2019-12-05

Skuteczne hamowanie zimą

Zima to najbardziej wymagająca pora roku dla każdego kierowcy. Ujemna temperatura otoczenia, oblodzona jezdnia, błoto pośniegowe czy szybciej zapadający zmrok - to główne zagrożenia. Można je jednak minimalizować, stosując się do kilku podstawowych zasad bezpiecznej jazdy. Absolutną podstawą w warunkach zimowych jest poprawne hamowanie. Z technicznego punktu widzenia różni się ono w porównaniu do jazdy w sprzyjających warunkach atmosferycznych, chociażby tym, że wykorzystuje zarówno silnik, jak też klocki i tarcze hamulcowe.

Szczególnie niebezpieczna sytuacja zimą to zjazd ze wzniesienia. Droga zatrzymania zależy tu od wielu czynników m.in. kąta nachylenia drogi. W górach występują nachylenia zbocza nawet rzędu 8 proc., co oznacza, że na 100 m różnica pomiędzy początkiem a końcem odcinka wynosi 8 metrów. Zjeżdżając ze wzniesienia warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach poprawnego wytracania prędkości.

- Po pierwsze, starajmy się hamować silnikiem - powiedział Dawid Tarchała, z działu klocków hamulcowych w firmie Steinhof. - Jest to technika hamowania polegająca na umiejętnej redukcji biegów. Długotrwałe używanie hydraulicznego układu hamulcowego może doprowadzić do jego przegrzania, co obniży skuteczność hamowania. Z tego względu używajmy hamulców jak najrzadziej, a jeśli już, to delikatnie - tak, by minimalizować ryzyko wystąpienia poślizgu. Podczas hamowania silnikiem należy pamiętać, by starać się dobierać bieg odpowiednio do prędkości. Redukcja z piątego biegu na drugi nie jest najlepszym pomysłem, gdyż nagły wzrost obrotów może spowodować szarpnięcie, a w konsekwencji poślizg. Z tego powodu biegi należy obniżać stopniowo, a w razie potrzeby dopomóc sobie hamulcem głównym.

Kolejna kwestia to hamowanie awaryjne. W momencie wciśnięcia pedału hamulca na oblodzonej nawierzchni, w większości współczesnych aut zadziała system ABS, zapobiegający blokowaniu kół. Wbrew pozorom, może to wywołać różne efekty. Samochód może starać się „łapać” przyczepność, lecz jeśli jej nie znajdzie, tył może zacząć wychylać się z toru jazdy. Wtedy należy podjąć decyzję, czy odpuścić na moment pedał hamulca w celu skłonienia tylnej osi do powrotu czy też kontynuować hamowanie. W poślizgu nadsterownym pomocna może okazać się odpowiednia kontra kierownicą, którą należy robić z wyczuciem, by nie obrócić samochodu wokół własnej osi. Wszystko tak naprawdę zależy od naszych umiejętności, doświadczenia oraz rodzaju samochodu (napędzanej osi), które pozwalają dobrać odpowiednie rozwiązanie w zależności od sytuacji. Warto pamiętać, że czasem najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie np. celowe wjechanie w zaspę. Groźba wjechania z poślizgiem na środek skrzyżowania czy wpadnięcia do rowu sprawia, że nie możemy zbyt długo kalkulować.

Należy też pamiętać, że  pozornie nieoblodzony, czarny asfalt, może okazać się nawierzchnią pokrytą gołoledzią, tzw. czarnym lodem, który bardzo trudno dostrzec z pozycji kierowcy. W takiej sytuacji gwałtowny ruch kierownicą lub zbyt mocny nacisk na pedał hamulca może doprowadzić do poślizgu.

Ogólne zasady bezpiecznej jazdy zimą, w tym manewru hamowania, można zawrzeć w kilku punktach:

  • jedź wolno i ostrożnie uwzględniając, że na wszystkie manewry potrzebujesz więcej miejsca i czasu w porównaniu do jazdy w standardowych warunkach,
  • wykorzystuj umiejętne hamowanie silnikiem, delikatnie obchodź się z pedałem hamulca,
  • zachowaj spokój w sytuacji wystąpienia poślizgu i staraj się jak najszybciej wytracić prędkość - nawet jeśli nie unikniesz zniszczeń samochodu, im mniejsza prędkość, tym mniejsze skutki,
  • jeszcze przed okresem zimowym zadbaj o stan techniczny pojazdu - zmienione opony oraz ich właściwe ciśnienie, sprawdzone oświetlenie, zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy,
  • pamiętaj o odpowiedniej pozycji za kierownicą, która pozwala lepiej wyczuwać zachowanie samochodu podczas jazdy.

D. Tarchała dodał, że oprócz poprawnej techniki jazdy, w kontekście układu hamulcowego bardzo ważne jest stosowanie klocków i tarcz hamulcowych wysokiej jakości, charakteryzujących się np. zwiększoną odpornością na przegrzanie. Zima każdy element może zaważyć na tym, czy uda nam się bezpiecznie wytracić prędkość czy też sytuacja wymknie się spod kontroli.

(ik)

Źródło i fot. Steinhof 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń