2020-01-16

Skuteczne czujniki

Tylko równoległe zastosowanie trzech rodzajów czujników sprawi, że zautomatyzowana jazda będzie na drodze tak bezpieczna, jak to możliwe. Potwierdzają to analizy inżynierów Bosch, w których programiści zbadali wszystkie przypadki użycia funkcji zautomatyzowanej jazdy - od asystenta jazdy autostradą po w pełni zautomatyzowaną jazdę w mieście.

Dla przykładu jeśli na skrzyżowaniu do zautomatyzowanego pojazdu zbliża się z dużą prędkością motocykl, to oprócz kamery i radaru pojazd potrzebuje jeszcze lidaru, aby uzyskać niezawodne wykrycie jednośladu. Bowiem w tym przypadku radar może mieć problem z wykryciem wąskiej budowy motocykla i owiewek z tworzywa sztucznego. Co więcej, kamera może być stale oślepiana ostrym padającym światłem. To pokazuje, że potrzebne są razem radar, kamera i lidar. Te trzy technologie doskonale się uzupełniają i dostarczają wiarygodnych informacji w każdej sytuacji na drodze.

Lidar niezbędnym elementem zautomatyzowanych jazd

Możemy traktować laser jako trzecie oko: w systemach lidarowych czujnik emituje impulsy światła laserowego. Światło to ulega po drodze rozproszeniu, które jest obserwowane za pomocą czujnika. Na podstawie zmierzonego czasu, jakie światło potrzebuje na odbicie się, czujnik oblicza odległość. Lidar ma bardzo wysoką rozdzielczość przy dużym zasięgu i szerokim polu widzenia. W rezultacie laserowy miernik odległości niezawodnie wykrywa także niemetalowe obiekty z dużej odległości, takie jak kamienie na drodze. Oznacza to, że z odpowiednim wyprzedzeniem można rozpocząć takie manewry jak hamowanie lub skręcanie. Jednocześnie zastosowanie w samochodach lidaru stawia wysokie wymagania jego elementom takim jak detektor i laser - przede wszystkim pod względem odporności na temperaturę i niezawodności działania przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dzięki temu, że Bosch podczas opracowywania lidaru może wykorzystywać swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie sensoryki i budowy systemów radarowych i kamer, wszystkie te trzy technologie czujników będą do siebie optymalnie pasować.

Aby bezpieczna, zautomatyzowana jazda stała się rzeczywistością, oprócz kamery i radaru potrzebny jest trzeci rodzaj czujnika. Dlatego firma wprowadza do produkcji seryjnej czujniki lidarowe dalekiego zasięgu (wykorzystujące światło lasera do określania odległości) - pierwsze takie przeznaczone do zastosowań w motoryzacji. Ten laserowy miernik odległości jest niezbędny do zautomatyzowanej jazdy samochodów na poziomach od 3 do 5 wg SAE. Nowy czujnik Bosch obejmie zarówno dalekie, jak i bliskie odległości - na autostradach i w mieście. Wykorzystując efekt skali, firma chce obniżyć cenę tych zaawansowanych technologicznie rozwiązań i sprawić, aby były dostępne na masową skalę.

- Chcemy, aby zautomatyzowana jazda była bezpieczna, wygodna i fascynująca - powiedział Harald Kroeger, członek zarządu Bosch. - W ten sposób będziemy w decydujący sposób przyczyniać się do rozwoju mobilności przyszłości.

Lidar dalekiego zasięgu nie tylko spełni wszystkie wymogi bezpieczeństwa dotyczące zautomatyzowanej jazdy, ale także pozwoli producentom samochodów na skuteczne integrowanie technologii w bardzo szerokiej gamie modeli pojazdów w przyszłości.

Sztuczna inteligencja dla bezpieczeństwa

Bosch od wielu lat opracowuje i produkuje miliony czujników ultradźwiękowych, radarów i kamer. W 2019 r. koncern zwiększył sprzedaż systemów wspomagania kierowcy o 12 procent, do poziomu około 2 miliardów euro. Systemy te torują drogę do zautomatyzowanych jazd. Ostatnio inżynierom udało się wyposażyć stosowane w samochodach kamery w sztuczną inteligencję. Kamera wykrywa obiekty, dzieli je na kategorie, takie jak pojazdy, piesi lub rowery oraz mierzy ich przemieszczanie się. W zatłoczonym ruchu miejskim kamera może także szybko rozpoznawać i klasyfikować częściowo zasłonięte lub przejeżdżające pojazdy, pieszych i rowerzystów. Dzięki temu pojazd może w razie potrzeby uruchomić manewr ostrzegania lub hamowania awaryjnego. Natomiast najnowsza generacja czujników radarowych może jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu - także przy złej pogodzie lub niedostatecznym oświetleniu. Ulepszona wydajność to większy zasięg wykrywania, szeroka przysłona i wysoka rozdzielczość kątowa.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń