W asortymencie firmy WSOP pojawiła się nowa linia produktów obejmująca urządzenia do pomiaru i analizy składu chemicznego oraz zadymienia spalin samochodowych. W asortymencie dostępny jest niezwykle dokładny i gwarantujący powtarzalność wyników zestaw do analizy spalin Certus Cet (Certus Emission Testing).
Coraz większa presja społeczna i idące za nią wymogi administracyjno-legislacyjne narzucają na producentów obowiązek większej dbałości o ekologiczność produkowanych pojazdów. Stąd stosowany jest downsizing silników (zmniejszanie pojemności skokowej), wdrażane są kolejne systemy redukcji szkodliwości spalin i coraz bardziej rygorystyczne normy Euro.
Ten proekologiczny trend ma również swoje odzwierciedlenie w systemie kontroli stanu technicznego pojazdów. Niemały wpływ mają na to również coraz częściej przeprowadzane przez Inspekcję Transportu Drogowego i policję drogowe badania stanu technicznego aut. Wskutek tego sprzęt wykorzystywany na stacjach kontroli pojazdów przechodzi obecnie autentyczną weryfikację swojej ergonomii, sprawności i niezawodności.
Światło podczerwone dokładnie bada skład spalin
Najnowszym elementem gamy Certus, obejmującej wyposażenie stacji kontroli pojazdów, jest zestaw do analizy spalin oraz zadymienia - Certus Cet. W jego skład wchodzi analizator spalin silników ZI, moduł do pomiaru zadymienia spalin silników ZS oraz moduł pomiaru prędkości obrotowej silnika oraz temperatury oleju silnikowego. Całość posadowiona jest na praktycznym, mobilnym wózku. Oprogramowanie analizujące wyniki instalowane jest na komputerze sterującym linii diagnostycznej lub (jeśli klient wybierze takie rozwiązanie) na niezależnym laptopie.
W zestawach Certus Cet badanie chemicznego składu spalin samochodowych odbywa się z wykorzystaniem zasady absorpcji światła podczerwonego. Każdy z badanych związków HC, CO i CO2 posiada unikalny stopień pochłaniania światła. Wykorzystując tę właściwość analizator porównuje natężenie światła emitowanego i odbieranego i na tej podstawie określa ilość poszczególnych związków w badanej próbce. Osobno poprzez czujniki elektrochemiczne mierzone są ilości tlenu oraz (w analizatorach 5-gazowych) ilość tlenków azotu NOX.
Badanie przezierności spalin (zadymienia) w pojazdach z silnikami o zapłonie samoczynnym wykonywane jest przez układ emitera i odbiornika światła zielonego o długości fal 560 nM. Emiter wysyła wiązkę świetlną do odbiornika. Zmiana amplitudy fal światła spowodowana zanieczyszczeniem próbki gazów podawana jest w procentach lub jako współczynnik K.
Najważniejsze cechy nowej linii Certus Cet:
(ik)
Źródło i fot. WSOP