W poniedziałek 18 listopada 2019 z linii produkcyjnej tyskiego zakładu FCA Poland zjechał 12-milionowy samochód. Tym jubileuszowym modelem okazał się Fiat 500. Trzy dni wcześniej został wyprodukowany także 500-tysięczny egzemplarz modelu Lancia Ypsilon.
FCA Poland to największa z 13 spółek Grupy FCA w Polsce, a jej tyski zakład znajduje się w gronie najnowocześniejszych fabryk samochodowych na świecie. W 2018 roku z linii produkcyjnych FCA Poland zjechało łącznie 259448 sztuk samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia, z czego 99 proc. znalazło odbiorców w 58 krajach na całym świecie. FCA Poland jest jednym z największych eksporterów w Polsce.
18 listopada br. tyski zakład świętował wyprodukowanie 12-milionowego samochodu, którym był Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej fabryki zjechała 500-tysięczna, biała Lancia Ypsilon w wersji LPG.
W ciągu 27 lat (1992 - 2019) Grupa FCA zainwestowała w Polsce 11,3 mld zł. Z tych środków zmodernizowano infrastrukturę zakładu, powstała nowa spawalnia wyposażona w zrobotyzowane linie produkcyjne, nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów. Inwestycja ta wpłynęła także na prace badawczo-rozwojowe, poprawę warunków pracy, umożliwiła organizowanie szkoleń oraz dostosowanie produkcji i działalności firmy do światowych standardów m.in. w zakresie ochrony środowiska. Obecnie FCA Poland jest jednym z najważniejszych inwestorów w Polsce oraz jednym z największych pracodawców w regionie, dając zatrudnienie prawie 2500 pracownikom. Jednym z ważnych elementów wpływających na ich rozwój jest Plant Academy - projekt mający na celu rozwój praktycznych umiejętności technicznych oraz przywódczych pracowników. Jako jeden z niewielu na świecie osiągnął złoty poziom World Class Manufacturing - zintegrowanej metodologii zarządzania przedsiębiorstwem.
fot. PAP / M. Kmieciński
- Ten zakład jest symbolem dobrej jakości, świetnie zorganizowanej pracy, dobrej przyszłości, ponieważ wszyscy już myślimy, co będzie dalej i myślę, że następna okazja, przy której się spotkamy będzie związana z informacją o nowych modelach produkowanych w Tychach - powiedziała Henryka Bochniarz, członek rady nadzorczej FCA Poland.
Za początek przemysłu motoryzacyjnego na Śląsku uznaje się rok 1971, kiedy to z linii montażowych FSM-u (Fabryki Samochodów Małolitrażowych) w Bielsku-Białej zjechały pierwsze samochody marki Syrena. Po tym jak w 1973 r. polski rząd wykupił licencję od Fiata, w bielskim zakładzie ruszyła produkcja pierwszych „Maluchów” jak powszechnie nazywano Fiaty 126p. W 1975 r. powstał nowoczesny zakład produkcyjny w Tychach, gdzie kontynuowano produkcję tego kultowego już modelu, którego posiadanie wyznaczało status ówczesnego polskiego społeczeństwa.
Przez 27 lat, w latach 1973-2000, w fabryce w Tychach i Bielsku-Białej wyprodukowano łącznie 3318674 Fiatów 126p. W 1991 r. w Tychach rozpoczęto produkcję Fiata Cinquecento, a w 1997 r. - Fiata Seicento. W 1992 r. została zawarta umowa z włoskim Fiatem, w wyniku której powstał Fiat Auto Poland. Pod nową nazwą zakład produkował i montował takie samochody jak: Cinquecento, Seicento, Panda, Punto, Bravo, Brava, Marea, Ducato, Uno, Iveco, Siena i Palio Weekend oraz od 2011 r. - Lancię Ypsilon. Ponadto w latach 2008-2016 na zlecenie koncernu Ford, FCA w Tychach produkował także jeden z jego modeli - Forda KA (514288 sztuk).
Ilość samochodów wyprodukowanych w okresie 1971 - listopad 2019:
(ik)
Źródło: PAP