Wybór dobrych opon to ważna decyzja, mająca realny wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Jakość ogumienia decyduje o długości drogi hamowania, przyczepności samochodu do jezdni czy odporności na aquaplaning. Jak świadomie wybrać dobre opony? Co oznaczają symbole i etykiety na oponach? Jak zaoszczędzić nawet 7,5 proc. kosztów paliwa i skrócić drogę hamowania o 18 metrów?
Kupując opony warto pamiętać, że dobra nowa opona nie musi być wyprodukowana miesiąc temu czy nawet rok temu. Piotr Sarnecki (na zdjęciu poniżej), dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego podkreśla, że opony przechowywane w odpowiednich warunkach zachowują wszystkie swoje właściwości. Ogumienie starzeje się podczas użytkowania lub przy niewłaściwym składowaniu.
Odpowiednie parametry
Niektóre parametry możemy dobrać tak, by spełniały nasze indywidualne wymagania - część jest jednak narzucona przez producenta samochodu, w którym opony będą zamontowane. Jakie parametry są opisane na oponie? Gdy na kole znajduje się oznaczenie np. 215/55R16 91T, to:
Producenci samochodów ustalają odpowiedni rozmiar ogumienia do każdego modelu auta, a nawet do każdej wersji silnikowej - które różnią się pomiędzy sobą parametrami i osiągami. To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE, znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam dane, które pozwolą znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony. Pamiętajmy, że używanie opon niezgodnych z oficjalną homologacją samochodu może być przyczyną nawet zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a w razie wypadku problemów z odszkodowaniem.
Oznaczenia na oponach
Symbole znajdujące się na oponach pomagają świadomie podjąć decyzję zakupu kompletu ogumienia. Najważniejsze spośród oznaczeń to:
Etykiety
Od listopada 2012 r. wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie UE muszą posiadać odpowiednie etykiety. Ułatwią one porównanie trzech podstawowych parametrów opon:
Nie kupuj używanych opon
Pamiętajmy, że przy używanym ogumieniu, na oko jesteśmy w stanie ocenić jedynie głębokość bieżnika i stwierdzić szczelność, brak przetarć, pęknięć oraz wybrzuszeń na boku opony. Nie oznacza to jednak, że opony nadają się do dalszej, bezpiecznej eksploatacji. Nie znamy historii ich użytkowania - poprzednik mógł jeździć ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach, co doprowadziło do nadmiernych przeciążeń, przegrzania się warstw wewnętrznych ścian bocznych i ich uszkodzenia. Te istotne, nieznane nam wady mogą doprowadzić do rozerwania opony w czasie jazdy.
(ik)
Źródło i fot. PZPO