2019-07-15

Stan opon przed podróżą

Jak wskazuje Raport Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego dzięki ogumieniu o wysokości bieżnika powyżej 1,6 mm o ponad 80 proc. maleją szanse na uczestnictwo w wypadku. Każdą podróż warto poprzedzić sprawdzeniem stanu technicznego samochodu, uwzględniając też opony - w tym pomiar ciśnienia i kontrolę wysokości bieżnika.

Kluczowym elementem prawidłowego stanu technicznego pojazdu są odpowiednio dopasowane i przygotowane opony. Zgodnie z wynikami Raportu PZPO ryzyko wypadku drogowego obniża stosowanie ogumienia z właściwym ciśnieniem i bieżnikiem. Eksperci podkreślają, że bieżnik płytszy niż 3 mm nie posiada pierwotnej skuteczności i np. podczas ulewy nie odprowadzi tak dobrze nadmiaru wody spod kół. W takiej sytuacji może dojść do utraty przyczepności, tzw. zjawiska aquaplaningu, a w konsekwencji wpadnięcia w poślizg.

Ciśnienie opon

O dobrej przyczepności samochodu w czasie przyspieszania, hamowania oraz na zakrętach decyduje ciśnienie opon. Zbyt niski jego poziom negatywnie wpływa na stabilność, wydłuża drogę hamowania i zwiększa spalanie. Za wysokie ciśnienie opon zwiększa podatność ogumienia na uszkodzenia, które przekłada się na szybsze zużycie zawieszenia samochodu. Dlatego by ustalić właściwy poziom ciśnienia należy kierować się zaleceniami producenta auta.  Odpowiednie wartości mogą być umieszczone są na tabliczce znamionowej, znajdującej się przy kole zapasowym, w okolicach wlewu paliwa lub na słupku przy drzwiach pojazdu. Warto dodać, że nieco wyższe ciśnienie możemy stosować, gdy podróżujemy z kompletem pasażerów i ciężkim bagażem

Eksperci sugerują, by pomiaru ciśnienia dokonać na zimnych oponach lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km, nie zapominając o kole zapasowym. Jeżeli ostatniego brak warto wozić w aucie zestaw naprawczy, w skład którego wchodzi kompresor i preparat uszczelniający. Dobrze jest mieć też podnośnik i klucz do kół, które są niezbędne przy samodzielnej wymianie koła.

Tajemnicze indeksy

Samochód obciążony wakacyjnym bagażem zachowuje się zupełnie inaczej na drodze. Indeksy prędkości i ładowności danej opony mają kluczowe znaczenie i zapewniają bezpieczeństwo w trasie. Pierwszy, wyrażony literą, informuje o maksymalnej prędkości, z jaką pojazd może się poruszać. Drugi, wskazany wartością numeryczną, informuje o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu w kilogramach, przy zachowaniu dopuszczalnej przez producenta prędkości. 

– Oba parametry można znaleźć na ścianie bocznej opony przy informacji o jej rozmiarze - powiedział Artur Posłuszny, przedstawiciel ITR CEE Sp. z o. o., firmy dystrybuującej opony Yokohama w Polsce. - W przypadku letniej opony Yokohama BluEarth-A AE50 w rozmiarze 205/55R16 w jednej z kombinacji posiada ona indeks prędkości V, co oznacza prędkość maksymalną 240 km/h, a indeks nośności 91 - co określa ciężar na 615 kg na jedną oponę. Polskie prawo drogowe zakazuje poruszania się pojazdami, w których zamontowane jest ogumienie o niższym indeksie prędkości i nośności niż określony przez producenta. Jeżeli taka sytuacja zaistnieje, a samochód będzie uczestniczył w wypadku, firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania.

Najczęstsze uszkodzenia

Pewne sygnały, jak wibracje wyczuwalne na kierownicy czy ściąganie auta na jedną stronę mogą świadczyć o uszkodzeniu ogumienia. W takiej sytuacji należy przerwać jazdę, wstępnie ocenić stan ogumienia, a następnie udać się, wykorzystując koło zapasowe, dojazdowe lub zestaw naprawczy do serwisu. Fachowa diagnoza postawiona w odpowiednim momencie ograniczy koszty naprawy oraz zapobiegnie niebezpieczeństwu na drodze. Do najczęstszych uszkodzeń eksploatacyjnych opon należą uszkodzenia mechaniczne, które powstają w momencie przebicia czy przecięcia ogumienia ostrym przedmiotem. Należy podkreślić, że wbite w bieżnik ciała obce należy pozostawić na swoim miejscu i udać się do serwisu wulkanizacyjnego.

- W tym przypadku z reguły nie następuje osłabienie konstrukcji - dodał A. Posłuszny. - Może do niego dojść w przypadku przecięcia boku opony. Opony z uszkodzoną konstrukcją nie można naprawić. Należy ją zutylizować.

Opony z nieprawidłowym ciśnieniem są szczególnie narażone na uszkodzenia. Najczęściej usterkom ulega wtedy bieżnik, dochodzi do nadmiernego zużycia czoła i barków opony. Jednak zbyt dynamiczny najazd na krawężnik lub wjechanie w dziurę oponą z nieprawidłowym ciśnieniem może doprowadzić do przerwania warstwy kordu tekstylnego, stalowego lub drutówki i powstania bąbli na boku opony, które świadczą o jej nieodwracalnym zniszczeniu.

(ik)

Źródło i fot. Yokohama

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń