2020-01-07

Zatrudnienie w motobranży

Aż 40 proc. firm w branży motoryzacyjnej w Polsce planuje zwiększanie zatrudnienia w najbliższym czasie. I choć oznacza to spadek o 23 pp. w porównaniu rok do roku, przedstawiciele branży narzekają na małą liczbę kandydatów i rosnącą presję płacową. Dlatego coraz więcej fabryk w Polsce wspomaga się kadrą z Ukrainy. Podobnie, jak w Czechach, Wielkiej Brytanii, Portugalii i Słowacji - wynika z raportu Exact Systems „MotoBarometr 2019. Nastroje w automotive”. Jeżeli inne kraje z Unii Europejskiej skutecznie zawalczą o pracowników z Ukrainy, w Polsce deficyt kadrowy się pogłębi.

- Pomimo spowolnienia gospodarczego w Europie, które przekłada się na niższy optymizm produkcyjny, motobranża nie przestaje zatrudniać - powiedział Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. - Najwięcej firm deklarujących wzrost zapotrzebowania na nowych pracowników znajdziemy na Słowacji (62 proc.), w Turcji (58 proc.) i Rumunii (45 proc.). W Polsce ten odsetek wynosi 40 proc., natomiast w Niemczech, Portugalii, Rosji i Czechach przynajmniej połowa respondentów uważa, że poziom zatrudnienia w ciągu roku pozostanie bez zmian. Najbardziej poszukiwani są pracownicy produkcyjni niższego szczebla, których dostępność jest ograniczona. Polscy pracodawcy narzekają też na rosnące oczekiwania finansowe kandydatów.

Ukraińcy najbardziej cenieni w Czechach

Pracodawcy w Polsce chętnie wypełniają luki kadrowe pracownikami z Ukrainy. Głównie ze względu na niską barierę językową, łatwą asymilację oraz uproszczone procedury zatrudniania. Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w I półroczu 2019 r. wydano 162 tys. oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy Ukraińcom, o 47 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Natomiast w Czechach 54 proc. przedstawicieli automotive już rekrutuje Ukraińców, a kolejne 45 proc. zamierza. Wysokie zainteresowanie pracownikami ze Wschodu obserwujemy także w UK i Portugalii. Obecnie zatrudnia ich odpowiednio 37 proc. i 33 proc. tamtejszych pracodawców, a w przyszłości taki zamiar deklaruje co dziesiąty zakład z Wysp i co szósty portugalski. Na Słowacji odsetek zatrudniających wynosi 18 proc., na Węgrzech 17 proc., a w Niemczech 8 proc. W 2020 r. Niemcy wprowadzą ułatwienia w zatrudnianiu wykwalifikowanych pracowników spoza UE.

Krzysztof Inglot, prezes Zarządu Personnel Service podkreślił, że z niektórymi krajami Polska nie jest w stanie konkurować pod względem zarobków. Natomiast naszą przewagą pozostaje, ważna dla Ukraińców, bliskość kulturowa i geograficzna. Według K. Inglota odpowiednia polityka migracyjna umożliwiłaby im stabilizację i trwałe związanie swojego życia zawodowego z Polską.

Edukacja lekiem na deficyt pracowników

W obliczu rosnącej luki kadrowej, przedstawiciele automotive w Polsce uznali, że najlepszym sposobem na poprawę sytuacji jest uruchomienie profilu motoryzacyjnego w szkołach zawodowych (66 proc.). Połowa zakładów jest otwarta na automatyzację procesów produkcyjnych, a co trzeci ankietowany uważa, że problem mogą rozwiązać dodatkowe szkolenia organizowane przez firmy.

- Niedopasowanie programów szkolnictwa wyższego i zawodowego do potrzeb pracodawców to wyzwanie, z którym mierzymy się od lat - podkreślił Paweł Gos. - W 2014 r. wzięliśmy sprawy we własne ręce i uruchomiliśmy pionierski w sektorze automotive projekt szkoleniowy, czyli Akademię Jakości. Dzięki niej ułatwiamy młodym, jeszcze niedoświadczonym osobom płynny start kariery w motoryzacji. Po ukończeniu kursów, każdy z naszych kontrolerów jest certyfikowanym i dobrze przygotowanym do pracy specjalistą. Pozytywny odbiór Akademii Jakości zachęcił nas do rozszerzenia zasięgu programu także na spółki zagraniczne.

Pełna wersja raportu „MotoBarometr2019” jest dostępna na stronie www.motobarometr.pl

Metodologia badania

Badanie „MotoBarometr 2019. Nastroje w Automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm sektora automotive, będących jej klientami. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 654 respondentów z 10 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania). Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od czerwca do sierpnia 2019 r.

(ik)

Źródło: Exact Systems

Fot. Volkswagen

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń