Auto Bild co roku przeprowadza kilka testów opon w różnych rozmiarach. Testuje zarówno letnie, zimowe, jak i całoroczne. W tym roku dziennikarze czasopisma sprawdzili na torze w Finlandii, jak sprawują się zimówki w rozmiarze 225/35 R19.
W teście udział wzięło 11 modeli opon, które założone zostały na dysponujące wysoką mocą Audi S5. A samo badanie ogumienia objęło aż 14 kategorii, między innymi prowadzenie, hamowanie na śniegu, lodzie, błocie pośniegowym i wodzie. Podczas prób, w celu pokazania kontrastu osiągów opon zimowych, sprawdzono, jak zachowuje się referencyjna opona letnia.
W poprzednim wydaniu Przeglądu Oponiarskiego publikowaliśmy testy przeprowadzone przez Auto Express, w których zwyciężył Goodyear UltraGrip Performance+. Nie inaczej było w fińskim teście Auto Bilda. Goodyear ponownie udowodnił, że jest najlepszą oponą w stawce. Badacze nie wskazali żadnego punktu, w którym model ten miałby jakieś słabsze strony. Świetnie zaprezentował się również Vredestein Wintrac Pro, zajmując bardzo dobre - drugie miejsce. Na najniższym stopniu podium stanął Uniroyal MSPlus 77, który doskonale sprawdza się na zaśnieżonej nawierzchni, trochę słabiej radzi sobie na suchym i mokrym asfalcie.
Próba na suchym
Na suchej nawierzchni najlepiej poradził sobie Goodyear. Opona tej marki osiągnęła najkrótszą drogę hamowania - 40,2 m. Ale równie dobrymi wynikami mogą się pochwalić opony ze zdecydowanie niższej półki cenowej niż klasa premium, czyli Kumho WinterCraft WP71 - 40,7 m oraz Toyo Snowprox S954 - 41,2 m. W jeździe na czas najwyższą średnią prędkość osiągnęła opona Toyo, drugi był Continental WinterContact, a trzeci Michelin Pilot Alpin4.
Na mokrej nawierzchni
W tej próbie swoją dominację we wszystkich próbach pokazał Goodyear. W testach hamowania, jazdy na czas oraz odporności na aquaplaning zajął pierwsze miejsce, wyprzedzając w każdej próbie nawet referencyjną oponę letnią. Na kolejnych miejscach zameldowały się opony Michelin, Vredestein oraz Hankook Winter i’cept evo. Bardzo słabo wypadł Nokian WR A4, który w dwóch próbach na trzy zajął ostatnie miejsce.
Na śniegu
Prawdziwym sprawdzianem dla opon zimowych jest jazda po śniegu. W próbach hamowania cała stawka testowanych opon była bardzo blisko siebie. Różnica między pierwszą oponą (Goodyear) a ostatnią (Nankang SV2) wyniosła trzy metry. W jeździe na czas testowe Audi najszybciej poruszało się na Kumho (średnia prędkość 49,5 km/h), a najwolniej na oponie Nankang - 45 km/h.
Krzysztof Krusiński fot. producenci