2019-07-17

Para wodna z ciężarówki

Kalifornia znana jest z popularności ekologicznych aut osobowych, jednak w tym stanie mieści się kilka największych portów morskich Ameryki, które są obsługiwane przez tysiące ciężarówek. To właśnie te pojazdy napędzane silnikami Diesla są w Kalifornii największym źródłem zanieczyszczeń środowiska tlenkami azotu. Branża stara się rozwiązać problem, używając innowacyjnych rozwiązań z dziedzin elektryfikacji, autonomicznych pojazdów oraz łączności.

To w Kalifornii sprzedaje się najwięcej pojazdów osobowych o napędzie elektrycznym i hybrydowym w całych Stanach Zjednoczonych. Stanowe regulacje należą tu do jednych z najbardziej restrykcyjnych w kraju. Niestety jak dotąd nie rozwiązało to poważnego problemu jakości powietrza. Na przeszkodzie stoi ogromny ruch pojazdów ciężarowych.

 - Nasze powietrze należy do najbardziej szkodliwych w kraju - powiedział Matt Miyasato, zastępca dyrektora wykonawczego stanowej agencji South Coast Air Quality Management District.

Motoryzacyjne innowacje w portach

W południowej Kalifornii znajdują się trzy istotne dla Stanów Zjednoczonych porty morskie, które położone są w granicach miast Los Angeles, Long Beach i San Diego. Stały ruch ciężarówek w portach jest najważniejszym źródłem spalin w tym stanie. Trudno się dziwić - ponad 40 proc. ruchu kontenerów towarowych w USA odbywa się w tych portach. Aby spełnić federalne standardy, Kalifornia musi ograniczyć emisje tlenku azotu o 45 proc. do 2023 r. Jeszcze bardziej restrykcyjne regulacje zaczną obowiązywać w 2031 r.

Dlatego port w Los Angeles rozpoczął już testy ciężarówek Kenworth T680s z napędem wodorowym Toyoty. Mają one dostarczać towary w kotlinie Los Angeles oraz do okolicznych miast. Port w Long Beach planuje zastąpić obecnie używany transport wewnętrzny autami niskoemisyjnymi do 2035 r. Port w San Diego używa różnych pojazdów, które są przyjazne środowisku. Ten port posiada indywidualny plan walki z emisjami spalin.

Po kablu, elektrycznie czy na wodór?

Władze Kalifornii rozpoczęły współpracę z Toyotą oraz Kenworth Truck Company. Razem pracują nad rodzajem transportu, który znacznie ograniczy emisje szkodliwych substancji do środowiska. - Ten projekt to o wiele więcej niż eksperyment badawczy - powiedział Bob Carter, wiceprezydent Toyota Motor North America. - Naszym celem jest dokonanie zmiany o społecznym znaczeniu - redukcja zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza w okolicach Los Angeles.

W ramach współpracy z Portem Los Angeles Toyota i Kenworth opracowały serię 10 bezemisyjnych ciężarówek z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. Samochody powstały na bazie modelu Kenworth T680s. Ogniwa paliwowe opracowane przez Toyotę produkują prąd, którym na bieżąco zasilają silnik elektryczny. Energia jest generowana w reakcji wodoru i tlenu z powietrza w obecności katalizatora, a jej nadmiar przy mniejszym zapotrzebowaniu na moc (podczas spokojnej jazdy z umiarkowaną prędkością) jest gromadzony w akumulatorze litowo-jonowym. Jednostka sterująca przepływami energii koordynuje pracę ogniw paliwowych, silnika elektrycznego, baterii i innych podzespołów, takich jak elektryczne wspomaganie układu kierowniczego czy kompresory powietrza w układzie hamulcowym. Ciężarówka ta ma zasięg 480 km w przeciętnych warunkach pracy.

Czy autonomiczna jazda obniży zużycie paliwa?

Autonomiczne pojazdy komunikujące się między sobą także mogą odegrać rolę w ograniczeniu emisji spalin. Dzięki inteligentnym systemom mogą jechać odpowiednio blisko siebie, powodując w ten sposób niższy opór powietrza. Według U.S. Department of Transportation może to poprawić zużycie paliwa nawet do 8 proc. Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley razem z Kalifornijskim Departamentem Transportu już od 2015 r. współpracują nad innowacyjną komunikacją pomiędzy pojazdami ciężarowymi w ramach programu California Partners for Advanced Transit and Highways (PATH). Wzajemna komunikacja pomiędzy autonomicznymi pojazdami nie tylko zmniejszy zużycie energii i emisję spalin, ale także przyśpieszy transport towarów i zwiększy jego wydajność.

(ik)

Źródło i fot. ComplexPR

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń