Od 14 sierpnia br. zaczęły obowiązywać przepisy znowelizowanej Ustawy o Podatku Akcyzowym wprowadzające zerową stawkę tego podatku dla paliw gazowych (CNG i LNG) wykorzystywanych do napędu pojazdów silnikowych. Utrzymujące się niskie ceny gazu ziemnego na europejskich giełdach wraz z zerową stawką podatku akcyzowego powodują, że pojazdy te stanowią alternatywę dla diesla, niosąc korzyści ekonomiczne i ekologiczne.
Aby pokazać zalety pojazdów zasilanych CNG i LNG firma Iveco zrobiła konkretne przeliczenia. W przypadku pojazdów Iveco Stralis NP460 koszt przejechania 100 km w Polsce wynosi aktualnie mniej niż 60 złotych. Dla porównania koszt przejechania 100 km pojazdem zasilanym Dieslem ponad 100 złotych. Ponadto pojazdy gazowe emitują o 99 proc. mniej cząstek stałych (PM), 90 proc. mniej dwutlenku azoty (NO2) oraz 95 proc. mniej dwutlenku węgla (CO2) przy zasilaniu biometanem.
Analogicznie w przypadku pojazdu Iveco Daily Hi-Matic Natural Power (CNG) koszt przejechania 100 km wynosi mniej niż 30 złotych, a dla diesla powyżej 46 złotych. Dzięki napędowi gazowemu o mocy 460 KM i momencie obrotowym 2000 Nm Stralis NP460 posiada analogiczną dynamikę jak pojazdy z konwencjonalnymi układami napędowymi. Model wyposażony jest we wszystkie systemy wspierające kierowcę. Posiada na przykład zintegrowany system wspomagania jazdy Hi-Cruise. Rozwiązanie zawierające między innymi funkcję przewidującego tempomatu, który na bazie map ukształtowania terenu, masy zestawu, prędkości pojazdu dobiera parametry pracy układu napędowego. W połączeniu z układem telematyki system monitoruje pracę kierowców i pomaga menedżerom floty w uzyskaniu znacznych oszczędności paliwa.
Pojazd wyposażony jest w dwa zbiorniki LNG magazynujące łącznie ponad 390 kilogramów gazu. Taki zapas pozwala pokonać 1600 kilometrów na jednym tankowaniu. Auto zapewnia też komfort pracy kierowcy m.in. dzięki zastosowaniu najnowszej 12-biegowej zautomatyzowanej skrzyni oraz wysokiej kabiny typu AS. Jego układ napędowy jest też znacznie cichszy od napędów dieslowskich.
Natomiast Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG) z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Silnik tego auta jest zgodny z normami Euro 6/D dzięki emisji cząstek stałych i NOx niższej o odpowiednio 76 i 12 proc. w porównaniu z silnikiem Diesla Iveco Euro VI o pojemności 3 litrów.
Daily Hi-Matic Natural Power charakteryzuje się również doskonałą ekonomiką pod względem zużycia paliwa, zapewniając 2,5 proc. oszczędności w rzeczywistych warunkach jazdy miejskiej w porównaniu z Daily CNG wyposażonym w manualną skrzynię biegów. Pojazd jest również niezwykle cichy w porównaniu ze swoim dieslowym odpowiednikiem, co czyni go idealnym rozwiązaniem w przypadku dostaw nocnych w obszarach miejskich.
(ik)
Źródło i fot. Iveco