2019-06-19

Udany maj w motobranży

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że z polskich salonów w maju br. wyjechało ponad 47 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 11,2 proc. więcej niż rok temu. Tym samym jest to najlepszy wynik tego miesiąca od lat. Ponadto kontynuowany jest trzycyfrowy wzrost rejestracji bateryjnych aut elektrycznych - w ciągu 5 miesięcy zarejestrowaliśmy ich o 35 proc. więcej niż w całym 2018 r. Eksperci Exact Systems zwracają jednak uwagę, że pojazdy w pełni elektryczne wciąż stanowią zaledwie 0,37 proc. całkowitej sprzedaży nowych osobówek.

Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems podkreślił, że wzrost w przypadku aut elektrycznych to głównie efekt zakupów firm car sharingowych. - Przy aktualnych cenach elektroauta są poza zasięgiem przeciętnego Polaka - dodał P. Gos. - Dlatego rola dużych firm w rozwoju elektromobilności w Polsce jest wręcz kluczowa - im więcej takich aut na drogach, tym szybciej musi powstawać odpowiednia infrastruktura i tym więcej osób ma okazję przekonać się na własnej skórze o zaletach ekoaut. A wzrost elektroświadomości w społeczeństwie spotęguje oddolną presję na stworzenie państwowego systemu dotacji do zakupu samochodu elektrycznego.

Rekordowy maj w Polsce dzięki Toyocie

W maju br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 47094 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli o 11,2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2018 r. (1). Jest to najwyższy majowy wynik od ponad 8 lat. Kołem zamachowym rynku wciąż pozostają firmy, które stanowią aż 71,8 proc. kupujących. W TOP3 marek doszło do zmiany lidera: Toyota wyprzedziła Skodę, a trzeci pozostał Volkswagen. Jest to efekt dużego zainteresowania jakie wzbudziło wprowadzenie w maju na rynek Toyoty Corolli w trzech odmianach: hatchback, sedan oraz kombi. Od początku 2019 r. w Polsce zarejestrowano 233282 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,8 proc. więcej rok do roku.

Z danych PZPM wynika, że w maju z salonów w Polsce wyjechało 2700 hybryd (+52,6 proc. r/r) oraz 146 aut z napędem elektrycznym (+58,7 proc. r/r). W porównaniu z ubiegłym rokiem znacząco zmniejszył się udział diesli (z 24,8 do 19,9 proc.), a zwiększył silników benzynowych (z 69,1 do 72 proc.).

UE wreszcie na plusie

Rynki unijne zanotowały w maju skromny wzrost rejestracji (+0,1 proc. r/r), po ośmiu miesiącach spadków. Z danych ACEA wynika, że w maju br. Europejczycy kupili ponad 1,4 mln nowych osobówek. Na plusie są takie rynki jak Niemcy (+9,1 proc. r/r/) i Francja (+1,2 proc. r/r). Tymczasem zmniejszenie popytu nastąpiło m.in. w Hiszpanii (-7,3 proc. r/r), Wielkiej Brytanii (-4,6 proc. r/r) oraz we Włoszech (-1,2 proc.).

- Popyt na nowe samochody w Unii jest w tej chwili głównie napędzany przez kraje Europy Centralnej, które mogą pochwalić się wzrostem na poziomie +6,2 proc. r/r - podkreślił P. Gos. - Najwyższą dynamikę w CEE mogliśmy zaobserwować w Rumunii +12,6 proc. r/r oraz w Polsce. Natomiast pod względem wolumenu sprzedaży jesteśmy liderem regionu i plasujemy się na 7. miejscu w całej Wspólnocie. Cieszy nas także majowe przebudzenie Niemiec - wysoki poziom rejestracji i 2-proc. wzrost produkcji może przełożyć się na zwiększenie zamówień na podzespoły produkowane w polskich fabrykach.

1) http://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-samochody-osobowe-i-dostawcze/Maj-2019

(ik)

Źródło: Zoom bsc, fot. Toyota

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń