Z roku na rok coraz więcej pieniędzy zostawiamy w warsztatach samochodowych. Wiąże się to ze stale rosnącym rynkiem motoryzacyjnym w Polsce. Jak wynika z ostatnich danych Eurostatu, polska branża motoryzacyjna należy do największych w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie w 2017 r. przychody firm motoryzacyjnych zajmujących się handlem i naprawami wyniosły 46 mld euro (1). Coraz większy i nowocześniejszy park samochodowy to także duże wyzwanie dla akumulatorów. A te wciąż plasują się wysoko na liście najczęstszych awarii.
W tym roku kierowcy wydawali średnio 1360 zł na naprawę auta. Wśród kierowców przebadanych na potrzeby raportu dotyczącego napraw (2), aż 65 proc. odwiedziło warsztat samochodowy przynajmniej 1-2 razy w roku, a co trzeci kierowca nawet 3-5 razy w roku. Jak wynika z raportu z największymi wydatkami muszą się liczyć właściciele dużych i drogich aut (najdroższe w naprawie są te luksusowe i sportowe). Najmniej pieniędzy u mechanika zostawiają właściciele miejskich, mniejszych aut. Jednakże koszty są tym wyższe, im starszy jest pojazd - największe wydatki ponoszą osoby jeżdżące samochodami liczącymi 4-10 lat (ok. 1576 zł w skali roku). Jak wynika z raportu, nowoczesne auta wymagają od pracowników serwisów zaawansowanej wiedzy i droższych narzędzi, a to także wpływa na koszt naprawy.
Według europejskich statystyk akumulatory nadal są jedną z głównych przyczyn awarii pojazdów, co naraża kierowców na niewygody (unieruchomienie pojazdu najczęściej w zimowy poranek) i koszty (wymiana/diagnostyka). Współcześnie wyzwaniem dla akumulatorów są bowiem nie tylko temperatury czy usterki w pojeździe (np. niesprawny alternator), ale także nowoczesne auta - bogato wyposażone, pobierające coraz więcej prądu z akumulatora. Jak zatem zaradzić jego usterkom? Oprócz konserwacji i diagnostyki warto postawić na dobór odpowiedniego urządzenia. Jeśli sprzęt jest dobrze dopasowany do potrzeb pojazdu, znacząco zmniejsza się ryzyko jego rozładowania, także w czasie zimy. Dlatego, gdy dojdzie do awarii akumulatora i konieczna jest jego wymiana, należy wybrać właściwy model, który spełnia wymagania producenta pojazdu i jest dopasowany do stylu jazdy. Producenci akumulatorów udostępniają w tym celu łatwe w użyciu wyszukiwarki, jak Exide Battery Finder (www.exide.com/eu/en/brand/exide), służące do szybkiego wyboru odpowiedniego modelu.
Producent akumulatorów Exide i Centra oferuje zarówno akumulatory tradycyjne (np. Centra Plus, Exide Excell), jak i te do aut z bogatym wyposażeniem (Centra Futura, Exide Premium) lub z systemem Start-Stop, np. Exide EFB (Enhanced Flooded Battery) i AGM (Absorbent Glass Mat). Akumulatory możemy podzielić także na główne i wspomagające do systemu Start-Stop (np. Exide Auxiliary). Szeroka oferta odzwierciedla złożoność rynku i zapewnia odpowiedni produkt do konkretnego zastosowania, co zmniejsza ryzyko awarii.
Wartością dodaną jest wykorzystanie w akumulatorach węgla jako dodatku chemicznego. Do pojazdów z nowoczesnymi silnikami i z bogatym wyposażeniem elektrycznym firma proponuje akumulatory Exide Premium Carbon Boost 2.0, które ładują się dwa razy szybciej niż tradycyjne. Sprawdzą się one w wymagających warunkach, w tym przy niskich temperaturach. Urządzenia z technologią Carbon Boost 2.0 stanowią także doskonałe usprawnienie pojazdów z tradycyjnym układem napędowym, które potrzebują szybkiego doładowania.
1) “Branża motoryzacyjna. Automotive Industry Report 2019/2020” - Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
2) Raport platformy DobryMechanik.pl, 2019 r.
(ik)
Źródło i fot. Exide