Lewis Hamilton z Mercedesa wygrał Grand Prix Rosji po starcie z drugiego pola. Podczas wirtualnej neutralizacji zmienił opony pośrednie na miękkie. Jego zespołowy partner Valtteri Bottas, drugi na mecie, zastosował taką samą strategię. Podczas liczącego 53 okrążenia wyścigu zastosowano szereg zróżnicowanych strategii, a do interwencji samochodu bezpieczeństwa dochodziło dwukrotnie: po starcie oraz tuż po półmetku zmagań.
Kluczowe momenty:
• Kierowcy Mercedesa jako jedyni z pierwszej dziesiątki wystartowali do wyścigu na pośredniej mieszance. Zespół Ferrari zastosował inną taktykę, startując na miękkich oponach.
• Obaj zawodnicy Mercedesa wykonali dłuższe pierwsze przejazdy niż rywale z Ferrari, wykonując swoje jedyne pit stopy podczas wirtualnej neutralizacji - zmienili opony na miękkie.
• Po zjazdach duetu Mercedesa, Charles Leclerc znajdował się między nimi. Ekipa Ferrari zmieniła jego strategię i ściągnięto go na drugi pit stop podczas pełnej neutralizacji, dwa okrążenia po kierowcach Mercedesa.
• Najwięcej pozycji zyskał Alexander Albon z Red Bulla, który po starcie z alei serwisowej wykonał jeden pit stop, zamieniając opony pośrednie na miękkie. Na mecie był piąty.
• Jedynie Daniił Kwiat z Toro Rosso wystartował do wyścigu na twardej mieszance - swój domowy wyścig rozpoczynał z ostatniego pola. Jeśli chodzi o resztę stawki, opony miękkie i pośrednie cieszyły się niemal taką samą popularnością.
• Najszybszą zapowiadaną strategią był jeden pit stop, ale czterech spośród sklasyfikowanych na mecie piętnastu kierowców zatrzymywało się po dwa razy - w tym trzeci na mecie Leclerc. Duży wpływ na strategię miały neutralizacje.
Osiągi poszczególnych mieszanek:
• twarda C2: miała być rozsądną opcją na drugi przejazd przy strategii jednego pit stopu, ale ostatecznie tylko trzech kierowcy z niej skorzystali - opony miękkie i pośrednie okazały się wytrzymałe;
• pośrednia C3: kluczowy składnik zwycięstwa L. Hamiltona. Dzięki niskiej degradacji kierowcy, którzy wystartowali na tym ogumieniu, mogli wydłużyć pierwszy przejazd i zachować elastyczność strategiczną;
• miękka C4: wykorzystana także do długich przejazdów - przede wszystkim przez Maksa Verstappena z Red Bulla, który wykonał na niej długi pierwszy przejazd i po starcie z dziewiątego pola był czwarty na mecie. Hamilton właśnie na miękkiej mieszance uzyskał najlepszy czas okrążenia w końcówce wyścigu.
- Taktyka była istotnym elementem wyścigu - powiedział Mario Isola, szef działu wyścigów samochodowych Pirelli. - Odmienne strategie w wykonaniu Mercedesa i Ferrari przyniosły pełną emocji końcówkę, w której Charles Leclerc próbował wyprzedzić rywali. Pośrednie opony, wybrane na start przez Mercedesa, dawały przewagę w postaci większej elastyczności, ale bardziej zaskakująca okazała się chyba żywotność miękkiej mieszanki. Pracowała lepiej w cieplejszych warunkach i przy wyższych temperaturach była mniej podatna na ziarnienie. Dwie neutralizacje okazały się kluczowe dla losów wyścigu. Dzięki nim zminimalizowano zużycie i degradację w najważniejszych fazach rywalizacji, a ponadto umożliwiły one wykonanie pit stopów we właściwym momencie, bez większych strat czasowych. Przywieźliśmy do Rosji twardsze opony niż przed rokiem, dzięki czemu zawodnicy mogli mocno naciskać podczas każdego przejazdu i nie musieli skupiać się na zarządzaniu tempem.
(ik)
Źródło i fot. Pirelli