Goodyear będzie oficjalnym dostawcą opon dla dwóch najlepszych zespołów startujących w Rajdzie Dakar. W 2020 r. słynny wyścig powróci do swych pustynnych korzeni. Zmagania rozpoczną się 5 stycznia w Jeddah w Arabii Saudyjskiej. Nowy kontynent to nowe wyzwania, zwłaszcza na froncie opon. Trasa wiodąca przez piaszczyste wydmy, skaliste kaniony i suche koryta rzek sprawdzi granice wytrzymałości kierowców, pojazdów i ogumienia.
Owocna współpraca
Zgodnie z zasadami Rajdu Dakar drużyny muszą rywalizować na standardowych oponach do samochodów ciężarowych. Wiele zespołów wybiera ogumienie marki Goodyear na ten wyścig. W poprzednich latach Petronas De Rooy Iveco wielokrotnie zajmował miejsce na podium, w tym dwa pierwsze z Goodyearem jako partnerem w dziedzinie opon i rozwoju.
- Goodyear jest ściśle zaangażowany w fazę testów wstępnych, zespół inżynierów wspiera nas w optymalizacji ustawień pojazdu, dzięki czemu samochód ciężarowy i opony płynnie ze sobą współpracują - powiedział Henk Van Leuven, kierownik zespołu Petronas De Rooy Iveco Rally Team.- W celu uzyskania najlepszych wyników określamy, w jaki sposób dostosować ciśnienie w ogumieniu, aby zoptymalizować osiągi i wydłużyć żywotność, ponieważ czasem oznacza to wygraną lub przegraną.
W sezonie sportów motorowych 2019/2020 amerykański producent rozpoczyna też współpracę z jedną z wiodących ekip wyścigowych - KAMAZ-master. Po udanych doświadczeniach z Goodyear 375/90R22.5 Offroad ORD, zespół postanowił podpisać umowę na cały sezon. Oprócz Rajdu Dakar, Goodyear wesprze drużynę również w wyścigu Silkway w Chinach.
- Osiągnięcie sukcesu w najtrudniejszych dyscyplinach sportów motorowych na świecie jest możliwe tylko wtedy, gdy wszystkie komponenty ciężarówki są najwyższej jakości i doskonale wykonują swoje zadania - powiedział Vladimir Chagin, dyrektor zespołu wyścigowego KAMAZ-master. - Dotyczy to również opon: nasi specjaliści techniczni liczą na potencjał i niezawodność opon Goodyear ORD i cieszymy się, że możemy rozpocząć oficjalną współpracę między zespołem KAMAZ-master a marką Goodyear. Jestem pewien, że przyniesie to wiele nowych osiągnięć.
Opony do jazdy w terenie
Opona Goodyear Offroad ORD została zaprojektowana pod kątem osiągów terenowych i wyróżnia się doskonałą trakcją, zwiększoną odpornością na uszkodzenia, równomiernym zużyciem oraz wytrzymałością w ekstremalnych warunkach. Głębokie i szerokie rowki ułatwiają samooczyszczenie bieżnika i zwiększają przyczepność na wielu różnych powierzchniach - od błota, szorstkich skał, luźnego piasku po śliskie skarpy, jak również w kopalniach i kamieniołomach.
- Rajdy, takie jak Dakar, są najlepszym stanowiskiem testowym, gdzie możemy sprawdzić osiągi naszych standardowych opon terenowych do samochodów ciężarowych w bardzo trudnych warunkach - powiedział Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie. - Zebrane dane pozwalają nam przenieść proces rozwoju ogumienia na wyższy poziom. W ten sposób możemy jeszcze bardziej zoptymalizować wytrzymałość i trakcję opon Goodyear Offroad ORD, co jest ważne dla flot, które chcą zmaksymalizować czas sprawności w trudnych warunkach codziennej eksploatacji w terenie.
Jednym z największych wyzwań dla ogumienia pracującego w ekstremalnych warunkach, takich jak Dakar, jest zarządzanie ciepłem. Jazda z dużą prędkością po skalistych nawierzchniach lub gorących piaszczystych wydmach powoduje szybki wzrost temperatury wewnątrz opon. To sprawia, że są one bardziej podatne na odkształcenia i uszkodzenia. Kontrola ciepła w ogumieniu jest kluczowa i determinuje dalszy ciąg zdarzeń - ukończenie wyścigu i miejsce w czołówce lub konieczność zmiany opony i nadrabianie strat. Do pewnego stopnia zespoły mogą zarządzać ciepłem zmniejszając prędkość lub obniżając ciśnienie w oponach. Solidny karkas i doskonale właściwości jezdne, które oferują opony Offroad ORD, mogą sprawić, że zyskają dodatkowy krytyczny czas i wyprzedzą konkurencję.
Goodyear ma bogatą historię w sportach motorowych - uczestniczył m.in. w Mistrzostwach Europy w wyścigach ciężarówek (ETRC), Mistrzostwach Świata w WEC i NASCAR. Oprócz 14 zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, opony tej marki przyczyniły się do zdobycia 368. Grand Prix Formuły 1- rekordu, który pozostaje niepokonany. W nadchodzącym Dakarze producent liczy na to, że dzięki dwóm najlepszym zespołom lista zwycięstw jeszcze się powiększy. Nie bez znaczenia tutaj jest też dziedzictwo, pasja, innowacyjność i technologie, które składają się na historię marki w wyścigach.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear