2019-08-07

Elektryczna ciężarówka

Czerwono-biała elektryczna ciężarówka po raz pierwszy pojawiła się na ulicach szwajcarskiego Berna, transportując bolid Formuły E. ABB będzie wykorzystywać całą flotę takich ciężarówek, co pozwoli ograniczyć emisję CO2 o około 400 ton rocznie.

Elektryczny samochód ciężarowy (a konkretnie ciągnik siodłowy) został zaprojektowany we współpracy z firmą E Force One - partnerem ABB w projekcie pilotażowej produkcji ciężarówek. Celem przedsięwzięcia jest skompletowanie w pełni elektrycznej floty samochodów dostawczych dla ABB w Szwajcarii do końca 2022 r.

Ciągnik siodłowy jest wyposażony w podzespoły ABB: silnik elektryczny, przekształtnik, układ zasilania pomocniczego oraz systemy akumulatorowe. Akumulatory są ładowane za pomocą szybkich ładowarek ABB Terra 54, które zostały zainstalowane na terenie fabryki firmy w Turgi. Zapewniają zasięg do 300 km. Energia wykorzystywana przez ładowarki będzie pochodziła ze zrównoważonych źródeł, w tym z paneli słonecznych zainstalowanych na miejscu.

Pierwsze dwie ciężarówki będą garażowane w Turgi. Po fazie testów flota 11 samochodów z silnikami Diesla użytkowana dotychczas przez ABB zostanie w ciągu trzech lat zastąpiona flotą e-ciężarówek obsługiwanych przez jednego operatora. Szacuje się, że pozwoli to zmniejszyć emisję CO2 o 400 ton rocznie bez dodatkowych kosztów eksploatacyjnych.

- Rynek samochodowy wyraźnie rozwija się w kierunku elektryfikacji, także w segmencie pojazdów dostawczych i ciężarowych - powiedziała Katarzyna Sobótka-Demianowska z ABB. - Wśród przesłanek można wymienić m.in. zaostrzanie regulacji dotyczących dopuszczalnej emisji spalin,  powstawanie stref czystego transportu, do których mogą wjeżdżać wyłącznie pojazdy nisko- i zeroemisyjne, a także rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa. Firmy są więc coraz częściej zainteresowane elektryfikacją floty. Także w Polsce pierwsze instytucje testują wykorzystanie elektrycznych samochodów dostawczych.

ABB jako pierwsza firma w Szwajcarii będzie testować możliwości realizacji dostaw za pomocą w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych na stałych trasach między swoimi zakładami (najdłuższa planowana trasa ma 235 km). Po zamontowaniu największego dostępnego akumulatora zasięg wydłuży się nawet do 500 km.

Prototypowe 25-tonowe pojazdy będą wyposażone w akumulatory o pojemności 310 kWh, ładowane nocą w bazie. Silniki ABB o mocy 360 kW gwarantują 2700 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przewożenie 12-tonowych ładunków na standardowych naczepach. Prędkość maksymalna ciągnika siodłowego została ograniczona do 85 km/h. Pojazdy te praktycznie nie emitują hałasu poza odgłosem toczących się opon.

Zintegrowanie całej elektrycznej floty ciężarówek z operacjami logistycznymi ABB istotnie przyczyniłoby się do realizacji globalnego, firmowego planu „Mission to Zero”, czyli budowy neutralnego pod względem emisji CO2 i samowystarczalnego energetycznie ekosystemu dla przemysłu, gospodarstw domowych i miast.

Firma ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) jest czołowym graczem w branżach cyfrowych. Swoją działalność prowadzi w ramach czterech globalnych biznesów - Produktów i Systemów Elektryfikacji, Automatyki Przemysłowej, Systemów Napędowych oraz Robotyki i Automatyki Dyskretnej - wspieranych przez wspólną platformę cyfrową ABB Ability™. Wiodący na rynku biznes ABB Power Grids zostanie w 2020 r, sprzedany firmie Hitachi. ABB działa w ponad 100 krajach świata i zatrudnia około 147 tys. pracowników.

(ik)

Źródło: 24/7Communication, fot. ABB

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń