2019-07-31

Tor kartingowy w F1

Wielu kierowców rozpoczynało swoje kariery w kartingu, a ciasny i kręty Hungaroring w pobliżu Budapesztu, na którym osiąga się najniższe średnie prędkości spośród wszystkich stałych torów wyścigowych, przypomina im tamte czasy. Jednak nie oznacza to, że ogumienie ma przed sobą proste zadanie, bo wszystkie te zakręty stawiają przed oponami wyzwania. Dlatego na wyścig na Węgrzech firma Pirelli wybrała mieszankę C2 jako twardą, C3 jako pośrednią oraz C4 jako miękką: trzy rodzaje ogumienia z samego środka gamy P Zero.

Charakterystyka toru

• Na Hungaroringu dominują przede wszystkim wolne zakręty, które następują jeden po drugim. To oznacza, że opony pracują bezustannie, bez szansy na schłodzenie.

• Średnie temperatury należą do najwyższych w sezonie. Nie tylko zwiększa to poziom degradacji termicznej, ale również utrudnia życie kierowcom, bo niskie prędkości średnie (oraz położenie Hungaroringu, w naturalnej niecce) powodują, że przez samochód przepływa niewiele powietrza.

• Zużycie opon i degradacja są na dość niskim poziomie. Tegoroczna nominacja mieszanek mniej więcej odpowiada zeszłorocznej, kiedy to wybrano opony pośrednie, miękkie i ultramiękkie w specyfikacji 2018. Ogumienie C2 (twarde na Węgrzech) jest właściwie nieco miększe niż pośrednie w specyfikacji 2018, a w tym roku często jest wykorzystywane jako najtwardsze. W dziewięciu z jedenastu rozegranych dotąd Grand Prix korzystano w wyścigu ze wszystkich trzech dostępnych mieszanek.

• Zespoły używają ustawień z dużą siłą docisku, by uporać się z sekwencjami zakrętów, ale na krętym Hungaroringu równie ważna jest przyczepność mechaniczna opon.

• W zeszłym sezonie zwycięską strategią był jeden pit stop: Lewis Hamilton z Mercedesa zmienił opony ultramiękkie na miękkie na 25. okrążeniu (z 70) i w ogóle nie skorzystał z najtwardszej mieszanki. Drugi na mecie Sebastian Vettel z Ferrari zastosował alternatywną strategię jednego postoju, przesiadając się z miękkich opon na ultramiękkie. Jego zespołowy partner Kimi Raikkonen zajął trzecie miejsce i pojechał na dwa postoje: kierowcy z pierwszej trójki zastosowali zatem trzy różne strategie.

• Rekord okrążenia w wyścigu utrzymuje się od sezonu 2004 i jest dziełem Michaela Schumachera.

- Wyścig na Węgrzech jest ostatnim przed tradycyjną letnią przerwą - powiedział Mario Isola, szef działu wyścigów samochodowych Pirelli. - Pierwsza część sezonu kończy się zatem wymagającymi zawodami - zarówno od strony fizycznej, jak i strategicznej. Wyprzedzanie nie jest łatwe, a linia wyścigowa jest bardzo wąska - wyjazd poza nią grozi uślizgiem - więc kluczem jest pozycja na torze i strategia musi ją zapewnić. Hungaroring jest obiektem, na którym odpowiednia strategia w połączeniu z dobrze prowadzącym się samochodem - niekoniecznie najszybszym - mogą sprawić niespodziankę. Kilkukrotnie było nam dane przekonać się o tym. W zeszłym sezonie, przy takim samym doborze mieszanek jak w tym roku, po deszczowych kwalifikacjach zastosowano kilka zróżnicowanych strategii wyścigowych. Miejmy nadzieję, że podczas tego weekendu ponownie będziemy mieli do czynienia z podobną różnorodnością taktyczną.

(ik)

Źródło i fot. Agencja Społem

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń