Samochody elektryczne znacznie różnią się od spalinowych pod względem technicznym. Różnice te mają bezpośredni wpływ na wybór opon, które powinny pozwolić kierowcy i pasażerom czuć się bezpiecznie w pojeździe.
Niski opór toczenia
Jednym z najistotniejszych parametrów użytkowych aut elektrycznych jest zasięg na pojedynczym ładowaniu baterii. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w pojazdach elektrycznych opony pochłaniają nawet do 30 proc. energii. Dlatego właśnie modele zaprojektowane do tego typu aut wyróżniają się niższym oporem toczenia. Pozwala to zmniejszyć wydatek energii, dzięki czemu samochód może pokonać więcej kilometrów na jednym ładowaniu. Specjalnie w tym celu producenci ogumienia opracowali nowe mieszanki gumowe pozwalające zmniejszyć masę opon, a co za tym idzie - także pobór energii.
Większa trwałość
Ze względu na sposób pracy silnika auta z napędem elektrycznym gwałtownie ruszają z miejsca i przyspieszają. Poza tym baterie zwiększają masę samochodu, co nie pozostaje bez wpływu na jego ogólną równowagę podczas jazdy. Te właściwości samochodów elektrycznych sprawiają, że ogumienie zużywa się znacznie szybciej. W związku z tym powinno być dużo wytrzymalsze od konwencjonalnych opon.
Ograniczony hałas toczenia
Silniki elektryczne pracują niemal bezgłośnie. Zapewnia to wysoki komfort jazdy, który szkoda by było popsuć hałaśliwymi oponami. Dlatego większość opon przeznaczonych do aut elektrycznych opracowano w oparciu o technologie mające na celu redukcję hałasu toczenia.
Między koncepcją a rzeczywistością
W ciągu ostatnich lat powstało wiele prototypów ogumienia zaprojektowanych z myślą o innowacyjnych pojazdach elektrycznych i systemach carsharingowych: Goodyear Oxygène, Hankook i-Flex czy Michelin Vision. Wielu innych producentów również opracowało rozwiązania dostosowane do wymagań samochodów elektrycznych. Przykładem jest technologia Ologic firmy Bridgestone wykorzystywana w niektórych modelach opon, zwłaszcza z serii Ecopia. Powstało też wiele modeli opon dedykowanych do aut elektrycznych, np. Michelin Energy E-V, które pozwalają pokonać o 6 proc. dłuższy dystans na jednym ładowaniu, Continental e-Contact, które wyróżniają się o 30 proc. niższym oporem toczenia w porównaniu do konwencjonalnych opon, czy wreszcie Goodyear EfficientGrip Performance wykonane w oparciu o technologię „Electric Drive”, która zapewnia większy zasięg i wyższą trwałość.
(ik)
Źródło i fot. Rezulteo