2019-06-07

Dunlop na Oschersleben

Ośmiogodzinny wyścig na Oschersleben to przedostatnia runda sezonu 2018-2019. Dunlop będzie tam wspierać jedną z partnerskich drużyn w drodze do zwycięstwa w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (EWC) FIM. Na wsparcie brytyjskiej marki może też liczyć polski zespół Wójcik Racing Team.

Obecni liderzy klasy EWC - zawodnicy Suzuki Endurance Racing Team - ścigają się na Suzuki GSX-R 1000 wyposażonych w opony Dunlopa. Mają 10-punktową przewagą w klasyfikacji generalnej, więc zwycięstwo na niemieckim torze może zapewnić im mistrzostwo.

Z dużymi nadziejami na sukces wystartuje też Wójcik Racing Team. - Jedziemy po podium i nic nas nie zatrzyma - powiedział Grzegorz Wójcik, szef zespołu. - Po wzmocnieniu ekipy juniorskiej przez Marka Szkopka, wiemy że jest na to ogromna szansa i chcemy ją wykorzystać tym bardziej, że runda w Oschersleben to finał rywalizacji dla klasy Superstock. Jeśli chodzi o motocykl #77 tu pojedzie dwóch bardzo szybkich zawodników: Gino Rea i Christopher Bergman. Chcemy zgotować niezłe show dla polskich kibiców.

Mimo zmian w składzie, zespół zapowiada ostrą walkę o zwycięstwo. - Przede mną bardzo odpowiedzialne zadanie - podkreślił Marek Szkopek. - Utrzymująca się kontuzja Adriana Paska nie pozwoliła mu na start w niemieckiej rundzie. Przeszedłem do składu Superstock z nadzieją, że zapewnię kolegom duże wzmocnienie. Będziemy walczyć, jesteśmy dobrze przygotowani i nie mamy nic do stracenia.

Eksperci od opon wyścigowych

W zespole brytyjskiej marki jest m.in. Wim Van Achter, kierownik ds. sportów motorowych Dunlop, który ma doświadczenie w wyścigach w EWC. Brał on w nich udział od wczesnych lat 90-tych do połowy 2000 r. Wtedy technologia opon była zupełnie inna niż obecnie. Jego wiedza i punkt widzenia jako motocyklisty okazały się cenne dla rozwoju ogumienia brytyjskiej marki.

Widać było dużą przepaść między producentami a prywatnymi zespołami w zakresie przygotowania opon - powiedział Wim Van Achter. - Obecnie różnice są niewielkie, większość zespołów prywatnych jest bardzo blisko zespołów producentów. Główne wyzwania związane z ogumieniem to stabilna przyczepność, panowanie nad spadkiem wytrzymałości podczas podwójnych przebiegów, trwałość, osiągi i reakcja opon na różne silniki.

Technologia oponiarska

Dunlop wykorzystuje EWC jako punkt wyjścia do produkcji opon, które są w stanie wytrzymać zmienne temperatury i ekstremalne obciążenia. Te właściwości są następnie przenoszone na drogę.  

-  Dużym postępem było wprowadzenie technologii NTEC, czyli systemu regulacji ciśnienia -zaznaczył Wim Van Achter. - Innowacja ta wykorzystywana jest przez Dunlopa w wyścigach motocyklowych. Dodatkowo rozwój technologii bezszwowego opasania (JLB) sprawia, że opona jest bardziej stabilna podczas hamowania. Jest to tym istotniejsze, ponieważ motocykle stają się coraz szybsze i bardziej obciążają hamulce. W klasie EWC motocykle są cięższe od Superbike'ów głównie ze względu na obciążenie paliwem, więc stabilność hamowania jest naprawdę ważna.

Technologie NTEC i JLB zostały opracowane w celu zmniejszenia zużycia i poprawy prowadzenia. NTEC jest silnie wzmocnioną konstrukcją osnowy, podczas gdy JLB jest pasem nawiniętym w sposób ciągły wokół struktury opony.

Perspektywa zawodnika

Wim Van Achter dodał, że wyścigi długodystansowe są bardzo trudne fizycznie, a dodatkowym utrudnieniem są zmienne warunki. Kiedy startował po raz pierwszy w  Le Mans w 1992 r. miał niewiele odzieży technicznej, obecnie zawodnicy są wyposażeni w najnowsze produkty. Podkreślił też, że standardowe motocykle, na których ścigają się prywatni zawodnicy poprawiły się na przestrzeni lat i są teraz bardzo podobne do maszyn zespołów producentów.

Dzisiaj (7 czerwca) odbędzie się sesja treningowa i pierwsze kwalifikacje. Wyścig na Oschersleben rozpocznie się w niedzielę 9 czerwca o godz. 13.

(ik)

Źródło i fot. Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń