Polscy przedsiębiorcy i rolnicy często kupują samochody użytkowe i maszyny rolnicze wyprodukowane zagranicą. Pytanie - w jaki sposób nabywają tego rodzaju urządzenia? Jeżeli kupują sprzęt używany - jak i skąd go sprowadzają?
Zakup, leasing, wynajem
Firmy, w zależności od wielkości, obrotów, liczby zatrudnionych pracowników i ogólnego potencjału, w różny sposób budują swój park maszyn. Największe przedsiębiorstwa, kupują lub leasingują sprzęt, dostosowując park maszynowy do inwestycji, które obecnie realizują. Część przedsiębiorstw wynajmuje maszyny i urządzenia, natomiast mniejsze firmy i wykonawcy indywidualni, jak również mniejsi rolnicy najczęściej decydują się za zakup maszyn używanych.
Zakup używanego sprzętu ciężkiego czy rolniczego jest wyzwaniem dla kupującego. Ponieważ nowe urządzenia i pojazdy są drogie, taka inwestycja musi się jak najszybciej zwrócić. Maszyny pracują intensywnie przez cały okres użytkowania w bardzo trudnych warunkach, często przerzucane z jednej budowy na drugą.
- W przypadku chęci zakupu sprzętu używanego bardzo ważna jest właściwa ocena wartości rynkowej danego pojazdu czy innego urządzenia - powiedział Joost Goedhart, menadżer sprzedaży z Tradus w Europie, internetowej platformy kupna i sprzedaży sprzętu z kategorii „heavy machinery” opartej na danych. - Należy wziąć pod uwagę jego żywotność, stan techniczny, przebieg i wiele innych cech, które mają kluczowe znaczenie dla ustalenia czy oferta jest warta zainteresowania. Jaka jest "uczciwa cena" za sprzęt, który nas interesuje? Na to najistotniejsze pytanie dla wszystkich kupujących trudno znaleźć odpowiedź. Warto zainteresować się ofertą zagranicznych rynków wtórnych, jednak dobrze mieć ze sobą godnego zaufania partnera, który da swoją rekomendację.
Niemcy - główny partner handlowy
Od czasu wstąpienia Polski w struktury Unii Europejskiej formalności związane z importem towarów zostały znacznie uproszczone. Dotyczy to także dużych maszyn. Import używanego sprzętu ciężkiego i rolniczego w Polsce jest na wysokim poziomie. Według danych firmy Tradus, w 2018 r. polscy przedsiębiorcy sprowadzili do kraju maszyny o wartości ok. 625 mln euro.
- Polski rynek jest specyficzny - podkreślił J. Goedhart. - Z jednej strony stanowi on tranzyt z zachodu do krajów wschodnich, z drugiej, wewnętrznie jest bardzo silny i chłonny. W firmie Tradus skupiamy się na zapewnieniu polskim klientom łatwego dotarcia do sprzedawców z krajów zachodnich, takich jak Niemcy i Holandia.
Najważniejszym partnerem handlowym dla Polski od lat są Niemcy. Ten fakt bardzo wyraźny jest także w kategorii importu używanego sprzętu ciężkiego. Z Niemiec sprowadzamy urządzenia o wartości niemal 105 mln euro, czyli ok. 1/6 całego importu. Na drugiej pozycji znajduje się Francja, a dopiero później Wielka Brytania (odpowiednio 78 i 34 mln euro).
Trzy bariery importu
Polscy nabywcy mają trzy podstawowe problemy związane z importem maszyn użytkowych z zagranicy i są to: brak znajomości przepisów importowych, bariera językowa oraz chęć obejrzenia i przetestowania sprzętu przed zakupem. Do tego dochodzi presja czasu i dodatkowe koszty związane z logistyką.
Znalezienie i wybór sprzętu może ułatwić platforma Tradus, łączącą sprzedających z nabywcami sprzętu i pojazdów użytkowych - samochodów ciężarowych, maszyn budowlanych i rolniczych. - Jest to miejsce skupiające wokół siebie ekspertów znających dogłębnie specyfikę rynku „heavy machinery - wyjaśnił J. Goedhart. - Jako jedyna platforma ogłoszeniowa funkcjonuje korzystając z algorytmu „Tradus Market Value” opartym na sztucznej inteligencji. Odpowiedzialny jest on za analizę kilkuset atrybutów powiązanych z danym ogłoszeniem dając odpowiednią rekomendację dotyczącą wystawionego urządzenia. Użytkownik, mając nasze wiarygodne referencje dotyczące sprzętu, może zdecydować się na import sprzętu z zagranicy.
Platforma Tradus, działająca we współpracy z polskim portalem Otomoto ma unikatowe know-how, dogłębną wiedzę na temat rynków europejskich i maszyn użytkowych. Jest ona nie tylko portalem ogłoszeniowym, ale daje także wiarygodne rekomendacje, które powstają w oparciu o systematycznie udoskonalany algorytm. Tym samym umożliwia skorzystanie z oferty zagranicznych rynków ograniczając ryzyko zakupu niewłaściwego sprzętu.
(ik)
Źródło i graf. D*fusion communication