2019-11-18

Czas na wodór?

Już po raz szósty Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wspólnie ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego zorganizowało konferencję, na której zebrali się przedstawiciele motoryzacji, środowisk akademickich oraz władz państwowych. Tym razem tematem przewodnim był wodór i próba odpowiedzi na pytanie: jakie są szanse na to, by ten najbardziej rozpowszechniony pierwiastek we wszechświecie stał się paliwem przyszłości.

Motoryzacja-Przemysł-Nauka

Na początku konferencji Jan Staniłko - dyrektor Departamentu Innowacji Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii zauważył, że być może czas zmienić nazwę konferencji - słowo motoryzacja zastąpić nowym, szerszym terminem, ponieważ motoryzacja i motor kojarzą się z silnikiem spalinowym, od którego przecież się stopniowo odchodzi. Coraz więcej słyszy się na przykład o elektromobilności czy autach na wodór.

Jednak na europejskich drogach długo jeszcze dominować będą napędy konwencjonalne, choć będą musiały być dużo czystsze niż te w chwili obecnej. Nikt nie jest w stanie wskazać napęd, który zdominuje przyszłość w motoryzacji. Dziś mocno promowana jest elektromobilność. Pojawia się też coraz więcej głosów, że to właśnie pojazdy wodorowe będące także w zasadzie pojazdami elektrycznymi, których energia pochodzi z wodoru, mogą odegrać znaczącą rolę w przyszłości. Ze względu na krótki czas tankowania i duży zasięg wygrywają one z pojazdami typowo elektrycznymi. W Polsce w sukces tego typu napędów wierzy firma Solaris, produkująca autobusy zasilane wodorem. W rozwiązania takie inwestuje największy na świecie producent części i komponentów motoryzacyjnych - firma Bosch, a zaprezentowane podczas konferencji wystąpienia producentów pojazdów jak np. Toyota, Hyundai czy Honda pokazały, że wodoryzacja jest obiecującym trendem. Wykorzystanie wodoru w motoryzacji może być potencjalne bardzo atrakcyjne w Polsce, w której rocznie produkuje się tyle wodoru, ile potrzeba do zasilenia 5 milionów pojazdów.

Wodór wybucha i się pali. Tak. Benzyna również

Ideą konferencji „Motoryzacja-Przemysł-Nauka” jest łączenie nauki i biznesu, którym wsparcia udzielają polskie władze. Przedstawiciele takich firm i instytucji jak np. ITS, Bosch, Politechnika Krakowska, czy też wspomniane wcześniej Toyota, Solaris, Hyundai czy Honda przedstawili oczywiście nie tylko zalety pojazdów zasilanych wodorem, ale także ich wady.

Wiele osób nadal uważa, że podróż pojazdem zasilanym wodorem może skończyć się wybuchem jak lot Hindenburga. Jednak jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Technologia stosowana w pojazdach do tego nie dopuszcza, kolejnym argumentem „za” niech będzie to, że paliwa wykorzystywane obecnie do poruszania się na drogach również teoretycznie mogą grozić wybuchem czy też pożarem.

Alfred Franke, prezes SDCM

Wydaje się, że największym hamulcowym rozwoju tego rodzaju napędów jest brak infrastruktury do tankowania. W Polsce nadal nie ma żadnego punktu ładowania wodorem, dlatego pewnie pojazdów wodorowych mamy łącznie jeden w całym kraju. Na konferencji usłyszeliśmy, że mają to zmienić plany Grupy Lotos.

Kluczowa jest też cena, która jest większa nawet od pojazdów elektrycznych. Koszt ogniw paliwowych i zbiornika na wodór jest jak na razie bardzo wysoki, choć zapewne efekt skali szybko zbiłby cenę. Warto także zaznaczyć, że do wykorzystania w ogniwach paliwowych potrzebny jest „czysty” wodór. Zatem należy taki produkować, albo produkowany obecnie wodór oczyszczać, aby uzyskał potrzebną jakość. Niektórzy producenci rozwijają tę technologię, inni, jak Elon Musk twórca Tesli, podchodzą do niej z przymrużeniem oka. Może jest to ślepa uliczka, jednak wiadomo, że trzeba szukać dróg i rozwijać napędy alternatywne by motoryzacja spełniała coraz surowsze wymogi środowiskowe. Coraz większe zainteresowanie wodorem, nie tylko w Europie ale i na całym świecie, pokazuje jasno, że może to być pewnie jedna z wielu dróg do dekarbonizacji transportu.

(ik)

Źródło i fot. SDCM

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń