Unimot S.A., niezależny importer paliw ciekłych i gazowych notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, obejmie udziały w spółce Green Electricity sp. z o.o., operatorze platformy blinkee.city, która oferuje usługi wynajmu elektrycznych skuterów i hulajnóg. Kwota inwestycji to maksymalnie 9,5 mln zł, która obejmie zakupione udziały oraz udostępnienie dodatkowego finansowania dla Green Electricity w zależności od potrzeb.
Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot S.A., podkreśla, że firma chce mieć swój udział na rynku elektromobilności poprzez współpracę z doświadczonym partnerem, który już osiągnął sukces. Platforma blinkee.city znana jest nie tylko w Polsce, ale także w Szwecji, Hiszpanii, Rumunii oraz na Węgrzech.
- Naszą ideą było stworzenie alternatywnego środka transportu indywidualnego, który pozwalałaby użytkownikom na efektywne przemieszczanie się po mieście, bez względu na korki - powiedział Marcin Maliszewski, dyrektor generalny i współzałożyciel blinkee.city.- Rozwiązanie miało być innowacyjne, łatwo dostępne oraz przyjazne środowisku. Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie usługi wynajmu skuterów elektrycznych na minuty, w myśl idei sharing economy, która wciąż rośnie w siłę na całym świecie. Pierwszych 5 skuterów pod marką blinkee.city przygotowywaliśmy sami. Obecnie jeździ ich ponad 1500 w 22 miastach w 6 krajach Unii Europejskiej. W naszej flocie znajdują się także e-hulajnogi i rowery elektryczne. Mamy sprawdzone e-rozwiązania oraz rynki głodne tego typu projektów.
W ramach uzgodnionej współpracy, firmy planują wykorzystać także sieć stacji AVIA jako centrum obsługi elektromobilności w mniejszych miastach. Działania te są obecnie w fazie planowania, ale przedstawiciele obu przedsiębiorstw widzą w tym ogromny potencjał. W Polsce sieć AVIA, która rozwijana jest w kraju przez spółkę Unimot, liczy już niemal 50 stacji. W całej Europie jest ponad 3 tys. stacji pod tym szyldem.
- Jesteśmy na etapie bardzo dynamicznego rozwoju - podkreślił M. Maliszewski. - W zaledwie 3 lata zbudowaliśmy globalną społeczność liczącą niemalże 300 tys. zarejestrowanych użytkowników, którzy tylko w 2018 r. przejechali w sumie ponad 5 mln 600 tys. km. Wciąż jednak widzimy potencjał rynku polskiego i europejskiego stąd zapotrzebowanie na środki finansowe. Chcemy nie tylko powiększać floty w krajach, w których nasze jednoślady już funkcjonują, ale planujemy także ekspansję na kolejne państwa. Zależy nam również na tym, by rozwijać jakościowo aplikację obsługującą cały system, np. przez dodawanie kolejnych funkcjonalności tj. aktywny cennik czy kody rabatowe.
Współczesny rynek motoryzacyjny rozwija się stopniowo w kierunku pojazdów elektrycznych oraz usług związanych z wynajmem i współdzieleniem tego typu pojazdów. Kraje inwestują w rozwijanie transportu niskoemisyjnego, m.in. ze względu na informacje o globalnym zanieczyszczeniu środowiska. W Europie przoduje pod tym względem Norwegia, w której w 2018 r. co trzeci kupiony samochód był elektryczny. W Polsce największą popularność zdobywają jednoślady elektryczne - skutery i hulajnogi, które z powodzeniem uzupełniają system nowoczesnej komunikacji miejskiej.
(ik)
Źródło i fot. Unimot