2019-11-25

Kontrole na drogach

Na początku listopada br. na drogach pojawiły kontrole techniczne samochodów ciężarowych. Do tej pory wystarczała pieczątka od diagnosty raz do roku, która była gwarancją spokojnej jazdy przez cały rok. Obecnie kontrola techniczna: hamulców, spalin, układu kierowniczego i innych układów auta odpowiedzialnych za bezpieczeństwo - może być przeprowadzana na drodze. Jeżeli samochód nie przejdzie tego testu, kierowca i zarządzający transportem otrzymają karę, a samochód będzie miał odebrany dowód rejestracyjny i nie będzie mógł kontynuować transportu.

Mobilne stacje kontroli ITD

Nowe przepisy określają, że jeżeli podczas kontroli wstępnej na drodze powstanie podejrzenie, że auto może nie przejść badania technicznego, to w takiej sytuacji zostanie skierowane właśnie na szczegółowe badanie, które będzie realizowane w mobilnej, czyli przenośnej stacji kontroli lub w wyznaczonych punktach przeprowadzania kontroli drogowej. Punkty te nie będą miały stałej lokalizacji - będą się zmieniały po to, żeby skontrolować jak najwięcej pojazdów, w różnych częściach kraju. GITD docelowo ma zakupić 16 (po jednej na każde województwo) takich mobilnych stacji, żeby mogły one regularnie sprawdzać auta w całym kraju.

W każdym roku 5 proc. samochodów ciężarowych i autobusów

Trudno będzie uniknąć takiej kontroli ponieważ w ustawie zapisano, że GITD w porozumieniu z policją muszą kontrolować minimum 5 proc. samochodów danej kategorii rocznie. Oznacza, to że kontrole techniczne na drodze staną się nieodzownym elementem poruszania się po drogach publicznych.

W praktyce kierowca, zarządzający transportem oraz szef firmy muszą dbać o to, żeby pojazdy miały sprawne wszystkie układy odpowiedzialne za bezpieczeństwo i ekologię w aucie. Nie wystarczy pieczątka diagnosty. Kontrola drogowa będzie przeprowadzana przy użyciu przyrządów kontrolno-pomiarowych, w szczególności przyrządów niezbędnych do oceny stanu hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia oraz uciążliwości pojazdu silnikowego lub przyczepy.

Nowe obowiązki dla kierowcy

Od 7 listopada br. kierowca musi posiadać w aucie protokół ostatniej drogowej kontroli technicznej, jeżeli taka była przeprowadzona - w przypadku pojazdu kategorii M2, M3, N2 i N3, przyczepy kategorii O3 i O4 i ciągnika kołowego kategorii T5 użytkowanego na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy. Inspektor sprawdzi kto i kiedy przeprowadzał taką kontrolę i na tej podstawie przeprowadzi badanie techniczne auta.

(ik)

Źródło: Wiedza i Praktyka, fot. arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń