Ponad 100 uczestników, kilkanaście niderlandzkich i polskich firm mogło wspólnie dyskutować o elektromobilnej przyszłości podczas wydarzenia Dutch e-mobility Day, organizowanego przez Ambasadę Królestwa Niderlandów oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Czego Polska może nauczyć się od swoich zachodnich sąsiadów? Jak wypadamy w europejskim rankingu wyścigu po elektromobilność?
Dutch e-mobility Day stał się okazją do bliższego poznania niderlandzkiego rynku elektromobilności. Wydarzenie to dało nie tylko możliwość pogłębienia wiedzy o elektryfikacji, ale i poznania sztandarowych przykładów wykorzystania inteligentnych sieci energetycznych. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się więcej o rozwoju elektromobilności w Niderlandach, roli, jaką pełni niskoemisyjny transport w miastach oraz o e-perspektywach, jakie czekają Polskę w najbliższych latach.
- Nidelrandy są europejskim liderem w zakresie stopnia rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania EV, a w 2019 r. znalazły się na drugim miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby rejestracji samochodów z napędem elektrycznym - powiedział Maciej Mazur dyrektor zarządzający PSPA. - Polska jest natomiast jednym z liderów w obszarze rozwoju zeroemisyjnego transportu zbiorowego. Wzajemnie możemy się od siebie bardzo wiele nauczyć. Dutch e-Mobility Day stanowi platformę wymiany doświadczeń, na bazie których będzie, mamy nadzieję, pogłębiana współpraca pomiędzy Polską a Niderlandami.
Niderlandy to kraj, który dąży do całkowitego wyeliminowania paliw konwencjonalnych, a w zakresie elektromobilności plasuje się w europejskiej czołówce. Zawdzięcza to wielu czynnikom, m.in. swojemu położeniu geograficznemu - nizinne, stosunkowe niewielkie państwo o dużej gęstości zaludnienia, dzięki szerokiej współpracy z sąsiednimi państwami, stało się hubem nowych technologii. Co więcej, dzięki temu, że Niderlandczycy przyzwyczajeni są do nowych technologii i rozwiązań oraz poparciem samochodów elektrycznych jest naprawdę wysokie. Obywatele mogą liczyć na szereg udogodnień, jeżeli są posiadaczami elektryka. Dzięki temu, zarówno rząd, jak i przedsiębiorcy są w stanie skuteczniej prowadzić działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Wdrażanie innowacji i nowych technologii możliwe jest również poprzez ścisłą współpracę obecnych na rynku różnorodnych podmiotów, od firm produkujących samochody, jak i przedsiębiorstw produkujących baterię, e-silniki czy tych, oferujących car-sharing.
Nie można również zapomnieć o rowerach, po niderlandzkich drogach porusza się ich prawie 18 mln, z czego 1 mln to elektryki. Rozwój elektromobilności w Niderlandach to zatem szereg skoordynowanych działań władz, prywatnego sektora oraz instytucji badawczo-rozwojowych.
W Polsce, pomimo ciągłego wzrostu, liczba samochód elektrycznych wciąż jest niewielka. Główną przeszkodą jest nie tylko infrastruktura, ale i cena pojazdów oraz relatywny brak wsparcia finansowego. Jednak przyszłość rysuje się pozytywnie. Polska z pewnością podda się światowym trendom. Zmiany będą możliwe nie tylko dzięki nowym regulacjom europejskim, ale i nowej ofercie producentów oraz lepszej infrastrukturze.
To, czym nasz kraj może się pochwalić to elektryfikacja transportu publicznego - szczególnie autobusów - jesteśmy ich największym producentem i eksporterem w Europie. Ponad 6 proc. autobusów elektrycznych w Europie porusza się po polskich miastach. Dodatkowo, 40 proc. baterii litowo-jonowych, eksportowanych do Europy, produkowane jest w Polsce, co czyni nas największym ich producentem w EU.
Elektromobilnosć w Polsce rozwija się dynamicznie. Warszawa już posiada jeden z największych systemów e-car sharingu w Europie. Posiadamy np. najsilniejszą ładowarkę pantografową do autobusów na świecie, a polskie miasta znajdują się w czołówce najbardziej zelektryfikowanych w Europie, chociażby w Warszawie mamy już 130 e-autobusów i jeden z największych systemów e-car sharingu w UE. Takie wydarzenia, jak Dutch e-mobility Day, to ogromna szansa polskich podmiotów na kolejne inwestycje i nowe perspektywy. Należy pamiętać, że elektromobilność to nie tylko nowe napędy, ale i transformacja w kierunku innowacyjnego sposobu mobilności.
(ik)
Źródło i fot. 24/7Communication