FCA świętuje 80 lat zakładu produkcyjnego Mirafiori i rozpoczęcie prac nad nową linią produkcyjną elektrycznego Fiata 500. Od momentu powstania zakład Mirafiori w Turynie opracował ponad 35 modeli i wyprodukował 28,7 mln aut. Wśród nich jest Fiat 500, którego pierwsza wersja powstała w 1957 r.
W fabryce Mirafiori aktualnie zatrudnionych jest około 20 tys. pracowników, którzy realizują zasadnicze działania produkcyjne, a także prace inżynieryjne i projektowe, sprzedaż, usługi finansowe oraz produkcję części i akcesoriów. Zakład jest też największym obiektem produkcyjnym Grupy FCA na świecie.
Bogata historia i nowe technologie
Obchody 80-lecia zakładu otworzyły nowy rozdział w historii Mirafiori. Aktualnie instalowana w obiekcie platforma umożliwi produkcję pojazdów elektrycznych, wśród których pierwszym będzie nowy, elektryczny model Fiata 500 BEV (ang. Battery Electric Vehicle). 11 lipca 2019 przeprowadzono instalację pierwszego robota, a montaż kolejnych urządzeń i systemów produkcyjnych potrwa przez następne miesiące. W samych tylko halach montażowych zainstalowanych zostanie łącznie 200 robotów, które zapewnią pełną automatyzacje procesów spawalniczych. Wytworzenie pierwszych prototypowych egzemplarzy zaplanowano na koniec 2019 r. W produkcję Fiata 500 BEV zaangażowanych będzie 1,2 tys. pracowników, a roczna wydajność powstającej linii produkcyjnej wyniesie 80 tys. aut, z możliwością przyszłego zwiększenia tej liczby.
Całkowity koszt inwestycji, która obejmie prace projektowe, rozwojowe i inżynieryjne oraz budowę linii produkcyjnej, wyniesie około 700 mln euro, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na II kw. 2020 r.
W stronę elektryfikacji
W ostatnich tygodniach Grupa FCA powołała do życia dział E-mobilności na Region EMEA, który będzie koordynować wszystkie prace związane z elektryfikacją. Grupa podpisała również umowy z Enel X i Engie, dzięki którym możliwe stanie się opracowanie rozwiązań ułatwiających klientom nabywanie i użytkowanie pojazdów elektrycznych wszystkich marek należących do Grupy.
Co więcej, FCA planuje zainstalowanie ponad 900 stacji ładowania pojazdów na terenie Włoch, które będą zlokalizowane przy zakładach produkcyjnych i parkingach pracowniczych. Kolejne 1,2 tys. stacji znajdzie się przy obiektach Leasys Mobility Stores i 1,1 tys. u dilerów. Całkowity koszt tej inwestycji wyniesie ok. 33 mln euro. Ponadto FCA dokonuje oceny projektów opartych na technologii Vehicle-to-Grid, czyli systemie łączącym pojazdy z siecią elektroenergetyczną pozwalającym na oddawanie energii z akumulatorów do sieci kiedy rośnie zapotrzebowanie i przełączanie się na tryb ładowania, gdy zapotrzebowanie na energię powraca na zwykły poziom. To rozwiązanie nie tylko zapewni korzyści konsumentom, ale także przyczyni się do zmniejszenia produkcji energii.
(ik)
Źródło i fot. FCA