date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_10194): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_1067): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---internal-metadatas---art_1219): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_14395): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_17572): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_18762): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_21768): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_2916): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_4447): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---internal-metadatas---art_4447): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_6378): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_6768): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_7691): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_7955): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_8612): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_9213): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---art_9439): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617 date: 2025-06-27 02:42:26error:
E_WARNINGdescription:
unlink(/home/hosting1/www/html/tmp/zend_cache---internal-metadatas---art_9439): No such file or directory
place: /home/hosting1/www/html/app/lib/cache/Backend/File.php
line: 617
2020-01-23
Problem cofanych liczników
Od początku tego roku wlaściciel pojazdu, w którym dokona wymiany licznika, ma obowiązek przedstawić go w stacji kontroli pojazdów w ciągu 14 dni, w przeciwnym wypadku może liczyć się z karą od trzech miesięcy do pięciu lat więzienia. Nowe prawo obowiązuje jednak tylko w Polsce i dotyczy wyłącznie aut zarejestrowanych po raz pierwszy w naszym kraju, dlatego według ekspertów AAA Auto, używane samochody nadal będą sprowadzane z zagranicy z wymienionymi licznikami lub zmienionym przebiegiem.
Według nowego prawa wymiana licznika jest dopuszczalna, gdy nie odmierza on przebiegu pojazdu lub gdy jest konieczna wymiana elementu, z którym licznik jest ściśle związany. Licznik można wymienić tylko na sprawny i właściwy do danego typu pojazdu. Dość uciążliwe są formalności, które muszą spełnić uczciwi właściciele aut wymieniający licznik, bowiem muszą oni zgłosić się z pojazdem na przegląd, wypełnić formularz, napisać oświadczenie i zapłacić 100 złotych.
Od chwili wejścia do Unii Europejskiej sprowadzono do Polski ponad 13 mln aut. W 2019 r. zostało sprowadzonych do Polski ponad 1 mln takich samochodów, co oznacza wzrost o 0,5 proc. w stosunku do 2018 r. Za 97 proc. importu odpowiadają osoby prywatne. Według AAA Auto, nawet 80 proc. aut używanych, które pochodzą z importu, może mieć zaniżony przebieg. W skali roku oznacza to ogromny napływ aut z cofniętymi lub zmienionymi licznikami.
- Nowe prawo to dopiero pierwszy krok - powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto. - Największym problemem wciąż pozostaje import samochodów z Zachodu na Wschód, których liczniki już zostały cofnięte lub wymienione i zarejestrowane w krajach importu, co w rzeczywistości legalizuje przestępstwo. Dlatego teraz należy nawiązać współpracę na poziomie europejskim, dzieląc się historią liczników ze wszystkimi krajami, aby żadne samochody nie mogły być poddawane oszustwu podczas handlu międzynarodowego.

Co roku miliony konsumentów w Unii Europejskiej podczas zakupu samochodu używanego mają do czynienia z cofniętym licznikiem kilometrów. Zgodnie z ostrożnymi szacunkami, Unia traci na tym procederze od 5,6 do 9,6 miliarda euro rocznie. Nieskomplikowana czynność i niewystarczające prawodawstwo czynią ze zmniejszania przebiegu samochodu łatwy sposób na duży zarobek. A ten sięga tysięcy euro na jedno auto. Większość państw stworzyła już swoje systemy walki z tymi oszustwami. Działają jednak tylko przy założeniu, że pojazd ciągle znajduje się w państwie pierwszej rejestracji. Standardowa praktyka to sprzedaż za granicę - właśnie wtedy najczęściej dochodzi do manipulacji historią pojazdu.
Nowe przepisy przewidują, że za zmianę wskazań stanu licznika, ingerencję w prawidłowość pomiaru, dokonanie wymiany licznika przebiegu całkowitego pojazdu wbrew przepisom ustawy grozi od trzech miesięcy do pięciu lat więzienia. Za oszustwo odpowiada zarówno ten, kto je zleca, jak i wykonawca, na przykład mechanik w warsztacie. Nowe przepisy przewidują również, że podczas kontroli drogowej funkcjonariusze policji, straży granicznej, inspekcji transportu drogowego, żandarmerii wojskowej i służby celnej mogą zanotować aktualny stan licznika sprawdzanego samochodu. Następnie informacje te mają trafiać do centralnej ewidencji pojazdów. Ma to umożliwić porównanie kolejnych odczytów licznika i łatwiejsze wykrycie oszustów.
Nowe prawo już przynosi efekty - w pierwszych dniach roku krakowscy policjanci skorzystali z przysługujących im uprawnień i sprawdzili stan licznika zatrzymanego samochodu na Zakopiance, który wynosił 152.456 km. Dane zostały natychmiast zweryfikowane w systemie informatycznym CEP i okazało się, że stan licznika podczas ostatniego badania technicznego z 2018 r. wynosił 198.900 km. Kierowca nie potrafił wyjaśnić dlaczego przebieg jest teraz niższy o ponad 46 tys. km niż w 2018 r.
(ik)
Źródło i fot. AAA Auto
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz