Jeżdżąc od wielu lat na konferencje prasowe organizowane przez Continentala przyzwyczajeni zostaliśmy do tego, że szczegółowo zostają opisane rynki sprzedażowe opon, zarówno osobowych jak i ciężarowych. Jednak na tegorocznym jesiennym spotkaniu sprzedaż opon w Polsce i w Europie została omówiona dość ogólnie, a głównym tematem były nowe technologie, które już w niedalekiej przyszłości zagoszczą na dobre w naszym codziennym życiu.
W miarę stabilnie
Spotkanie od omówienia wyników sprzedażowych rozpoczął Dariusz Wójcik, dyrektor generalny COP. W okresie od 1 września 2018 do 1 września 2019 roku Europa zanotowała średni spadek sprzedaży opon osobowych na poziomie 3 proc., w Polsce było to ponad 7proc. Największe spadki przypadły jednak Niemcom, gdzie sprzedano blisko 10 proc. mniej opon letnich i ponad 12 proc. mniej opon zimowych.
W Polsce widzimy jednak, stale zwiększające się zainteresowanie oponami o dużych średnicach i wysokich osiągach - Rynek opon UHP wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 18 proc. - zauważył Dariusz Wójcik - Tak duży wzrost sprzedaży ogumienia przeznaczonego do samochodów o wysokich osiągach wynika z tego, że coraz wydajniejsze i wyposażone w szereg systemów auta, wymagają stosowania opon o wyjątkowych właściwościach oraz parametrach. Tylko takie ogumienie pozwala w pełni wykorzystać potencjał samochodu i systemów oraz jednocześnie zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i komfort podczas codziennej jazdy w różnych warunkach.
Opony ciężarowe w Europie w tym samym okresie odnotowały wzrost o 3,8 proc. Natomiast w Polsce mieliśmy spadek o 1,3 proc. Widać znaczące efekty wprowadzenia ceł antydumpingowych, bo import opon z Chin do Europy zmalał o blisko 70 proc. a do samej Polski o 72,5 proc.
W drodze do wizji zero
Nowy ekosystem mobilności ma przyczynić się do realizacji założeń Wizji Zero, która zakłada zero poszkodowanych, zero ofiar śmiertelnych i zero wypadków. W celu osiągnięcia powyższych założeń, producent współpracuje nie tylko z przedstawicielami branży motoryzacyjnej, ale także sektora innowacyjnych technologii i telekomunikacji. Celem podejmowanych partnerstw jest opracowywanie najwyższej jakości opon, systemów bezpieczeństwa, inteligentnych rozwiązań związanych z infrastrukturą drogową, a także bezpiecznych i efektywnych systemów komunikacji pomiędzy samochodami (Car2Car) oraz pojazdami a infrastrukturą (V2X).
Pełna relacja już w listopadowym wydaniu Przeglądu Oponiarskiego.
Tekst i fot. K.Krusiński