2019-07-26

Ranking awaryjności aut

Japońskie i niemieckie samochody są zdecydowanie mniej awaryjne niż francuskie. Tak wynika z ogólnej klasyfikacji marek w „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników” opracowanym przez sieć ProfiAuto. Mechanicy ocenili w ramach niego zbiorczo najpopularniejsze marki samochodów. Klasyfikacja pozwoliła zweryfikować popularne stereotypy dotyczące poszczególnych marek.

„Solidny Niemiec i niezawodny Japończyk”

Na podium najmniej awaryjnych marek samochodowych znalazły się kolejno: Toyota, Honda i Audi. Wybrane modele każdej z tych marek uzyskały pierwsze miejsca w poszczególnych kategoriach cenowych prezentowanych w zestawieniu. W przedziale do około 10 tys. królowało Audi A4 B5, wśród samochodów od około 10 do 20 tys. najmniej awaryjna okazała się Toyota Yaris II, a w grupie od ok. 20 do 30 tys. - Honda Civic VIII. Mechanicy byli zgodni, że są to auta mało awaryjne, a najmniej zawodnym elementem w przypadku trzech wiodących marek były układy elektryczne.

Mariusz Maksym, ekspert ProfiAuto podkreślił, że nie oznacza to, że marki te są całkowicie niezawodne. Dodał, że o ile układy elektryczne nie przysparzają zbyt dużo kłopotów o tyle napęd czy zawieszenie, nawet w przypadku wyróżnionych marek, mogą przysparzać problemów. Niektóre modele mają swoje „typowe” usterki, jak np. awaryjna automatyczna skrzynia biegów w Toyocie Yaris II czy szybko zużywające się amortyzatory w Hondzie Civic VIII.

Wśród kierowców panuje przekonanie, że niemieckie samochody są solidnie wykonane, a japońskie niezawodne, ale droższe w naprawie. Klasyfikacja marek w rankingu pozwoliła zweryfikować te stereotypy. Okazuje się, że o ile ten dotyczący japońskich samochodów można uznać za prawdziwy, to ten o solidności niemieckich aut już nie. Markę Audi mechanicy oceniali bowiem wysoko, ale np. Opel znalazł się wśród najbardziej awaryjnych. Wyniki rankingu pokrywają się także z towarzyszącą mu ankietą dotycząca stereotypów.

- Ponad połowa mechaników biorących udział w badaniu stwierdziła, że przekonanie dotyczące solidności niemieckich samochodów nie do końca ma odzwierciedlenie w rzeczywistości, ale może być ugruntowane przez wizerunek marek premium takich jak Mercedes, Audi czy BMW - zaznaczył M. Maksym. - Potwierdził się za to stereotyp dotyczący niezawodnych, ale drogich w naprawie modeli japońskich marek. Toyota Yaris II czy Honda Civic VII rzadko goszczą w warsztatach, ale jeśli już się tam pojawią, to ich naprawa nie będzie należała do tanich.

Zawodne auta francuskie i te na literę “F”

Najniżej ocenione przez mechaników, a co za tym idzie, najbardziej awaryjne marki samochodów, to Renault, Ford i Opel. W przedziale cenowym do około 10 tys. wśród pięciu najniżej ocenionych były aż trzy modele Renault (Scénic II, Laguna II i Mégane II) oraz dwa Fordy (Focus I i Mondeo MK3 - najniższa ocena w tej grupie). W grupie cenowej ok. 10-20 tys. najniższe noty otrzymały m.in. dwa modele Peugeot (307 z najniższą oceną w grupie oceną w grupie i 407). Ostatnia grupa, czyli samochody w przedziale ok. 20-30 tys. to znowu niechlubne „zwycięstwa” Reanult (Scénic III i Mégane III - dwie najniższe noty) i Forda (Mondeo IV).

Jak widać stereotypy dotyczące francuskich aut idą w parze z wynikami rankingu Profiuto. W tej grupie aut odnotowano najwięcej usterek, a następne w kolejności były Fordy. I choć wielu kierowców chwali sobie wybrane modele Renaulta, Peugeota, Citroëna czy Forda i nie skarży się na żadne usterki, jednak statystyki muszą bazować na pewnych uogólnieniach.

Trzecią najniżej ocenioną marką jest Opel. Poszczególne modele niemieckiego producenta wprawdzie nie były najgorsze w żadnej z grup cenowych, jednak sumaryczna liczba awaryjnych samochodów oraz usterek w nich zgłaszanych wpłynęły na ogólny średni wynik Opla. Częste awarie układów elektrycznych czy szybko zużywające się zawieszenie to najpopularniejsze usterki zgłaszane u mechaników.

Opel Astra, fot. Opel

- Średni wynik Opla, wahający się między szkolną trójką a czwórką, przełamuje stereotyp niemieckiej solidności - dodał M. Maksym. - Nie oznacza to jednak, że są to złe samochody. Musimy pamiętać o tym, że najpopularniejsze modele tego producenta to tak zwana średnia półka, czyli chętnie kupowane auta miejskie, jak np. Corsa czy Astra. Na polskich drogach jeździ ich naprawdę sporo i jest większe prawdopodobieństwo, że częściej można je spotkać u mechanika. Popularność tych modeli przekłada się z kolei na przystępne ceny napraw, a to ze względu na duży wybór i dostęp do części zamiennych.

Wybór marki samochodu to sprawa indywidualna. „Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników” pozwolił w merytoryczny sposób zweryfikować niezawodność aut wybranych producentów. Część obiegowych opinii okazała się stereotypami, a kilka powszechnych przekonań znalazło odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Szczegółowe wyniki badania można znaleźć na stronie: www.profiauto.pl/raport

Metodologia badania

Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano cztery pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: „Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?”.

(ik)

Źródło: ProfiAuto

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń