Fabryka Boscha w Mirkowie pod Wrocławiem rozpoczęła produkcję iBoostera 2 - innowacyjnego komponentu układów hamulcowych, który stosowany jest głównie w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Wysokość inwestycji związanej z uruchomieniem nowej linii produkcyjnej w polskim zakładzie to 80 mln zł.
System iBooster wspiera układ hamulcowy umożliwiając skrócenie drogi hamowania, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy. To rozwiązanie elektromechaniczne, niewymagające użycia wspomagania próżni, która w pojazdach konwencjonalnych wytwarzana jest bezpośrednio przez silnik spalinowy lub pompę próżniową, w przypadku silnika diesla. Z tego względu system ten stosowany jest przede wszystkim w samochodach hybrydowych oraz elektrycznych.
iBooster nie tylko skraca drogę hamowania, ale współpracuje też z systemami wspomagania kierowcy i odgrywa ważną rolę m.in. w procesie hamowania awaryjnego i przy hamowaniu z aktywnym tempomatem. Jest więc ważnym elementem umożliwiającym rozwój zautomatyzowanej jazdy.
- System hamulcowy w pojazdach musi być niezawodny. Jesteśmy dumni z tego, że fabryka w Mirkowie została wybrana jako miejsce produkcji iBoostera drugiej generacji, ważnego elementu nowoczesnych układów hamulcowych - powiedział Piotr Pyzio, dyrektor fabryki w Mirkowie i członek zarządu firmy Robert Bosch w Polsce. - Ta decyzja pokazuje, że koncern Bosch docenia doświadczenie i wyniki polskiego zespołu oraz wysoką jakość naszej pracy. Do roku 2027 r. w iBooster 2 wyprodukowany przez nasz zakład zostanie wyposażonych aż 10 milionów samochodów.
Nowoczesna linia produkcyjna z technologią Przemysłu 4.0
Nowa linia produkcyjna w fabryce w Mirkowie to ponad 100 metrów procesu produkcyjnego, na który składają się 44 zautomatyzowane stacje montażowe. Wyposażono je w zaawansowane systemy montażu, kontroli, detekcji wizyjnej i dozowania oraz siedem nowoczesnych robotów. Nad prawidłowym przebiegiem procesu produkcyjnego czuwają też tysiące czujników, które pomagają usprawniać i optymalizować proces.
System czujników RFID, w które wyposażono maszyny produkcyjne, na bieżąco rejestruje dane i wyniki procesów. Na ich podstawie automatycznie generowane są raporty z analizą stanu maszyn oraz tempa produkcji, a wyniki tych analiz przekazywane są niezwłocznie do osób nadzorujących pracę linii.
Inwestycja o wartości 80 mln
Projekt uruchomienia produkcji iBoostera 2 w Mirkowie trwał ponad dwa lata. Sama budowa linii montażowej zajęła 11 miesięcy - zaangażowane było w nią ponad 50 osób. Inwestycja objęła także rozwój kompetencji pracowników fabryki. Grupa inżynierów z podwrocławskiego zakładu przeszła trwający osiem miesięcy cykl szkoleń w Polsce i w Niemczech, obejmujący zagadnienia związane zarówno z produktem, jak i procesem montażowym iBoostera drugiej generacji. Odpowiednie przygotowanie zespołu zaowocowało bardzo dobrym wynikiem audytów przeprowadzonych przez pierwszych klientów - w iBooster 2 z podwrocławskiej fabryki wyposażane będą nowe modele aut elektrycznych i hybrydowych dwóch globalnych koncernów motoryzacyjnych. Rozmowy z kolejnymi producentami zainteresowanymi tym rozwiązaniem są w toku.
- Nowa inwestycja Grupy Bosch w Polsce pokazuje, że koncern chce umacniać swoją obecność w naszym kraju - powiedział Rafał Rudziński, prezes firmy Robert Bosch i reprezentant Grupy Bosch w Polsce. - Realizacja wizji bezwypadkowej, zautomatyzowanej i niskoemisyjnej jazdy zależy w dużej mierze od dostępności innowacyjnych rozwiązań, dostosowanych do nowego typu pojazdów. Dostarczając na rynek iBooster 2 zespół fabryki w Mirkowie bierze udział w tworzeniu mobilności przyszłości, z czego możemy być bardzo dumni.
Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia od 1996 r. produkuje zespoły mocy oraz podzespoły do układów hamulcowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Produkty te są dostarczane do znanych producentów samochodów, m. in. do BMW, Citroena, Fiata, Forda, Nissana, Opla/GM, Peugeota,czy Toyoty. W fabryce zatrudnionych jest ponad 900 osób. W 2012 r. w fabryce stworzono dział Badań i Rozwoju - dziś ponad 60 inżynierów pracuje w nim nad konstrukcją, rozwojem i walidacją zbiorników płynu hamulcowego dla zespołów mocy.
(ik)
Źródło i fot. Bosch