Niskie temperatury mają negatywny wpływ na akumulator, znacząco zmniejszając jego moc. Tylko regularne kontrole i doładowania dają gwarancję pewnego startu przez całą zimę. Przedstawiciel Exide Technologies, producenta akumulatorów wyjaśnia, dlaczego nie tylko zima jest dziś wyzwaniem dla akumulatora i co robić, by służył on jak najdłużej.
Akumulator nie lubi skrajności i wahań
Zmiana klimatu jest faktem i towarzyszą jej coraz częstsze skrajne zjawiska pogodowe. To sprawia, że trudno przewidzieć, jaka będzie zima, a przede wszystkim, kiedy i na jak długo przyjdą srogie mrozy. Niestety, skrajne i nagłe wahania temperatury mają duży wpływ na akumulator. Upał powoduje samorozładowanie, często trwale uszkadzając urządzenie, natomiast zimno zmniejsza jego sprawność.
- Akumulatory samochodowe działają najlepiej w temperaturze ok. 27oC - wyjaśnia Guido Scanagatta, starszy menadżer produktu ds. transportu w Exide Technologies w obszarze EMEA. - Poniżej tej wartości reakcje chemiczne zachodzące w akumulatorze przebiegają wolniej. W niskich temperaturach, gdy silnik potrzebuje energii na start, akumulator musi poradzić sobie z większą lepkością oleju i z tarciem silnika. Ponadto, gdy temperatura powietrza osiąga 0oC, nawet w pełni naładowany akumulator traci około 1/3 swojej mocy początkowej. Im niższe temperatury, tym oczywiście gorzej - mróz, powiedzmy -18oC, zmniejsza ją nawet do 40 proc.
Wiele wyzwań
Zima to trudny czas dla akumulatorów. Auta mają wówczas większe zapotrzebowanie na pobór mocy do podstawowych funkcji (rozruch, światła, zapłon), a także do wyposażenia dodatkowego (nowoczesne systemy bezpieczeństwa, systemy zwiększające komfort jazdy czy zapewniające rozrywkę). Współczesne auta mają bowiem wiele funkcji, a tym samym wiele odbiorników prądu: od uznawanych za „standardowe”, jak wspomaganie kierownicy czy klimatyzacja, po nawigację, różne urządzenia multimedialne, kamery cofania, asystenta pasa ruchu, podgrzewane siedzenia, automatyczne klapy bagażnika i lusterka. Nowoczesne samochody często otwierane są za pomocą pilota, więc nawet zaparkowane i zamknięte, mogą pobierać energię z akumulatora.
- To duże wyzwanie dla akumulatora - zaznaczył przedstawiciel Exide Technologies. - Dlatego, jeśli jego wydajność ucierpiała już w wyniku letnich upałów, zimą problemy mogą powrócić ze zdwojoną siłą. Oznacza to, że do czasu nadejścia najniższych zimowych temperatur zarówno pojemność akumulatora, jak i jego zdolność przyjmowania ładunku zostaną znacznie zredukowane.
Dodatkowo wymagania przemysłu motoryzacyjnego dotyczące ograniczenia zużycia paliwa i zmniejszenia emisji spalin pogłębiają problem. Dlatego, aby sprostać tym surowym oczekiwaniom, producenci samochodów dodali do nich nowe funkcje, np. system start-stop, który choć odciąża środowisko, zmniejszając zużycie paliwa, to dodatkowo nadwyręża zapłon pojazdu i jego funkcje rozruchowe - zwłaszcza w warunkach miejskich. Jednocześnie producenci zmniejszają rozmiary silników (silniki z turbosprężarką) i starają się redukować liczbę funkcji zasilanych z alternatora, jeśli tylko jest to możliwe. Dlatego jedynym rozwiązaniem jest wybór akumulatora, który wytrzyma częste cykle rozładowywania i krótkie okresy rekuperacji energii.
Profilaktyka w okresie zimy
Zjawiska samorozładowania i korozji akumulatora, mające miejsce w okresie letnim, często dają o sobie znać dopiero, gdy temperatury spadają i potrzebna jest większa moc do uruchomienia silnika. Wszystko to utrudnia wydajną pracę, a wielu kierowcom uprzykrza mroźne poranki. Dlatego warto kontrolować stan akumulatora. Niektórzy kierowcy sprawdzają urządzenie samodzielnie i w razie potrzeby doładowują go, np. przy pomocy prostownika. Jednak mechanicy mogą zdiagnozować akumulator za pomocą nowoczesnych narzędzi warsztatowych, a także udzielić klientom wskazówek dotyczących zapobiegania awarii.
Testery akumulatorów, jak np. urządzenie Exide EBT965P, pozwalają mechanikom sprawdzić stan produktu, a dzięki autorskim algorytmom dostarczają danych potrzebnych do stwierdzenia, czy klient powinien jedynie ponownie przetestować akumulator za jakiś czas, czy musi go wymienić. Inne urządzenia serwisowe, jak Exide BRT-12, pomagają sprawnie wymienić akumulator, czyli poprawnie skonfigurować system po zamontowaniu nowego.
Przedstawiciel Exide radzi by regularnie sprawdzać stan akumulatora przez cały rok, zwłaszcza przed nadejściem zimy i lata. Kontrolować jego stan można samemu, ale warto skorzystać z doswiadczenia profesjonalisty.
(ik)
Źródło i fot. Exide Technologies