków

Pod koniec grudnia 2019 liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce, wg danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych - PSPA, przekroczyła 1000 (część stacji wyposażona jest w kilka punktów ładowania) i na początku styczniu było ich 1011 (najwięcej w Katowicach). Codziennie jednak powstają nowe instalacje. Rok temu w Polsce funkcjonowało trochę ponad 300 stacji, zatem przyrost jest dość szybki. Wciąż jednak nasza infrastruktura do „tankowania” e-pojazdów pozostaje w tyle za tą na zachodzie Europy.

Stacji ładowania będzie więcej

14 maja 2019 r. instytucje europejskie przyjęły dyrektywę 2018/844 na temat charakterystyki energetycznej budynków. Wdrażane przepisy mają na celu poprawę ich energetycznej efektywności, przyspieszenie ich unowocześniania, ale także zwiększenie komfortu użytkowania pojazdów elektrycznych. Finalny tekst powstanie i zostanie poddany pod głosowanie prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Biorąc pod uwagę obecną presję społeczną na ochronę klimatu, dyrektywa najprawdopodobniej zostanie przyjęta, a jej ustalenia mają być stosowane we wszystkich krajach UE w ciągu kilku lat. To początek zmian na dużą skalę, nie tylko w zakresie modernizacji budynków, ale także towarzyszącej im infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

Dyrektywa zakłada, że budynki niemieszkalne nowe (czyli np. biurowce) oraz te istniejące, ale podlegające generalnemu odnowieniu, z liczbą miejsc parkingowych większą niż 10, będą musiały mieć minimum jedno na pięć stanowisk z infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych.  Dokument określa też, że budynki mieszkalne - nowe i gruntownie odnawiane, z więcej niż 10 miejscami parkingowymi - mają mieć wszystkie miejsca postojowe wyposażone w kanały na przewody elektryczne, aby umożliwić późniejszą instalację punktu ładowania.

Gdzie już niedługo obowiązkowo staną ładowarki?

Liczba stacji i punktów ładowania w Polsce rośnie dzięki zaangażowaniu m.in. wielu komercyjnych firm, np. producentów i dystrybutorów prądu, oraz dzięki branży motoryzacyjnej. Do tego w coraz większym stopniu dochodzą zarządzający nieruchomościami. Ci, którzy do tej pory ignorowali elektromobilność, będą musieli zmienić podejście, bo nakłonią ich do tego przepisy unijne wprowadzone przez dyrektywę. Dotyczy to przede wszystkim deweloperów komercyjnych i mieszkaniowych, właścicieli parków biurowych i zarządzających budynkami komercyjnymi.

Technologia umożliwiająca dopasowanie do potrzeb i obiektów różnego typu jest już w Polsce dostępna i stosunkowo tania. Najbardziej funkcjonalne są tzw. ładowarki triple charger, 3w1. Takie punkty spełniają przyjęte w Europie standardy i umożliwiają zarówno szybkie ładowanie prądem stałym, jak i zmiennym. To praktyczne rozwiązanie - szczególnie na obszarze prywatno-publicznym, który jest użytkowany przez różne modele e-samochodów.

Spójne i inteligentne rozwiązanie wymaga integracji procesów i całego systemu, wsparcia profesjonalistów przy implementacji, wreszcie fachowego serwisu.

(ik)

Źródło i fot. Brandscope

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń