2019-11-05

Innowacje Continentala

Przyszłość motoryzacji kształtują takie trendy, jak łączność, autonomiczna jazda czy elektromobilność. Kluczową rolę w tworzeniu nowego ekosystemu mobilności odgrywają firmy technologiczne. Continental już teraz projektuje i dostarcza przełomowe rozwiązania. Obecnie technologie, podzespoły i systemy opracowywane przez niemiecki koncern znajdują się w czterech spośród pięciu samochodów poruszających się po drogach całego świata.  

Continental opracowuje rozwiązania mające wpływ na wzrost poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, jak np. układy wspomagające awaryjne hamowanie systemy do monitorowania ciśnienia w ogumieniu czy technologie tworzone z myślą o pojazdach autonomicznych. Wśród nich są także opony, które mają znaczący wpływ na długość drogi hamowania, przyczepność czy właściwości jezdne. Opony są także ściśle powiązane z działaniem elektronicznych systemów bezpieczeństwa, takich jak: ABS (system zapobiegający blokadzie kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania), EBD (system elektronicznego rozdziału siły hamowania), ESP (system stabilizacji toru jazdy), TPMS (system kontroli ciśnienia w oponach), ASR (system kontroli trakcji) oraz wielu innych.

Opony na pierwsze wyposażenie

Continental opracowuje ogumienie i testuje prototypy we współpracy z koncernami samochodowymi. Przed rozpoczęciem produkcji, opony muszą przejść około 100 różnych testów, w czasie których sprawdzane są ich właściwości jezdne podczas hamowania, przyspieszania czy osiągania maksymalnej prędkości. Oczekiwania producentów aut wobec opony są uzależnione m.in. od mocy pojazdu, segmentu czy zastosowanego napędu. Równie duże znaczenie ma jazda na ogumieniu przystosowanym do danej pory roku.

- Inżynierowie Continentala, opracowując sportową zimową oponę WinterContact™ TS 860 S mieli na celu stworzenie modelu, który zapewni maksymalne bezpieczeństwo w zmiennych zimowych warunkach - powiedział Łukasz Kusiak, menadżer produktu Continental Opony Polska. - W związku z tym, że jest to model przeznaczony do aut wyposażonych w silniki o dużej mocy, musieli wziąć pod uwagę także zdolność opony do przenoszenia sportowych możliwości pojazdu na drogę. Wiązało się to z koniecznością opracowania nowej koncepcji wzoru bieżnika oraz zastosowania odpowiedniej mieszanki. Przykładowo, wydajne hamowanie auta wyposażonego w opony WinterContact™ TS 860 S jest efektem zastosowania bloków hamujących. Kluczowymi elementami wpływającymi na przyczepność i przyspieszenie na zaśnieżonych drogach są obwodowe kanały śnieżne. Natomiast sztywne żebro zewnętrzne umożliwia przenoszenie większych sił na suchych zimowych drogach, co poprawia kierowalność i zwiększa kontrolę nad pojazdem.  podczas dynamicznej sportowej jazdy.

Warto dodać, że obecnie około 1/3 nowych samochodów w Europie wyjeżdża z fabryk na ogumieniu wyprodukowanym przez niemieckiego producenta.

Z myślą o bezpieczeństwie

Celem firmy Continental jest realizacja założeń Wizji Zero, która zakłada zero poszkodowanych, zero ofiar śmiertelnych i zero wypadków. Dlatego koncern współpracuje nie tylko z przedstawicielami branży motoryzacyjnej, ale także sektora innowacyjnych technologii i telekomunikacji. Celem tych działań jest opracowywanie najwyższej jakości opon, systemów bezpieczeństwa, inteligentnych rozwiązań związanych z infrastrukturą drogową, a także bezpiecznych i efektywnych systemów komunikacji pomiędzy samochodami (Car2Car) oraz pojazdami a infrastrukturą (V2X).

Jak dodaje Ł. Kusiak, aby jazda bez wypadków była możliwa, konieczne jest wdrażanie rozwiązań, które pozwolą na stały monitoring manewrów wykonywanych przez samochody, motocyklistów, pieszych i rowerzystów oraz wymianę informacji pomiędzy autami, ale także elementami infrastruktury. Dzięki danym przetwarzanym i udostępnianym w czasie rzeczywistym, samochody będą mogły m.in. wykrywać przeszkody na drodze, omijać korki, dostosowywać prędkość do stanu drogi czy tworzyć „korytarz życia” dla pojazdów uprzywilejowanych.

Coraz więcej producentów samochodów robi pierwszy krok w kierunku autonomicznej jazdy, wprowadzając na rynek auta z częściowo zautomatyzowanymi funkcjami. Według Allied Market Research rynek pojazdów autonomicznych do 2026 r. ma osiągnąć wartość przeszło 54 mld dolarów. W najbliższych latach będzie się rozwijać w tempie blisko 40 proc. w skali roku. Obecnie Continental posiada około 15 proc. udziałów w globalnym rynku zaawansowanych systemów wspomagania kierowców.  

(ik)

Źródło i fot. Continental

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń