2019-06-07

Mniejsze opory toczenia

 

Opony o mniejszym oporze toczenia zmniejszają zużycie paliwa, ale także ograniczają emisję dwutlenku węgla. Nokian Tyres dokłada starań, aby produkowane przez firmę opony były bardziej przyjazne dla środowiska: od 2013 r. opór toczenia opon tej marki udało się zredukować średnio aż o 8 proc. Ta ośmioprocentowa różnica równa jest ilości spalin produkowanych przez 65 tys. samochodów.

Opór toczenia to energia, którą samochód traci w wyniku ruchu koła po powierzchni drogi w czasie jazdy. Im mniejszy opór, tym mniejsza strata energii, a tym samym mniejsze zużycie paliwa. Lepsza efektywność paliwowa wpływa pozytywnie na środowisko, pozwalając zmniejszyć ślad węglowy kierowcy poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W przypadku samochodów elektrycznych, niższy opór toczenia oznacza także większy zasięg auta.

Dla przykładu, zastosowanie opon zimowych Nokian Hakkapeliitta R3 o niskim oporze toczenia we wszystkich samochodach osobowych na terenie Finlandii, Szwecji i Norwegii pozwoliłoby zmniejszyć zużycie paliwa o niemal 300 milionów litrów, a także ograniczyć emisję dwutlenku węgla o blisko 710 tys. ton.*

Szacuje się, że w Europie ruch drogowy odpowiedzialny jest za 24 proc. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Unia Europejska chce do 2020 r. ograniczyć emisję GHG o 20 proc. w stosunku do poziomu z roku 1990. Bardziej rygorystyczne limity emisji będą obowiązywać od 2021 r.

Światowi producenci opon premium, w tym również Nokian, podejmują aktywne działania mające na celu ograniczenie oporu toczenia poprzez stosowanie zaawansowanych mieszanek gumowych oraz innowacyjnej rzeźby bieżnika, a także ulepszoną konstrukcję opon.

Oszczędzając paliwo chronisz środowisko

Ponad 90 proc. opon marki Nokian reprezentuje najwyższe klasy efektywności energetycznej: A, B lub C. Dla porównania: najpopularniejsze na rynku opony do samochodów osobowych należą do klasy E (badanie ETRMA, październik 2018 r.). Z punktu widzenia kierowców różnica jest ogromna - nie tylko ze względów środowiskowych. W porównaniu do opon o najniższej efektywności energetycznej opony letnie klasy A przy utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia pozwalają zaoszczędzić aż 0,5 litra paliwa na każde 100 km.

Nokian od lat angażuje się w działania na rzecz środowiska naturalnego. Według Rocznika Zrównoważonego Rozwoju 2019 RobecoSAM, w tym roku fińskiemu producentowi opon przyznana została nagroda Silver Class. Pomimo, że ponad 85 proc. śladu węglowego opon związane jest z ich użytkowaniem, Nokian dokłada starań, aby ograniczyć wpływ ogumienia na środowisko przez cały cykl życia produktu. Poniżej prezentujemy kilka osiągnięć koncernu w tym zakresie:

  • recykling - w 2018 r. 100 proc. odpadów wytworzonych w fabryce w Nokii poddanych zostało recyklingowi. W krajach skandynawskich recyklingowi poddawane jest prawie 100 proc. zużytych opon, a w Europie - ok. 95 proc.;
  • oszczędność energii - zamontowanie nowego aparatu absorpcyjnego w elektrowni w Nokii, która dostarcza gorącej wody i pary wodnej pozwoliło zaoszczędzić 185 ciężarówek paliwa;
  • odnawialna energia - położone w fińskiej miejscowości Nokia fabryka i siedziba firmy korzystają z energii pochodzącej w 47 proc. ze źródeł odnawialnych, a na dachu magazynu firmy w amerykańskim stanie Vermont zainstalowane zostały panele słoneczne;
  • zrównoważona polityka surowcowa - w marcu br. Nokian dołączył do nowo powstałej Globalnej Platformy na rzecz Zrównoważonej Gospodarki Kauczukiem Naturalnym (Global Platform for Sustainable Natural Rubber), która chce podejmować działania mające na celu poprawę przestrzegania praw człowieka, przeciwdziałanie zawłaszczaniu ziemi, ochronę bioróżnorodności i zasobów wodnych, poprawę produktywności oraz zwiększenie transparentności i identyfikowalności łańcucha dostaw;
  • poprawa sytuacji w zakresie praw pracowniczych - według przeprowadzonych przez firmę audytów uzupełniających, w fabrykach w Malezji i Indonezji nastąpiła poprawa przestrzegania praw pracowniczych. W stosunku do stanu wykazanego przez wcześniejsze kontrole, obecnie praca na zmiany obejmuje umiarkowaną liczbę godzin, pracownikom przysługują dni wolne, zapewniono im także edukację w zakresie przysługujących im praw, a hale wyposażone zostały w automaty z wodą.

*W obliczeniach wykorzystana została różnica w oporze toczenia pomiędzy oponami Nokian Hakkapeliitta R3, a innymi oponami zimowymi klasy premium. Przyjęte zostały także następujące założenia: liczba samochodów osobowych w Finlandii to 2,6 miliona; średni roczny przebieg w Finlandii to 14 400 km; średnie roczne zużycie paliwa w Finlandii to 6,7 l/100 km. Szacuje się, że za 45 proc. przebiegu odpowiadają opony zimowe. Uwzględniono zakładany koszt emisji dwutlenku węgla wynoszący 40 euro za tonę ekwiwalentu CO2, co jest zgodne z wartościami przyjętymi przez Fińską Agencję Transportową, Norweski Zarząd Dróg Publicznych oraz Amerykańską Agencję ds. Ochrony Środowiska. Źródło: W ocenie wykorzystano metodologię True Value KPMG.

(ik)

Źródło: MSLGROUP, fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2019 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń