2019-11-14

Opony ciężarowe na zimę

Dla wielu flot działających w całej Europie opony przeznaczone do pracy w zimowych warunkach są korzystnym rozwiązaniem, żeby zachować mobilność. Niedostosowanie ogumienia w pojeździe użytkowym do warunków zimowych może oznaczać opóźnienia, grzywny, a nawet poważniejsze konsekwencje.

Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear dla klientów biznesowych w Europie podkreślił, że opony mają ważne zadanie zwłaszcza zimą, gdy pojazdy poruszają się m.in. po zaśnieżonych drogach. Dodał, że wszystkie opony Goodyear na oś sterującą i napędową do autokarów oraz długodystansowych i regionalnych przewozów, a także niektóre wybrane opony do naczep spełniają surowe kryteria dotyczące osiągów na śniegu i posiadają oznaczenie 3PMSF. Symbol ten potwierdza, że tego typu ogumienie może być używane przez cały rok i jest gotowe na warunki zimowe.

Coraz więcej władz lokalnych wymaga używania opon z oznaczeniem 3PMSF w pojazdach użytkowych, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo drogowe i ogólną mobilność w zimie. W 2012 r. unijne rozporządzenie wprowadziło tzw. alpejski symbol na ścianę boczną opony, zwany 3PMSF (trzy szczyty górskie i płatek śniegu), który gwarantuje, że opona przeszła surowe testy związane z osiągami na ośnieżonych drogach. Ogumienie to zapewnia sprawdzoną i większą trakcję w porównaniu ze standardową oponą wzorcową. Wcześniej wskaźnikiem, że opona została zaprojektowana do pracy w trudniejszych warunkach, były symbole M+S lub M&S oznaczające „błoto i śnieg”. Tutaj wzór bieżnika został zaprojektowany dla takich warunków, ale etykieta M+S nie podlega określonej procedurze badania.

W związku z tym, że oś napędowa ma kluczowe znaczenie dla trakcji pojazdu użytkowego, bardzo ważne jest tutaj stosowanie modeli z oznaczeniem 3PMSF. Zalecenie to dotyczy pojazdów użytkowych o masie powyżej 44 ton z napędem na jedną oś.

- Goodyear był jednym z pierwszych producentów, którzy wyprodukowali opony zgodne z normą 3PMSF i obecnie oferuje modele do wszystkich rodzajów zastosowań, które spełniają bardziej rygorystyczne przepisy - powiedział M. Szymański. - Dotyczy to również opon zaprojektowanych specjalnie do pojazdów wykonujących przewozy drogowe, do zastosowań mieszanych oraz autokarów. Wszystkie opony Goodyear spełniają europejskie wymagania dotyczące identyfikacji opon zimowych.

Transport drogowy

Najnowszymi flagowymi oponami koncernu są produkty z serii Kmax Gen-2 i Fuelmax Gen-2, które zostały wprowadzone na rynek w maju 2019 r. Asortyment obejmuje opony Kmax S Gen-2 na oś sterującą i Kmax D Gen-2 na oś napędową oraz opony Fuelmax S Gen-2  na oś sterującą oraz Fuelmax D Gen-2 na oś napędową. Opony Kmax Gen-2 zostały zoptymalizowane pod kątem długich przebiegów, a Fuelmax Gen-2 pod kątem oszczędności paliwa. Każde ogumienie z tej serii posiada symbol 3PMSF. Oznacza to, że wszystkie modele nadają się do całorocznego użytkowania, z wyjątkiem najbardziej ekstremalnych warunków zimowych, dla których firma oferuje gamę opon Ultra Grip Max.

Pod względem poprawy osiągów i w porównaniu z poprzednimi modelami, linia Kmax Gen­­­­-2 zapewnia do 25 proc. lepszą wytrzymałość na wszelkie warunki atmosferyczne, 15 proc. większą odporność na uszkodzenia i 5 proc. wyższą efektywność paliwową (1), zachowując przy tym długie przebiegi swojego poprzednika Kmax. Opony Fuelmax Gen-2 zapewniają do 30 proc. lepsze właściwości jezdne w każdych warunkach pogodowych oraz o 10 proc. lepszy przebieg i mniejszy hałas (2), zachowując przy tym taki sam lub wyższy poziom efektywności paliwowej co poprzednie opony Fuelmax. 

Lekkie pojazdy dostawcze

W segmencie lekkich samochodów ciężarowych Goodyear oferuje opony Kmax na oś sterującą i napędową w rozmiarach 17.5 i 19.5 cala. Spełniają one normy przepisów 3PMSF i charakteryzują się niższym poziomem hałasu.

Ekstremalne warunki zimowe

Opony Goodyear Ultra Grip Max zostały opracowane z myślą o samochodach ciężarowych pracujących w trudnych warunkach zimowych, takich jak te spotykane w Rosji, krajach nordyckich i regionach górskich. Cała gama opon jest zgodna z wymaganiami przepisów 3PMSF i obejmuje ogumienie na oś sterującą Ultra Grip Max S, na oś napędową Ultra Grip Max D oraz oponę Ultra Grip Max T do naczep. Asortyment bazuje na dwóch specjalnych technologiach: IntelliMax Block zapewniającej optymalną przyczepność na śniegu i lodzie oraz IntelliMax Edge pozwalającej na optymalną łączność między oponą a drogą, szczególnie na śliskich nawierzchniach.

Zastosowania mieszane

Z myślą o ciężarówkach pracujących w zastosowaniach mieszanych, jak wywrotki, betoniarki i śmieciarki, Goodyear oferuje dwie serie. Wprowadzona pod koniec 2018 r. linia Omnitrac przeznaczona jest do pojazdów, które przeważnie poruszają się po autostradach.  Wyposażona jest w nową technologię DuraShield i łączy w sobie zwiększoną wytrzymałość z większą wydajnością i możliwością bieżnikowania.  Asortyment Omnitrac obejmuje 10 rozmiarów - wszystkie oznaczone 3PMSF - z czego sześć to opony na oś sterującą Omnitrac S i cztery Omnitrac D dedykowane na oś napędową, w tym nowy rozmiar 315/70R22.5 do pojazdów o dużej objętości, w których prześwit nie jest istotny.

(ik)

Źródło i fot. Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń