Powstające w Hiszpanii nowe centrum testowe Nokian Tyres umożliwi fińskiemu producentowi testowanie opon letnich, zimowych i wielosezonowych przez cały rok. Obiekt zostanie oddany do użytku w 2020 r. Szacuje się, że całkowity koszt inwestycji wyniesie 60 milionów euro.
W miejscu, gdzie wcześniej znajdowały się jedynie wypalone słońcem pola, obecnie powstają różne tory testowe. Pomimo intensywnych opadów w drugiej połowie kwietnia, budowa nowego ośrodka postępuje zgodnie z planem. Obiekt o powierzchni 300-hektarów położony jest w Santa Cruz de la Zarza, małej miejscowości oddalonej o około godzinę drogi od Madrytu.
Najbardziej imponującą częścią obiektu jest 7-kilometrowy, owalny tor o pochyłych zakrętach, który powstaje pod bacznym okiem niemieckiego zespołu specjalizującego się w budowie torów krzywoliniowych. Obecnie zajmuje się on topografią toru oraz budową górnej warstwy łuków.
- Centrum testowe w Hiszpanii to największa w historii firmy inwestycja w testowanie, która pozwoli nam tworzyć produkty jak najlepiej odpowiadające potrzebom rynków wschodzących, zgodnie z przyjętą przez Nokian Tyres strategią - powiedział Juha Pirhonen,wicedyrektor ds. technologii opon w Nokian Tyres. - Co więcej, nowy obiekt umożliwi firmie rozszerzenie prowadzonej dotychczas działalności badawczo-rozwojowej.
W nowym centrum testowane będą głównie opony letnie, całoroczne oraz opony z wysokim indeksami prędkości, gdyż to właśnie one cieszą się szczególnie dużym popytem na wschodzących rynkach Europy Środkowej i Ameryki Północnej, gdzie już wkrótce Nokian otworzy nową fabrykę. Do zadań centrum będzie należało także rozwijanie parametrów bezpieczeństwa nowych produktów.
Testowanie kluczem do bezpiecznych opon
Większość prac przygotowawczych pod budowę ponad 10 torów testowych nowego centrum jest już zakończona: górna warstwa gleby została usunięta, przygotowano też miejsca, gdzie powstać mają poszczególne tory. Kolejny etap to wymagające niezwykłej precyzji prace budowlane - w tym także układanie kolejnych warstw asfaltu, które w przypadku większości torów mają zakończyć się w 2020 r.
Na bardzo zaawansowanym etapie jest budowa owalnego toru: nachylenie południowego łuku jest gotowe, a prace ziemne zakończone. Kolejny krok to profilowanie toru oraz położenie pierwszych warstw asfaltu. Owalny tor umożliwi testowanie opon przy prędkościach do 300 km/h.
Nowy obiekt to już trzecie centrum testowe firmy, które ma stanowić uzupełnienie 700-hektarowego ośrodka w Ivalo, gdzie testowane są głównie opony zimowe oraz centrum testowego położonego w pobliżu fińskiej siedziby firmy w Nokii.
Zrównoważone podejście
Jednym z obszarów zainteresowań działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez Nokian Tyres jest gwajula - roślina, która potencjalnie może posłużyć jako surowiec do produkcji opon. We współpracy z lokalnymi ośrodkami naukowymi i partnerami biznesowymi, fiński producent rozpoczął uprawę tej rośliny i prowadzi prace badawcze nad jej wykorzystaniem jako substytutu naturalnego kauczuku. Plantacja gwajuli zarządzana jest przez miejscowych rolników.
Firma zdecydowała się także objąć ochroną 25 hektarów ziemi budując gniazda dla jastrzębi i sów, a także specjalne wodopoje dla ptaków, które przez kolejne 3 lata objęte będą badaniami. Ponadto, na terenie obiektu firma planuje zasadzić dęby ostrolistne, a także inne gatunki drzew.
(ik)
Źródło i fot. Nokian