Mobilność zimą jest szczególnie ważna dla przewoźników. Duże znaczenie mają tu opony, które powinny być dostosowane do warunków drogowych panujących w regionie, w którym głównie działa przedsiębiorstwo. Ogumienie musi też spełniać wymagania lokalnych przepisów, a te ulegają zmianom. Poszukując opon zimowych do pojazdów użytkowych warto zwracać uwagę nie tylko na oznaczenia na ścianie bocznej, ale także na inne cechy konstrukcyjne.
Ogumienie posiada różne oznaczenia, dowodzące ich skuteczności w zimowych warunkach drogowych. Powszechnie stosowany symbol M+S oznacza, że opona ma lepszą trakcję na śniegu niż tradycyjna. Oznaczenie to nie jest jednak związane z żadnym standaryzowanym testem. Inaczej jest w przypadku ogumienia z symbolem trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF), które musi przejść surowy test ISO, zdefiniowany przez Unię Europejską. Porównuje się w nim właściwości trakcyjne opony referencyjnej z oponą testową na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby przejść test ogumienie musi być co najmniej o 25 proc. lepsze niż opona referencyjna. Opony z oznaczeniem 3PMSF są lepszym wyborem na trudne warunki zimowe niż te posiadające jedynie oznaczenie M+S.
Jednak ani oznaczenie M+S, ani symbol 3PMSF nie daje pełnych informacji o ogumieniu, tym bardziej że symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu znajduje się nie tylko na oponach zimowych, ale także na niektórych modelach całorocznych spełniających określone, minimalne wymagania przyczepności na śniegu. Dlatego poszukując typowego ogumienia zimowego warto zwracać uwagę także na inne cechy konstrukcyjne, jak np. rzeźba i mieszanka bieżnika oraz użyte technologie.
Opony do pojazdów użytkowych
Typowe zimowe opony ciężarowe posiadają oba oznaczenia (M+S i 3PMSF), a ponadto konstrukcyjnie są lepiej przygotowane do pracy w trudnych warunkach zimowych. Ich bieżnik charakteryzuje się większą ilością agresywnych lameli oraz blokową budową. Taka konstrukcja w połączeniu ze specjalną mieszanką gumową zapewnia skuteczność w różnych warunkach zimą. Istotne są również stosowane technologie. Przykładowo, w linii opon ciężarowych Goodyear Ultra Grip Max - w której skład wchodzą: opona na oś kierowaną, opona na oś napędową oraz opona do naczep - zastosowano dwa nowatorskie rozwiązania: technologię inteligentnych bloków (IntelliMax Block Technology) oraz technologia inteligentnych krawędzi (IntelliMax Edge Technology).
Technologa inteligentnych bloków to podłużne bloki w kształcie rombów z profilowanymi blaszkami o zróżnicowanej głębokości. Klocki bieżnika mają różną sztywność, co maksymalizuje uchylenie blaszek, zapewniając optymalną przyczepność na śniegu i lodzie. Z kolei konturowane blaszki o naprzemiennym układzie zapewniają optymalną sztywność bieżnika na całej powierzchni styku opony, co przekłada się na regularne zużycie i potencjalnie długie przebiegi. Natomiast technologia inteligentnych krawędzi to zwężające się, ustawione pod odpowiednim kątem krawędzie tnące, których duża liczba optymalizuje kontakt opony z drogą, szczególnie na śliskich nawierzchniach. Dzięki tym rozwiązaniom modele Ultra Grip Max uzyskują lepszą przyczepność przez cały okres eksploatacji i zapewniają kierowcom kontrolę w różnych warunkach drogowych, szczególnie na zaśnieżonych oraz oblodzonych drogach. Co ważne, ogumienie to spełnia normy oznaczenia 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.
Warto sprawdzić przepisy
Warunki na trasie potrafią zaskoczyć, podobnie może być z przepisami drogowymi w poszczególnych krajach europejskich - są mocno zróżnicowane. Niedostosowanie się do wymogów prawa może oznaczać grzywnę, a nawet zatrzymanie auta na policyjnym parkingu.
Warto też pamiętać, że w krajach, w których wprowadzono regulacje dotyczące opon zimowych, zwykle zaczynają one obowiązywać w wyznaczonych terminach lub gdy zaistnieją określone warunki atmosferyczne. Obecnie najwcześniejsza data, od której obowiązują zimowe przepisy to 1 listopada, lecz nagłe opady śniegu lub oblodzenia mogą występować już znacznie wcześniej - szczególnie w regionach górzystych lub najbardziej na północ wysuniętych częściach Europy. Ponadto niektóre państwa określają także minimalną głębokość bieżnika, jaka jest wymagana do jazdy w zimowych warunkach. Co ciekawe, może ona być inna niż standardowa minimalna głębokość bieżnika. W rezultacie, wraz ze zbliżającym się zimowym sezonem, zarządzanie oponami nabiera szczególnego znaczenia.
Ważne zmiany dla przewoźników w niemieckim prawie
Niemcy zaostrzają przepisy - od 1 lipca 2020 r. wejdą w życie nowe regulacje. Nakładają na użytkowników pojazdów ciężarowych obowiązek stosowania opon zimowych również na osiach prowadzących. Do tej pory wymóg ten dotyczył tylko osi napędowych. Dlatego kupując ogumienie na osie prowadzące już dziś warto sięgnąć po produkty z symbolem 3PMSF.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear