2019-10-01

Części do aut w sieci

Zmiany gospodarcze na przestrzeni ostatnich trzech dekad mają mocne odzwierciedlenie w liczbie rejestracji pojazdów w naszym kraju. Dzięki nim rośnie potencjał rynku części zamiennych, przy czym ich sprzedaż przenosi się do sieci.

Park pojazdów silnikowych zarejestrowanych w naszym kraju, według ostatniego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, obejmował w 2018 r. ponad 22,5 mln sztuk. To o 2,5 procent więcej niż rok wcześniej. W kraju rośnie sprzedaż nowych aut, ale w większości kupują je podmioty gospodarcze. Równocześnie, od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej dynamicznie rośnie import pojazdów używanych. Dziś proporcje ze sprzedażą nowych wynoszą 2:1. Ta sytuacja z jednej strony przyczynia się do wzrostu mobilności polskiego społeczeństwa, a z drugiej postarza park użytkowanych pojazdów. Obecnie średnia wieku wynosi 14 lat, jednak połowę rejestracji stanowią te w wieku 11-20 lat, a kolejne 15 proc. powyżej 20 lat.

Druga młodość samochodu

Dominują więc w Polsce konstrukcje wyprodukowane minimum przed dekadą. Można więc założyć, że pomimo użycia w nich nowych rozwiązań, wiele części i podzespołów zbliża się do końca sprawności technicznej. Nawet najlepsze, markowe części, zastosowane przez producenta, przy dobrym serwisowaniu i odpowiedniej eksploatacji, nie są w stanie pracować dłużej, niż do 100 (części zawieszenia), 150 (elektryczny osprzęt silnika, układ wtryskowy) lub 200 tys. km przebiegu (elektronika, cewki zapłonowe i inne).

Do tego określone modele mają swoje „wrodzone problemy” (np. podatność na korozję, słabe części zawieszenia, wady konstrukcyjne silnika), albo są mocno zużyte, ze względu na sposób użytkowania i zaniedbania serwisowe. Dlatego ważne jest kontrolowanie stanu technicznego i szybkie reagowanie na bieżące usterki.

Od giełdy i lokalnego sklepu do Internetu

Dawniej miejscem zaopatrzenia w części były giełdy samochodowe i ogłoszenia prasowe. Obecnie w siłę rosną niezależne sieci dystrybutorów, ale dzięki nowym technologiom zmienia się kanał zakupów. Dziś siedząc wygodnie przed ekranem komputera czy smartfona można nie tylko wyszukać potrzebną część, ale także porównać ceny u kilku dostawców. Co więcej, czas dostarczenia zamówienia odbywa się niemal z dnia na dzień.

Warto podkreślić, że według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych w 2018 r.  rynek aftermarketu w segmencie samochodów osobowych wart był ponad 12 mld złotych! Dla porównania w 2010 r. był o połowę mniejszy.

Przeniesie sprzedaży do internetu ma jeszcze jedną, wymierną dla kierowców korzyść. Duża konkurencja wymusza na dystrybutorach stosowania dodatkowych bonusów.

Carpardoo - nowa sieć dystrybucji online w Polsce

KFZteile24 to lider niemieckiego rynku sprzedaży części zamiennych online. Poprzez markę Carpardoo rozszerza swoją obecność na terenie Europy. W ostatnim czasie z tej oferty mogą skorzystać też polscy kierowcy. Firma oferuje produkty uznanych marek w przystępnych cenach, których poziom jest efektem skali i struktury działalności.

Alternatywą w asortymencie marki jest też tak zwany HIT CENOWY - wprowadzany do niej towar przechodzi szereg badań i testów we własnym centrum kontrolnym.

Wszystkie części objęte są nie tylko gwarancją producenta, ale też 100-dniowym okresem zwrotu zakupów. To ważne przede wszystkim dla osób, które samodzielnie kupują części, a następnie dokonują wymiany we własnym zakresie bądź korzystają z usług warsztatu. Według badania Exact Systems/Millward Brown „AUTOWybory Polaków” z 2017 r., robi tak ponad połowa kierowców. Jedną z przyczyn jest właśnie wiek pojazdu, jego malejąca wartość rynkowa i potrzeba szukania optymalizacji kosztów serwisowania i napraw.​​​​

(ik)

Źródło i fot. Proautomotive

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń