2019-09-19

Michelin na Agro Show

Podczas Międzynarodowej Wystawy Rolniczej Agro Show w Bednarach na wspólnym stoisku Grasdorf & Michelin można zobaczyć innowacyjne opony rolnicze EvoBib i AxioBib 2. Oprócz tego w Bednarach swoją polską premierę miały opony Kleber Lugker do ładowarek teleskopowych.

Michelin EvoBib - innowacje w akcji

Model EvoBib to opona o zmiennej charakterystyce pracy, w której wykorzystano innowacyjną technologię „2 in 1”, umożliwiającą dostosowanie kształtu profilu opony w zależności od ciśnienia. Udało się to osiągnąć dzięki połączeniu specjalnej rzeźby bieżnika z nową konstrukcją karkasu. Dwa rozmiary obszaru kontaktu bieżnika z podłożem zapewniają efektywne użytkowanie ogumienia podczas jazdy drogowej oraz prac polowych.  

Przy bardzo niskim ciśnieniu (poniżej 1,2 bara) powierzchnia obszaru kontaktu ogumienia z podłożem zwiększa się, dzięki czemu ugniatanie gleby jest mniejsze, a sama opona przenosi więcej mocy ciągnika na podłoże.Przy wyższym ciśnieniu (powyżej 2 barów) z podłożem styka się tylko środkowa, ciągła część bieżnika, gwarantując większą przyczepność i mniej drgań z korzyścią dla komfortu jazdy. Dodatkowe zalety to także oszczędność paliwa i większe bezpieczeństwo.

Michelin EvoBib
Michelin EvoBib
Michelin EvoBib
Michelin EvoBib
Michelin AxioBib 2
Michelin AxioBib 2
Michelin AxioBib 2
Michelin AxioBib 2

Udało się to osiągnąć dzięki dwóm kluczowym elementom w karkasie: nowemu opasaniu w obszarze bieżnika / czoła opony oraz nowej strukturze radialnego opasania karkasu opony. Bieżnik z wysokim ciśnieniem spoczywa na górnej warstwie opasania, która składa się z kilku nachodzących na siebie pasów zapewniających jednolitą powierzchnię kontaktu z podłożem. Korzyścią są wyższe osiągi na drodze, czyli większa trwałość opony, komfort jazdy i oszczędność paliwa. Gradient sztywności pasa jest kontrolowany, co pozwala na uzyskanie „efektu zawiasu”.

Dzięki opatentowanej konstrukcji karkasu z „zawiasem” klocki barkowe w oponie z niskim ciśnieniem kładą się na podłożu. Jest to możliwe dzięki złożonemu połączeniu kilku warstw opasania tekstylnego na brzegach obszaru bieżnika, które oprócz rotacji klocków barkowych przy niskim ciśnieniu w oponie, umożliwia także wzmocnienie bieżnika w strefie odpowiedzialnej za utrzymanie ciężaru. W ten sposób o ponad 20 proc. zwiększa się powierzchnia kontaktu opony z podłożem wzdłuż i wszerz, a wraz z nią zwiększa się trakcja opony w polu, co ma znaczenie w szczególności w ciągnikach dysponujących dużą mocą.

Zysk trakcji nowej opony można porównać do dodatkowych 20 KM (1) mocy użytkowej w polu. Moc użytkowa w polu ciągnika o mocy 300 KM to około 160 KM. W praktyce zysk trakcji z nową oponą pozwala na zastosowanie pługu 9-skibowego (2) zamiast 8-skibowego i zaoranie dodatkowych 160 ha pola, czyli zysk jednego dnia pracy. Opona jest dostępna w dwóch rozmiarach:

  • EvoBib VF 710/70 R 42 - tył
  • EvoBib VF 600/70 R 30 - przód

Opona do różnych typów ciągników

Coraz częściej rolnicy szukając zwiększenia produktywności, sięgają po maszyny o większych osiągach, będących w stanie rozwijać większe prędkości. Jednocześnie chcą oni mieć możliwość zamontowania najlepszego ogumienia na starszych ciągnikach, gdzie wykorzystywane są węższe obręcze. Rozwiązaniem dla nich może być AxioBib 2 - nowa gama opon VF.

Ogumienie powstało z myślą o pracach, gdzie niezbędny jest duży uciąg i wysoka trakcja, jak na przykład orka, praca z różnego typu agregatami bądź w transporcie płodów rolnych czy rozrzucaniu obornika, gdzie wymagane są ciągniki z silnikami o wysokim momencie obrotowym. W nowej gamie dostępne są dwa rozmiary:

  • AxioBib 2 VF 540 / 65R30 158D / 155E TL
  • AxioBib 2 VF 650 / 65R42 174D / 171E TL

Michelin AxioBib 2 ma największą nośność wśród opon w tych rozmiarach dostępnych na rynku oraz doskonałą trakcję w pracach polowych. Opony są także kompatybilne z 20- i 21-calowymi obręczami ciągników starszych typów oraz centralnymi systemami regulacji ciśnienia.

Co więcej, nowa gama opon AxioBib 2 VF posiada dłuższy obszar kontaktu z podłożem, dzięki czemu jego powierzchnia wzrasta o 19 proc. Pozwala to na zwiększenie uciągu ciągnika nawet o 35 proc. (3), co może przełożyć się na podniesienie produktywności o 7 proc (4).

Model AxioBib 2 650/65 R42 jest nie tylko kompatybilna z rozmiarami obręczy zalecanymi przez ETRTO (Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Obręczy), ale posiada również oznaczenie NRO (Narrow Rim Option) informujące, że oponę można montować na obręczach węższych niż normalnie dozwolonych normami ETRTO dla opon IF i VF. W efekcie pozwala to na stosowanie nowych opon na ciągnikach starego typu. Ogumienie Michelin można więc standardowo montować na obręczach o szerokości 23 cale, ale także o szerokości 20 i 21 cali.

Rolnicy, którzy posiadają w swoich ciągnikach system centralnej regulacji ciśnienia, mogą korzystać z opon w pełnym zakresie ciśnień, zyskując wydajność niezależnie od warunków na drodze i w polu. AxioBib 2 jest kolejną oponą w grupie Michelin, którą można stosować nawet z ciśnieniem 0,6 bara. Dzięki wykorzystaniu niskociśnieniowej technologii Michelin Ultraflex rolnicy mogą zwiększyć plony nawet o 4 proc. (5).

Warto dodać, że w Bednarach firma Michelin zaprezentowała też nową oponę rolniczą do ładowarek teleskopowych - Kleber Lukger. Ogumienie zapewnia maszynom stabilność, przyczepność, trakcję oraz wytrzymałość. Więcej na ten temat w artykule: Nowy Kleber do ładowarek


1) Obliczenie dla ciągnika z uślizgiem rzędu 10% (wskaźnik największej efektywności). Porównanie opon MICHELIN EvoBib VF710 / 70R42 0.6b i MICHELIN AxioBib IF710 / 70R42 z ciśnieniem 0,9 bara. Źródło: wewnętrzne testy przeprowadzone w listopadzie 2015 r.

2) Dla 18-calowego pługu pracującego z prędkością 6 km/h na piaszczystej glebie o głębokości 30 cm (występującej dość powszechnie w uprawach polowych). Źródło: dane wewnętrzne oraz publikacja „Tractor: engine to traction effort” André Abadia, wyd. Agricultural Equipment, wrzesień 2014 r.

3) Wewnętrzne testy przeprowadzone w czerwcu 2016 r. ze standardową oponą dostępną na rynku.

4) j.w.

5) Według badania Uniwersytetu Harper Adams

(ik)

Źródło i fot. Michelin

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń