Jak świadomie wybrać dobre opony?

Wybór dobrych opon to ważna decyzja, mająca realny wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Jakość ogumienia decyduje o długości drogi hamowania, przyczepności samochodu do jezdni czy odporności na aquaplaning. Jak świadomie wybrać dobre opony? Co oznaczają symbole i etykiety na oponach? Jak zaoszczędzić nawet 7,5 proc. kosztów paliwa i skrócić drogę hamowania o 18 metrów?

Kupując opony warto pamiętać, że dobra nowa opona nie musi być wyprodukowana miesiąc temu czy nawet rok temu. Piotr Sarnecki (na zdjęciu poniżej), dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego podkreśla, że opony przechowywane w odpowiednich warunkach zachowują wszystkie swoje właściwości. Ogumienie starzeje się podczas użytkowania lub przy niewłaściwym składowaniu.

Odpowiednie parametry

Niektóre parametry możemy dobrać tak, by spełniały nasze indywidualne wymagania - część jest jednak narzucona przez producenta samochodu, w którym opony będą zamontowane. Jakie parametry są opisane na oponie? Gdy na kole znajduje się oznaczenie np. 215/55R16 91T, to:

  • 215 - oznacza podaną w milimetrach szerokość mierzoną pomiędzy bokami opony
  • 55 - wskazuje wysokość profilu, czyli wartość procentową, która wyraża wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 65% czyli ok. 127 mm.
  • R16 - R oznacza typ opony, w tym przypadku radialną. 15 sygnalizuje średnicę osadzenia na feldze, która podawana jest w calach.
  • 91 - przedstawia indeks nośności, czyli wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu.
  • T - wskazuje indeks prędkości, który informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.

Producenci samochodów ustalają odpowiedni rozmiar ogumienia do każdego modelu auta, a nawet do każdej wersji silnikowej - które różnią się pomiędzy sobą parametrami i osiągami. To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE, znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam dane, które pozwolą znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony. Pamiętajmy, że używanie opon niezgodnych z oficjalną homologacją samochodu może być przyczyną nawet zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a w razie wypadku problemów z odszkodowaniem.

Oznaczenia na oponach

Symbole znajdujące się na oponach pomagają świadomie podjąć decyzję zakupu kompletu ogumienia. Najważniejsze spośród oznaczeń to:

  • Symbol E.C.E - oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych gwarantują bezpieczną jazdę.
  • Numer DOT - zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji służące identyfikacji partii produkcyjnej opon
  • Symbol alpejski (płatek śniegu na tle gór) - bardzo istotny element opon zimowych i całorocznych – jedyny oficjalny symbol tego, że opony przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych i uzyskały homologację zimową.

Etykiety

Od listopada 2012 r. wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie UE muszą posiadać odpowiednie etykiety. Ułatwią one porównanie trzech podstawowych parametrów opon:

  • efektywność paliwowa (ikona z dystrybutorem) - określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę - opony najwyższej klasy A pozwolą zaoszczędzić do 7,5 proc. paliwa w porównaniu do opon najniższej klasy G,
  • hamowanie na mokrej nawierzchni (ikona z deszczem) - informuje o długości drogi hamowania. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania na mokrej jedni - przy prędkości 80 km/h droga hamowania będzie nawet o 18 m krótsza niż przy oponach najniższej klasy G,
  • zewnętrzny hałas toczenia (ikona z głośnikiem) - wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę przy prędkości 80 km/h. Skala hałasu pokazywana jest w formie trzech belek - im więcej z nich jest czarnych, tym głośniejsza opona.

Nie kupuj używanych opon

Pamiętajmy, że przy używanym ogumieniu, na oko jesteśmy w stanie ocenić jedynie głębokość bieżnika i stwierdzić szczelność, brak przetarć, pęknięć oraz wybrzuszeń na boku opony. Nie oznacza to jednak, że opony nadają się do dalszej, bezpiecznej eksploatacji. Nie znamy historii ich użytkowania - poprzednik mógł jeździć ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach, co doprowadziło do nadmiernych przeciążeń, przegrzania się warstw wewnętrznych ścian bocznych i ich uszkodzenia. Te istotne, nieznane nam wady mogą doprowadzić do rozerwania opony w czasie jazdy.

(ik)

Źródło i fot. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń