2019-07-17

Innowacje od Lexusa

W kategorii hybrydowych samochodów klasy premium szczególną rolę odgrywa Lexus. Japońska marka zapowiada kolejne inwestycje w napędy korzystające z energii elektrycznej. Pierwsze efekty nowej strategii możemy poznać już tej jesieni.

Wszystkie modele zostaną zelektryfikowane

Kilka tygodni temu Toyota ogłosiła, że do 2025 r. każdy model marki będzie oferowany w wersji z napędem zelektryfikowanym. Należący do japońskiego koncernu Lexus ma taki sam plan. Jednak pojęcie „napędu zelektryfikowanego” jest dla japońskiego producenta bardzo szerokie i brane są pod uwagę hybrydy, hybrydy plug-in, napęd elektryczny i ogniwa paliwowe.

To, jaką jednostkę napędową otrzyma dany model będzie uzależnione od wielu czynników, w tym zapotrzebowania rynkowego i przestrzeni oferowanej przez daną konstrukcję. A już teraz praktycznie wszystkie modele Lexusa mają w ofercie zelektryfikowany napęd hybrydowy. W Polsce jedynymi wyjątkami od tej reguły są największy SUV marki - LX oraz sportowe coupé RC F.

Czy to wskazuje, że auta z serii F Lexusa również otrzymają napęd choć w części korzystający z energii elektrycznej? Niewykluczone. Przedstawiciele Lexusa już w ubiegłym roku wskazywali, że chcą „skorzystać z osiągów i sportowych zalet napędu hybrydowego”.

Silnik umieszczony w kole

K. Sato, wiceprezydent Lexusa przyznał, że japońska marka jest bliska zainwestowania dużych pieniędzy w rozwój platformy, która posłuży za fundament do budowy aut elektrycznych. Co więcej, dział rozwoju firmy pracuje nawet nad projektem silnika elektrycznego umieszczonego w kole. W takim układzie każde z kół może być napędzane całkowicie niezależnie, a inżynierom jest łatwiej uzyskać więcej przestrzeni we wnętrzu pojazdu. K. Sato przyznał jednak, że na tym etapie to rozwiązanie nie jest jeszcze gotowe na tyle, by wprowadzić je do masowej produkcji. Silnik w kole to na razie tylko koncept.

Dużo bliższa realizacji jest jednak technologia akumulatorów ze stałym elektrolitem, w których gęstość energii ma być dwa razy większa od aktualnych baterii Li-Ion z elektrolitem płynnym. Toyota zamierza pokazać pierwszy samochód z tą innowacją w ciągu najbliższego roku, a także prowadzi prace nad nową platformą do aut elektrycznych. Postępy na tym polu na pewno pomogą też w tworzeniu elektrycznych modeli Lexusa.

Napęd elektryczny a wygląd auta

Zastosowanie nowych źródeł napędu może zmienić wygląd pojazdów. Elektryczne auta nie potrzebują tak dużych wlotów powietrza jak te z silnikiem spalinowym czy układem hybrydowym. A to sprawi, że obszerna atrapa chłodnicy w kształcie klepsydry, typowa dla aut Lexusa przestanie mieć praktyczne uzasadnienie. Koichi Suga, szef działu designu Lexusa przyznał w rozmowie z Digital Trends, że ten charakterystyczny element jest zbyt ściśle związany z wizerunkiem marki i nie może być całkowicie wyeliminowany. Zespół stylisty pracuje właśnie nad jego przyszłą formą, ale ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły.

Nieco więcej o tym, jaki kierunek przyjmie design przyszłych samochodów Lexusa możemy dowiedzieć się już tej jesieni. K. Sato zdradził, że w czasie targów Tokyo Motor Show 2019, które odbędą się na przełomie października i listopada, japońska marka zaprezentuje nowy, niezwykle zaawansowany technicznie samochód koncepcyjny.

(ik)

Źródło: ComplexPR, fot. Lexus

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń