Auto Bild to jeden z magazynów motoryzacyjnych, który często przeprowadza „duże” testy opon. Tym razem dziennikarze pod lupę wzięli dosyć popularny rozmiar 225/45 R17.
W sprawdzianie udział wzięło 20 modeli opon, wraz z oponami letnimi jako punkt odniesienia. Każdy zestaw opon zamontowany na BMW serii 1 został przetestowany na suchej, mokrej i pokrytej śniegiem nawierzchni. Eksperci magazynu Auto Bild jako jedni z nielicznych sprawdzają również zużycie ogumienia.
Najlepsza trójka
Najlepszego modelu nie musimy chyba nikomu przedstawiać, bo pierwsze miejsce zasłużenie zajął Continental Winter Contact TS860. Podobnie jak w innych testach, przeprowadzanych przez magazyny i organizacje badawcze, Continental i tym razem doceniony został za doskonałe osiągi, przy jednoczesnym drugim najniższym zużyciu bieżnika w teście. Największym plusem tego modelu jest jego wszechstronność. Na każdym podłożu zachowuje się dobrze. Prowadzi się stabilne, a ponadto ma niskie opory toczenia.
Nowa opona Goodyear UltraGrip Performance+ zajęła drugie miejsce. Pozwala ona na precyzyjne prowadzenie i dość pewną, dynamiczną jazdę. Gwarantuje także krótkie drogi hamowania.
Na trzecim stopniu podium znalazł się Michelin Alpin 6. To ogumienie zapewnia świetne osiągi na śniegu, dobrze radzi sobie również z aquaplaningiem. Ponadto gwarantuje największy przebieg w stawce.
![]() |
|
![]() |
Continental Winter Contact TS860 | Goodyear UltraGrip Performance+ | Michelin Alpin 6 |
Te również wzorowe
Na czwartym miejscu uplasował się Apollo z modelem Aspire XP Winter. Niska cena zakupu połączona z dobrymi wynikami, czyli stabilnym prowadzeniem na suchej i mokrej nawierzchni oraz wysoką odpornością na aquaplaning pozwoliły na znalezienie się tego modelu tuż za podium.
Sklasyfikowany na piątym miejscu został Bridgestone Blizzak LM005. Cechuje się on najlepszymi wynikami hamowania w stawce, pozwala także na dynamiczne i precyzyjne prowadzenie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.
Ostatnią oponą ocenioną jako wzorową jest Vredestein Wintac PRO. Bardzo dobrze spisuje się na mokrej i suchej nawierzchni, nawet przy większych prędkościach. Słabiej tylko zachowuje się na śniegu.
Wynik dobry
Oceny dobre zdobyły BF Goodrich G-Force Winter 2, Semperit Speed-Grip 3, Hankook Winter i*cept RS2, Uniroyal MS Plus 77, Nexen Winguard Sport 2, Fulda Krustall Control HP2, Nokian WR Snowpfoof, Yokohama BleEarth-Winter V905.
Na suchym
Przy testach na suchej nawierzchni sprawdzane opony zaprezentowały podobne wyniki. W prowadzeniu na czas po torze najwyższą średnią prędkość osiągnął Continental, było to blisko 83 km/h, z drugim czasem zameldował się Bridgestone - 82,6 km/h, a trzeci Vredestein 82,5km/h. W teście hamowania najkrótszą drogę miała opona Pirelli - 44,3 m, tuż za nim uplasowały się opony Continental i Vredestein - 44,4m.
Na mokrym
Na mokrej nawierzchni Bridgestone zaskoczył testujących, bo Blizzak LM005 w teście hamowania zatrzymał się po 29,2 m, co było wynikiem o ponad metr lepszym niż letniej opony referencyjnej oraz Michelin. Trzeci w stawce uplasował się Goodyear. Ale już jeździe na czas Ultra Grip Performance+ zwyciężył, poruszając się ze średnią prędkością 74,7 km/h. Tuż za nim znalazł się Bridgestone, a trzecia lokata przypadla Vredesteinowi.
Na śniegu
Hamowanie na śniegu pokazało, że w tym aspekcie wszystkie opony prezentują podobny poziom. Różnica między pierwszym a ostatnim wynikiem to zaledwie 2,4 m. Najszybciej zatrzymał się Kleber Krisalp HP3 - po 24 m. Druga była Dębica Frigo HP3, a trzecia Sava Eskimo HP2. Obie zatrzymały się po 24,1 m. W jeździe na czas najwyższa średnia prędkość ponownie należała do Klebera, za nim uplasował się Hankook, a trzeci był Semperit Speed Grip3.
Krzysztof Krusiński