2019-11-29

Zimówki nie tylko na śnieg

Niebezpiecznym mitem jest wiara w to, że ze zmianą opon letnich na zimowe powinno się czekać aż spadnie śnieg. W Przeglądzie Oponiarskim piszemy o tym od prawie 20 lat, prezentując wyniki testów z najróżniejszych spotkań dotyczących zachowania opon zimowych. Oczywiście oponiarze o tym doskonale wiedzą. Gorzej z kierowcami, szczególnie tymi coraz młodszymi, pojawiającymi się na naszych drogach.

Hamując na mokrej drodze z 80 km/h nawet przy +10ºC zimówki poradzą sobie lepiej niż opony letnie - w takich warunkach samochód na oponach zimowych zatrzyma się 3 metry wcześniej. Ponadto w momencie, kiedy auto na zimówkach już się zatrzyma, samochód na oponach letnich będzie jeszcze jechał z prędkością 32 km/h. Osiągi opon letnich pogarszają się wraz ze spadkiem temperatury – dlatego warto zmienić opony na zimowe już wtedy, gdy rano temperatura regularnie spada poniżej +7ºC.

Zastosowana w zimówkach bardziej miękka i elastyczna mieszanka gumowa bieżnika lepiej sprawdza się już przy +10ºC. Ma to szczególne znaczenie na mokrej nawierzchni, gdy opona letnia z twardym bieżnikiem nie zapewnia w takiej temperaturze właściwej przyczepności. Droga hamowania znacznie się wtedy wydłuża - dotyczy to także wszystkich SUV-ów z napędem 4x4.

Zmieniając opony warto skorzystać z pomocy profesjonalnych warsztatów. Przy zdejmowaniu opon z felgi łatwo uszkodzić stopkę opony czy warstwy wewnętrzne - gdy używa się starych, nieserwisowanych narzędzi albo bagatelizuje wymogi producentów opon. Listę serwisów oponiarskich, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl/.

Opony z homologacją zimową (symbol płatka śniegu na tle gór) czyli zimówki i dobre całoroczne - znacznie zmniejszają także prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu. Mają liczne blokujące się nacięcia i rowki - większa liczba nacięć umożliwia lepszą przyczepność w warunkach jesiennej słoty i deszczu ze śniegiem, co jest szczególnie istotne podczas często występujących w sezonie jesienno-zimowym opadów deszczu i śniegu. To już dawno przestały być opony na śnieg - nowoczesne opony zimowe oznaczają bezpieczeństwo, kiedy robi się chłodno - gdy rano temperatura jest poniżej 7-10ºC.

Jazda na oponach letnich zimą jest całkowicie nieuzasadniona z punktu widzenia nie tylko bezpieczeństwa, ale i ekonomii. Jeżdżąc na oponach letnich w jesienno-zimowych warunkach ryzykujesz zdrowiem swoim i innych, wyrzucając przy tym ciężko zarobione pieniądze w błoto - przyśpieszając zużycie bieżnika opon, które nie będą nadawać się już do użytku w cieplejsze miesiące roku. W tym czasie powinny już odpoczywać po sezonie letnim w przechowalni.

- Jadąc na mokrej i śliskiej drodze ważne jest zachowanie ostrożności, dostosowanie prędkości do warunków, ale także zadbanie o odpowiednie opony - bez tego nie ma mowy o bezpiecznej podróży - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor PZPO. - Nowoczesne opony zimowe renomowanych producentów zapewniają bezpieczeństwo w szerokim zakresie warunków pogodowych, dlatego zmieniajmy ogumienie na zimowe lub całoroczne z homologacją zimową, gdy tylko temperatura rano regularnie spada poniżej +7°C. Korzystajmy z serwisów, które w wyniku audytu TÜV SÜD otrzymały Certyfikat Oponiarski PZPO - tam mamy pewność jakości usługi, odpowiedniego wyposażenia, umiejętności serwisantów i tego, że ktoś to wszystko za nas sprawdził.

Więcej informacji na stronie: pzpo.org.pl

(ik)

Źródło i graf. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń