Od początku 2018 r. Bosch zebrał w obszarze elektromobilności zamówienia o wartości ok. 13 miliardów euro, m.in. na projekty seryjne, takie jak napęd elektryczny do samochodów osobowych i lżejszych pojazdów użytkowych. W 2019 r. obroty sektora Mobility Solutions ponownie znacznie przekroczyły wynik światowej produkcji samochodów. Obroty z działalności operacyjnej sektora będą tylko nieznacznie niższe od wyników ubiegłorocznych, pomimo obecnego, wyraźnie spadkowego trendu rozwojowego rynku.
Bosch podchodzi w sposób otwarty do rozwoju przyszłej mobilności i doskonali napędy konwencjonalne, ale także rozwija prace nad rozwiązaniami do napędów elektrycznych. Równocześnie przedsiębiorstwo promuje rozwój automatyzacji, integracji w internecie i personalizacji rozwiązań dla mobilności. Kluczem do tego są elektronika i oprogramowanie. Aktualnie w obszarze mobilności Bosch zatrudnia ponad 14 tys. programistów i inwestuje rocznie trzy miliardy euro w rozwój kompetencji w dziedzinie oprogramowania.
Efektywne napędy: od silników spalinowych do ogniw paliwowych
Firma inwestuje rocznie 400 milionów euro w mobilność bezemisyjną. W obszarze elektromobilności Bosch oferuje różnorodne rozwiązania: od rowerów elektrycznych do elektrycznych samochodów ciężarowych i od napędów w wersjach mild hybrid 48 V do napędów całkowicie zelektryfikowanych. Oferując akumulator 48 V Bosch zamierza osiągnąć pozycję lidera rynku, a w segmencie ogniw akumulatorowych podjął długofalową współpracę z chińską spółką Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL).
Mniej cząstek stałych i mniej pyłu emitowanego podczas hamowania
Nawet w 2030 r. trzy z czterech nowo wyprodukowanych pojazdów będą wyposażone w napęd konwencjonalny. Część z nich będzie wspomagana elektrycznie przez system 48 V lub hybrydę w wersji plug-in. Dlatego Bosch podnosi efektywność nie tylko silników Diesla, ale także silników benzynowych. Firma opracowała w tym zakresie kolejną innowację. Dzięki optymalizacji pracy silnika i nowoczesnym systemom oczyszczania spalin, silniki benzynowe mogą osiągnąć także w realnych warunkach jazdy emisję cząstek stałych niższą nawet o 70 proc. od limitu ustanowionego w normie Euro 6d TEMP. Bosch minimalizuje także emisję cząstek stałych pochodzącą z hamowania. Przykładowo: tarcza hamulcowa iDisc emituje do 90 proc. mniej pyłu w porównaniu do standardowej tarczy hamulcowej. System hamowania regeneracyjnego firmy może zmniejszyć ten typ emisji cząstek stałych w pojazdach zelektryfikowanych nawet o ponad 95 proc..
Pierwszy system poziomu czwartego automatyzacji z zezwoleniem
Koncern dostarcza też rozwiązania do segmentu zautomatyzowanej jazdy. Bazę dla niej stanowią układy wspomagające. W dalszy rozwój, prowadzący do w pełni autonomicznej jazdy, przedsiębiorstwo zainwestuje do 2020 r. 4 miliardy euro. Na rynek amerykański i azjatycki Bosch projektuje obecnie systemy poziomu drugiego (hands-free), wspomagające kierowcę podczas jazdy autostradami. Systemy umożliwiają kierowcy zdjęcie rąk z kierownicy. Pierwsze na świecie zezwolenie dla systemu poziomu czwartego otrzymały niedawno w Niemczech firmy Bosch i Daimler dla systemu o nazwie Automated Valet Parking zainstalowanego na parkingu muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. W ten sposób w pełni zautomatyzowana usługa parkowania przestała być prototypem. Do końca 2021 r. w system Automated Valet Parking ma być wyposażonych kilkanaście kolejnych parkingów.
(ik)
Źródło i fot. Bosch