2019-10-10

Opony do ciężarówek

Od 3 do 5 proc. kosztów - tyle firmy transportowe przeznaczają na zakup opon ciężarowych. Jest to inwestycja, która szybko się zwraca - opony mają wpływ na 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych firmy.

W Polsce wielkość taboru ciężarowego wykorzystywanego w transporcie drogowym to ponad 700 tys. pojazdów (1). Zastosowanie w nich markowych opon o obniżonych oporach toczenia - na których pokonanie przypada prawie 30 proc. paliwa - pozwala na oszczędność ponad 2 litrów benzyny na 100 km, czyli średnio niemal 5000 litrów paliwa rocznie (2). Wysokiej jakości opony są też ważne dla bezpieczeństwa podczas jazdy.

Warto podkreślić, że tylko opony klasy premium dają możliwość bieżnikowania, ze względu na ich mocny karkas - czyli nałożenia nowej warstwy gumy w miejsce zużytego bieżnika - i w ten sposób dodatkowo, w bezpieczny sposób wydłużenia przebiegów. To istotna zaleta biorąc pod uwagę dbałość o środowisko naturalne, a w bezpośredni sposób przekłada się to na oszczędności przedsiębiorców branży logistycznej. Kupując przed zimą nowe opony do swoich zestawów patrzmy więc na całkowity koszt eksploatacji, a nie tylko koszt samego zakupu. Niemarkowe opony są nie tylko pozorną oszczędnością, ale także potencjalnym zagrożeniem na drodze i ryzykiem opóźnienia w dostawach oraz wystąpienia dodatkowych kosztów usunięcia awarii.

Opona niskiej jakości na oś sterującą wystarczy na około 120-150 tys. km, a opony markowe pozwolą na bezpieczne pokonanie ponad 220 tys. km. Dodając do tego możliwość ich bieżnikowania - żywotność sięgnie nawet ponad 450 tys. km.

Nie można zapominać także o odpowiednim ciśnieniu - utrzymując jego prawidłowy poziom można zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km i zapewnić równomierne ścieranie się bieżnika we wszystkich oponach. Warto pamiętać również, że zaniedbane wyważenie kół w samochodzie ciężarowym powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia pojazdu.

- Według danych ADAC Truck Service awarie związane z oponami ciężarowymi to 30 proc. wszystkich interwencji mechanicznych na drodze - w Niemczech są po awariach elektroniki drugą przyczyną problemów na trasach - zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. - Przestoje oznaczają straty i kary umowne, z których wielu można byłoby uniknąć kupując wysokiej jakości opony ciężarowe. Opona jest trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu - w trasie profesjonalni kierowcy nie powinni mieć żadnych wątpliwości co do tego, że opony na których jadą, gwarantują im najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Rozsądna polityka zakupowa firm flotowych i transportowych jest też ważnym elementem bezpieczeństwa ruchu i pracy kierowców - według statystyk policji za 2018 r., aż w 24 proc. wypadków, których przyczyną była niesprawność techniczna aut, stwierdzono niewłaściwy stan opon (3). Pojazdy ciężarowe są szczególnie narażone na ewentualne awarie spowodowane kondycją opon - ze względu na ich liczbę i masę samochodu z załadunkiem. Dlatego ze względu na kwestie bezpieczeństwa, oszczędności widocznych w dłuższej perspektywie i uniknięcia niepotrzebnych wydatków warto zainwestować w opony ciężarowe wysokiej jakości.


1) Branża Motoryzacyjna Raport 2019/2020, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

2) Przy średnim przebiegu 240 tys. km i zużyciu 30 L/100 km

3) Wypadki drogowe w Polsce w 2018 r., Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Warszawa 2019

(ik)

Źródło i fot. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń