2019-12-09

Elektryków wciąż niewiele

W III kwartale 2019 r. w Polsce zarejestrowano 541 samochodów elektrycznych (zasilanych akumulatorem i hybryd plug-in), co oznacza wzrost o 83 proc. r/r. Pomimo tej dynamiki, taki wolumen sprzedaży plasuje Polskę zaledwie na 16. miejscu wśród państw Unii Europejskiej. Nasz kraj utracił także pozycję wicelidera w Europie Centralnej, gdzie Węgrzy oraz Rumunii zarejestrowali najwięcej elektryków - wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA (1). Eksperci Europejskiego Instytutu Miedzi zwracają uwagę, że elektrorewolucja to złożony proces, który wymaga głębokich zmian zarówno w sektorze motoryzacyjnym, jak i energetycznym. Warunkiem ich powodzenia będzie dostępność surowców.

Rozwój elektromobilności jest w dużej mierze uzależniony od miedzi. Metal ten jest powszechnie używany do budowy nowoczesnych, energooszczędnych silników elektrycznych i hybrydowych. Do produkcji elektryków używa się od dwóch do czterech razy więcej tego metalu niż w pojazdach tradycyjnych.

fot. Toyota

- Samochody elektryczne stanowią w tej chwili zaledwie 4 promile (0,4 proc.) wszystkich rejestracji nowych aut nad Wisłą - powiedział Michał Ramczykowski, prezes Europejskiego Instytutu Miedzi. - Upowszechnienie elektromobilności nie jest możliwe przez: wysoki koszt baterii oraz obawę kierowców przed zbyt krótkim zasięgiem i wyładowaniem się jej w połowie drogi. Dopiero gdy te dwie bariery znikną, będziemy świadkami elektrorewolucji na polskich szosach. W lipcu w całym kraju mieliśmy zaledwie 785 ogólnodostępnych stacji ładowania. Zgodnie z unijną dyrektywą, w najbliższych latach ta liczba ma kilkukrotnie wzrosnąć - czeka nas boom zarówno na publiczne, jak i prywatne punkty ładowania. Kluczową rolę odegra tutaj dostępność surowców, takich jak: lit, kobalt i miedź, od której zależeć będzie końcowa cena baterii, ładowarek i kabli czyli znaczna część kosztu pojazdu i infrastruktury.

Polska hybrydowa

W III kwartale br. zarejestrowano w Polsce 541 aut z napędem elektrycznym, z czego 245 to pojazdy w pełni elektryczne, a 296 hybrydy plug in - podaje ACEA. W obu segmentach odnotowano wysoką dynamikę wzrostu r/r, odpowiednio 86 i 80 proc.. W tym okresie na polskie drogi wyjechało łącznie 13434 aut z alternatywnym napędem (+73,3 proc. r/r). Polacy nadal chętnie stawiają na klasyczne hybrydy, których kupili 9996, czyli o 75 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To daje nam 6. miejsce wśród państw UE, za plecami Hiszpanii i Włoch, a przed m.in. Szwecją, Holandią, Finlandią czy Belgią.

Na czele klasyfikacji rejestracji aut elektrycznych w Europie są Niemcy (26858 sztuk), przed Wielką Brytanią (21001 szt.) i Norwegią (17571 szt.). W tym okresie ponad 10 tysięcy sztuk znalazło nabywców także w Holandii i Francji. W regionie CEE prym wiodą Węgry (797 szt.), przed Rumunią (543 szt.) i Polską (541 szt.) Biorąc pod uwagę sprzedaż aut elektrycznych od stycznia do końca września br., liderem pozostają Niemcy (74542 sztuk).

fot. Toyota

Napędy elektryczne z 0,44 proc. udziałem w rynku

Od początku roku do końca września w naszym kraju zarejestrowano 1815 samochodów elektrycznych (zasilanych akumulatorem i hybrydy plug-in), co oznacza wzrost o 85 proc. r/r. Niestety, ich łączny udział w rejestracji wszystkich nowych samochodów osobowych w Polsce wynosi zaledwie 0,44 proc.. Dla porównania, w Unii Europejskiej ten wskaźnik znajduje się na poziomie 2,84 proc., czyli jest ponad sześciokrotnie wyższy.

Miedź rozpędzi elektrorewolucję?

Miedź jest trwałym i bardzo wydajnym przewodnikiem prądu. Bez miedzianych podzespołów nie byłoby możliwe również inteligentne zarządzanie silnikiem i przeniesieniem napędu. Dlatego do produkcji jednego auta elektrycznego potrzeba średnio 60 kg. Połowa z tego użyta jest właśnie w układzie akumulatorowym. Należy pamiętać, że na tym metalu oparta jest również nowoczesna infrastruktura zasilania - ładowarki, kable i przyłącza, które umożliwiają szybkie i efektywne ładowanie aut elektrycznych.

 

1) https://www.acea.be/press-releases/article/fuel-types-of-new-cars-petrol-6.1-diesel-14.1-electric-51.8-in-third-quarte

(ik)

Źródło: Zoom BSC

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń