Szybsze zużywanie się uszczelnień, większy pobór prądu, a w skrajnych przypadkach nawet zatarcie pompy - takie mogą być konsekwencje pracy podnośnika warsztatowego, w którym na czas nie wymieniono oleju hydraulicznego. Dlatego Serwis WSOP zaleca cykliczne przeglądy podnośników hydraulicznych.
Podnośnik samochodowy to podstawowe urządzenie w warsztacie czy też na stacji kontroli pojazdów. Duża część podnośników - zarówno tych dwukolumnowych, czterokolumnowych, jak i nożycowych - stanowią urządzenia o napędzie hydraulicznym. Jak większość sprzętu wymagają one okresowych przeglądów, w tym także cyklicznej wymiany uszczelnień, węży, przewodów oraz oleju hydraulicznego.
Niektórzy producenci dźwigników jasno określają w dokumentacji technicznej, co jaki okres czasu należy wymienić olej hydrauliczny i węże. Niestety nie jest to standard, a ma bardzo duże znaczenie, jeżeli chodzi o żywotność sprzętu.
- Podczas pracy olej stopniowo traci swoje pierwotne właściwości - informuje Wojciech Piechaczek, inżynier Serwisu WSOP. - Mówiąc kolokwialnie: „starzeje się.” Wskutek utleniania powstają substancje kwasowe, żywice i osady węglowe. Z racji swojej dużej lepkości osadzają się one na ściankach układu hydraulicznego, tworząc powierzchnię podobną do papieru ściernego. Konsekwencją tego procesu jest powstawanie zwiększonego tarcia, co może w skrajnym przypadku doprowadzić nawet do zatarcia pompy.
W oparciu o wieloletnie doświadczenie w serwisowaniu podnośników Serwis WSOP zaleca wymianę oleju hydraulicznego co 2 lata, ale także przy każdej wymianie pompy i/lub siłowników. Z kolei węże hydrauliczne, ze względu na ich parcenie, zaleca się wymieniać co 5 lat. Podane okresy dotyczą przypadków, kiedy producent sprzętu nie określił zaleceń odnośnie terminów wymiany oleju i przewodów hydraulicznych.
(ik)
Źródło i fot. WSOP