2020-02-21

Więcej aut w 2019 r.

Rok 2019 był kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży samochodów na europejskim rynku, wynika z raportu firmy analitycznej JATO Dynamics. Europie udało się utrzymać dobre tempo mimo spadków na dwóch największych rynkach motoryzacyjnych świata - w Chinach i USA. Zanotowano również rekordową sprzedaż SUV-ów i samochodów zelektryfikowanych. Ale eksperci studzą emocje.

W 2019 r. w Europie zarejestrowano 15757412 samochodów osobowych, o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej - podają eksperci JATO Dynamics. To najwyższy wynik w ciągu ostatnich 12 lat. Taki rezultat wyróżnia się na tle dwóch największych rynków motoryzacyjnych świata, które zanotowały w 2019 r. wyraźne straty. W Chinach sprzedaż samochodów spadła o 8 proc., a w Stanach Zjednoczonych zmniejszyła się o 2 proc.

Europejskim liderem są Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów zarejestrowano 3,611 mln aut. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z wynikiem 2,312 mln egzemplarzy, a kolejna jest Francja, z której salonów wyjechały 2,202 mln samochodów. W pierwszej piątce zmieściły się również kolejno Włochy i Hiszpania.

Polska goni czołówkę

Wysoką, szóstą pozycję zajęła Polska. W ubiegłym roku nad Wisłą zarejestrowano 556 tys. nowych aut. To wzrost o 4,4 proc. względem 2018 r. i historyczny rekord. Taki wynik pozwolił nam wyprzedzić takie kraje jak Belgia, Holandia, Szwecja czy Austria.

Eksperci JATO podkreślają jednak, że za wzrost europejskiego rynku odpowiada w dużej mierze wysoka sprzedaż w grudniu, wynikająca z obaw przed bardziej restrykcyjnymi normami emisji oraz wyższymi cenami samochodów w 2020 r. Potwierdzeniem tego są rejestracje samochodów od stycznia do listopada 2019 r., które w rzeczywistości były o 0,4 proc. niższe niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Diesel w odwrocie, napędy elektryczne w natarciu

W ubiegłym roku Europejczycy wybierali głównie samochody napędzane silnikami benzynowymi (59 proc. wszystkich zarejestrowanych aut). Niemal dwukrotnie mniejszy udział w rynku zanotowały pojazdy z jednostkami wysokoprężnymi (31 proc.) Warto dodać, że jeszcze w 2011 r. diesle mogliśmy znaleźć pod maskami 55 proc. aut sprzedawanych w Europie.

Samochody zelektryfikowane stanowiły natomiast 8 proc. europejskiego rynku. Łączna sprzedaż aut napędzanych przynajmniej po części z użyciem energii elektrycznej wyniosła 1,28 mln sztuk. To o 35 proc. egzemplarzy więcej, niż w 2018 r. Eksperci JATO podkreślają, że Europa urasta dzięki temu do miana najważniejszego rynku dla samochodów zelektryfikowanych zaraz po Japonii.

Toyota liderem elektryfikacji

Europejskiemu rynkowi samochodów zelektryfikowanych nadal przewodzą hybrydy, które w 2019 r. stanowiły 56 proc. tego segmentu. A liderem wśród producentów hybryd jest niezmiennie Toyota, która wraz z bliźniaczym Lexusem dostarczyła aż 70 proc. aut tego rodzaju.

Najpopularniejszym modelem zelektryfikowanym w Europie jest nowa Toyota Corolla, która wraz ze znikającym z rynku Aurisem zanotowała sprzedaż w wysokości 124453 egzemplarzy, a więc wzrost o 44 proc.. Kolejne miejsca również zajęły samochody hybrydowe Toyoty - crossover C-HR oraz miejski hatchback Yaris. W najlepszej dziesiątce znalazł się również model RAV4. Eksperci JATO podkreślają, że tylko Toyota i Tesla są producentami, których sprzedaż składa się w ponad połowie z aut zelektryfikowanych.

W 2019 r. to właśnie Tesla była producentem najpopularniejszego samochodu z napędem wyłącznie elektrycznym w Europie. Taki tytuł należy do Modelu 3, którego rejestracje wyniosły 94 495 egzemplarzy. Auta z napędem wyłącznie elektrycznym stanowiły w ubiegłym roku 28 proc. rynku samochodów zelektryfikowanych na Starym Kontynencie. A hybrydy plug-in zajęły pozostałe 16 proc.

Rekordowa popularność SUV-ów

Na uwagę zasługuje również nieustannie rosnąca sprzedaż SUV-ów. Samochody z tym nadwoziem stanowiły ponad 38 proc. aut kupionych przez Europejczyków w ubiegłym roku. Co więcej, po raz pierwszy liczba SUV-ów zarejestrowanych w Europie przekroczyła próg 6 mln - wyniosła 6030481 egzemplarzy.

SUV jest najchętniej wybieranym rodzajem nadwozia na Starym Kontynencie. Drugie w kolejności są samochody subkomapaktowe (19 proc.), a dalej kompakty (17 proc.) oraz auta miejskie (7,5 proc.). Warto dodać, że ponad połowę (58 proc.) samochodów w Europie zarejestrowano w 2019 r. na firmy. A to oznacza wzrost ich liczby o 4 proc.

(ik)

Źródło: ComplexPR, fot. JATO, Toyota

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń