Firma Pirelli została mianowana przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA wyłącznym dostawcą do Rajdowych Mistrzostw Świata na sezony 2021-2024. Producent będzie zaopatrywać głównie wszystkie samochody z napędem na cztery koła, które rywalizują w mistrzostwach - od walczących o tytuły w klasyfikacji generalnej maszyn WRC po auta w specyfikacji R5, w klasie WRC-2. Te ostatnie samochody są także wiodącą kategorią w regionalnych i krajowych cyklach mistrzowskich na całym świecie.
Motorsportowy szczyt: w F1 oraz WRC
Najnowsza umowa Pirelli w najwyższej kategorii rajdowej towarzyszy podobnemu kontraktowi na wyłączność, który włoska firma realizuje od 2011 r. w Formule 1 - najważniejszej światowej kategorii dla wyścigowych samochodów jednomiejscowych. Obydwa partnerstwa podkreślają wiodącą rolę Pirelli w motorsporcie, wypracowaną dzięki przekraczającemu 110 lat doświadczeniu w rywalizacji.
- Technologia i pasja to dwa kluczowe elementy, które Pirelli wnosi do motorsportu - powiedział Giovanni Tronchetti Provera, starszy wiceprezes Pirelli ds. segmentu prestiżowego i motorsportu: - Dzięki nim udało nam się zawrzeć umowę na wyłączne dostawy opon dla Rajdowych Mistrzostw Świata. Od wielu lat wspieramy młodych kierowców w kategorii Junior WRC, a teraz wracamy także do królewskiej kategorii.
Program wspierania młodych kierowców przez Pirelli będzie nadal realizowany. Poza dalszym zaopatrywaniem w ogumienie cyklu Junior WRC, firma dostarcza ogumienie także zawodnikom klasy Junior ERC-3 w Rajdowych Mistrzostwach Europy.
- Od pewnego czasu rozważaliśmy powrót na najwyższy rajdowy szczebel i dobrze się składa, że umowa z FIA zostaje zawarta w sezonie, w którym mistrzostwo świata zdobył Ott Tanak - absolwent programu Pirelli Star Driver - powiedział Mario Isola, szef działu F1 i wyścigów samochodowych w Pirelli. - Współpraca z WRC oraz F1 umożliwi nam wykonanie jeszcze większych postępów, dzięki sprawdzaniu naszych produktów w najbardziej zróżnicowanych i wymagających warunkach, jakie można napotkać w motorsporcie.
Pirelli działa w rajdowym świecie od 1973 r. Ma na koncie 25 mistrzowskich tytułów oraz 181 zwycięstw w rajdach na szczeblu WRC. W czasach współczesnych firma Pirelli była wyłącznym dostawcą opon do cyklu WRC w latach 2008-2010, a od sezonu 2018 dostarcza ogumienie zawodnikom kategorii WRC-2. Rajdy zawsze były idealnym laboratorium dla inżynierów Pirelli, którzy dzięki charakterystycznym dla tego sportu ekstremalnym warunkom mogli testować nowe technologie, ostatecznie trafiające na zwykłe drogi.
Gama opon
Pirelli będzie dostarczać zawodnikom WRC opony, które z powodzeniem rywalizowały już w różnych cyklach mistrzowskich na całym świecie. Na nawierzchnię asfaltową przeznaczone są opony P Zero RA, z różnych mieszanek - stosownie do warunków na trasie oraz pogody. Na śniegu używa się opon Sottozero Snow (z kolcami lub bez), a specjalna odmiana Sottozero Ice J1 powstała z myślą o Rajdzie Szwecji. Na szutrze wzmocnione opony Scorpion K radzą sobie z szerokim wachlarzem warunków na luźnej nawierzchni.
(ik)
Źródło i fot. Pirelli