2019-10-24

O certyfikacji na konferencji

Jakość obsługi oponiarskiej w serwisach samochodowych często jest daleka od idealnej. Wybierając tanie serwisy kierowcy nie wiedzą, jaki jest stan narzędzi oraz obsługi mechanicznej. Kierowanie się opinią kolegów lub klientów na stronach internetowych może być zwodnicze, ponieważ niewiele osób posiada wiedzę pozwalającą stwierdzić, czy obsługa opon jest w danym serwisie dobra i profesjonalna. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadza więc system certyfikatów oponiarskich, by klienci mogli korzystać z wiarygodnego źródła informacji o jakości usług w serwisach. Audyt serwisów, które zgłoszą się po certyfikat, przeprowadzi renomowana firma badawcza i certyfikacyjna TÜV SÜD.

O tym wszystkim mówiono na październikowej konferencji prasowej w Instytucie Transportu Samochodowego. Znany dziennikarz motoryzacyjny Włodzimierz Zientarski wprowadził zaproszonych żurnalistów w tematykę spotkania, podkreślając jak ważne jest to, aby usługa wymiany opon była prowadzono profesjonalnie, zgodnie z procedurą, bo jest to niezmiernie ważna część samochodu, od której zależy nasze zdrowie i życie. Zresztą w podsumowaniu spotkania głośno się zastanawiał, czy taki audyt nie powinien obowiązywać także kierowców – jak umiejętnie dbać o opony, sprawdzać regularnie ciśnienie, ich stan zewnętrzny itp. W kolejnym punkcie konferencji Ryszard Marcinkowski – ekspert, trener serwisantów ogumienia – pokazał, jak powinno się obchodzić ze zdjęciem i założeniem opony na felgę. Cała masa szczegółów związanych z tą czynnością pokazała, jak skomplikowana jest to czynność i jakie błędy najczęściej się popełnia. Konsekwencje takich błędów jak – uszkodzenie stopki przez zbyt siłowy montaż opon, deformacja drutówki opony przez używanie nieserwisowanych narzędzi, nie czyszczenie półek osadczych felgi, dokręcanie kół kluczem udarowym – może skończyć się tragicznie dla kierowcy niesprawnego auta.

Piotr Sarnecki – dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego – pokazywał zresztą podczas prezentacji jak wyglądają powypadkowe samochody z uszkodzonym ogumieniem. Przy prędkości autostradowej opona o najpopularniejszym rozmiarze obraca się ponad 1000 razy na minutę. Jest trzecim, po wałku silnika i turbinie, najszybciej obracającym się elementem pojazdu i jedyną jego częścią zapewniającą kontakt z drogą. To od jakości opon, ale też od jakości ich obsługi zależy bezpieczeństwo na drodze nas wszystkich. I dlatego „Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego opracował ponad sto kryteriów, które każdy serwis musi spełnić. Wszystko ma służyć temu, żeby jakość serwisów w Polsce była na przynajmniej dobrym poziomie” – mówił Piotr Sarnecki. – „Do certyfikatu może przystąpić każdy serwis, zgłaszając się poprzez stronę certyfikatoponiarski.pl Audytorzy będą oceniać serwisy – sprawdzając skrupulatnie, czy mają odpowiednie wyposażenie, które jest odpowiednio serwisowane, oraz kontrolując umiejętności mechaników. Od września polecam wszystkim kierowcom korzystanie z tych serwisów, które już są certyfikowane” – zachęca Sarnecki. Bowiem kierowcy mogą już korzystać z pierwszych certyfikowanych warsztatów oponiarskich. Na w/w stronie dostępna jest mapa z ich lokalizacją. Punktów będzie przybywać z każdym tygodniem. Zgłoszenia napływają, a kolejne serwisy przechodzą właśnie proces certyfikacji. Marzeniem PZPO – organizatora akcji – jest mieć co najmniej 2 tysiące certyfikowanych stacji w ciągu najbliższych 5 lat. Na 15 tysięcy obecnie funkcjonujących – to byłby duży sukces – podkreślał szef PZPO Piotr Sarnecki.

Marek Nytko - manager sekcji Mobility TÜV SÜD - w swojej prezentacji mówił o tym, jak wygląda proces certyfikacji. Certyfikat oponiarski to trzystopniowy audyt warsztatów oponiarskich w 3 segmentach – do wyboru przez serwis – osobowym, ciężarowym i maszyn rolniczych. Jest to jedyny certyfikat w Polsce, który powstał przy współpracy wszystkich najważniejszych producentów opon oraz sieci serwisowych i ekspertów z branży. Pozwoliło to stworzyć jednolite kryteria certyfikacji i procedury wymiany opon – takie same dla wszystkich, transparentne i rozsądne. Certyfikat oponiarski jest otwarty dla wszystkich serwisów zajmujących się oponami w Polsce – sieciowych, niezależnych czy nawet ASO. Kryteria certyfikacji dotyczą zarówno wyposażenia technicznego serwisu jak i wyszkolenia mechaników oraz poziomu obsługi klienta. Z uwagi na duże zróżnicowanie jakości usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce w certyfikacie oponiarskim są 3 poziomy zaawansowania w obsłudze opon – dobry, bardzo dobry i wzorowy. W każdym z nich są kryteria główne (kluczowe dla prawidłowego wykonania obsługi) i kryteria warunkowe (które są ważne dla oceny ogólnej danego serwisu). Tylko od danego serwisu zależy, czy będzie po kolei rozwijał się i certyfikował na kolejne stopnie, czy od razu zacznie od średniego albo najwyższego poziomu. Lista kryteriów oraz procedury obsługi koła, dla trzech segmentów pojazdów, a także cennik usługi audytorskiej dostępne są na stronie - przypomnę -  certyfikatoponiarski.pl

Certyfikat oponiarski obowiązuje przez 2 lata, pod warunkiem wykonania skróconego audytu nadzoru po roku od przyznania certyfikatu. Dla warsztatów, które chcą się dobrze przygotować do certyfikacji, prowadzone są szkolenia. Chcemy, aby swoim zasięgiem obejmowały one całą Polskę. Cykl rozpoczęliśmy w lipcu, a najbliższe terminy i miejsca można odnaleźć na stronie internetowej certyfikatu – poinformował Piotr Sarnecki.

Przedstawiciele warsztatów, które uzyskały Certyfikat Oponiarski, podkreślają, że wyróżnia je on na tle konkurencji. Liczą, że dzięki szerokiej kampanii informacyjnej PZPO, kierowcy uświadomią sobie konieczność korzystania z warsztatów oponiarskich, dających gwarancję, nie tylko profesjonalnej obsługi, ale też bezpieczeństwa po opuszczeniu serwisu. Nawet, jeżeli punkty takie będą nieco droższe od innych, klienci na pewno dostrzegą ich przewagę. O liście certyfikowanych warsztatów będą informowani kierowcy oraz właściciele dużych flot pojazdów. Kampania marketingowa kierowana do nich jest od początku jednym z głównych założeń tego projektu. Certyfikat ma być pomocą dla dobrych serwisów w dotarciu do klientów. Wyróżnikami certyfikatu oponiarskiego, jakie dostaną wszystkie serwisy pozytywnie kończące audyt są: duża tablica z logo certyfikatu i wskazaniem poziomu obsługi i segmentu; naklejki na wejście oraz certyfikat w formie dyplomu.

I oby takich oznaczeń w całej Polsce było jak najwięcej!

„Przegląd Oponiarski” jest patronem medialnym tej akcji.

Tekst: B. Husejnow

fot. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2021 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń