Opony o mniejszym oporze toczenia zmniejszają zużycie paliwa, ale także ograniczają emisję dwutlenku węgla. Nokian Tyres dokłada starań, aby produkowane przez firmę opony były bardziej przyjazne dla środowiska: od 2013 r. opór toczenia opon tej marki udało się zredukować średnio aż o 8 proc. Ta ośmioprocentowa różnica równa jest ilości spalin produkowanych przez 65 tys. samochodów.
Opór toczenia to energia, którą samochód traci w wyniku ruchu koła po powierzchni drogi w czasie jazdy. Im mniejszy opór, tym mniejsza strata energii, a tym samym mniejsze zużycie paliwa. Lepsza efektywność paliwowa wpływa pozytywnie na środowisko, pozwalając zmniejszyć ślad węglowy kierowcy poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W przypadku samochodów elektrycznych, niższy opór toczenia oznacza także większy zasięg auta.
Dla przykładu, zastosowanie opon zimowych Nokian Hakkapeliitta R3 o niskim oporze toczenia we wszystkich samochodach osobowych na terenie Finlandii, Szwecji i Norwegii pozwoliłoby zmniejszyć zużycie paliwa o niemal 300 milionów litrów, a także ograniczyć emisję dwutlenku węgla o blisko 710 tys. ton.*
Szacuje się, że w Europie ruch drogowy odpowiedzialny jest za 24 proc. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Unia Europejska chce do 2020 r. ograniczyć emisję GHG o 20 proc. w stosunku do poziomu z roku 1990. Bardziej rygorystyczne limity emisji będą obowiązywać od 2021 r.
Światowi producenci opon premium, w tym również Nokian, podejmują aktywne działania mające na celu ograniczenie oporu toczenia poprzez stosowanie zaawansowanych mieszanek gumowych oraz innowacyjnej rzeźby bieżnika, a także ulepszoną konstrukcję opon.
Oszczędzając paliwo chronisz środowisko
Ponad 90 proc. opon marki Nokian reprezentuje najwyższe klasy efektywności energetycznej: A, B lub C. Dla porównania: najpopularniejsze na rynku opony do samochodów osobowych należą do klasy E (badanie ETRMA, październik 2018 r.). Z punktu widzenia kierowców różnica jest ogromna - nie tylko ze względów środowiskowych. W porównaniu do opon o najniższej efektywności energetycznej opony letnie klasy A przy utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia pozwalają zaoszczędzić aż 0,5 litra paliwa na każde 100 km.
Nokian od lat angażuje się w działania na rzecz środowiska naturalnego. Według Rocznika Zrównoważonego Rozwoju 2019 RobecoSAM, w tym roku fińskiemu producentowi opon przyznana została nagroda Silver Class. Pomimo, że ponad 85 proc. śladu węglowego opon związane jest z ich użytkowaniem, Nokian dokłada starań, aby ograniczyć wpływ ogumienia na środowisko przez cały cykl życia produktu. Poniżej prezentujemy kilka osiągnięć koncernu w tym zakresie:
*W obliczeniach wykorzystana została różnica w oporze toczenia pomiędzy oponami Nokian Hakkapeliitta R3, a innymi oponami zimowymi klasy premium. Przyjęte zostały także następujące założenia: liczba samochodów osobowych w Finlandii to 2,6 miliona; średni roczny przebieg w Finlandii to 14 400 km; średnie roczne zużycie paliwa w Finlandii to 6,7 l/100 km. Szacuje się, że za 45 proc. przebiegu odpowiadają opony zimowe. Uwzględniono zakładany koszt emisji dwutlenku węgla wynoszący 40 euro za tonę ekwiwalentu CO2, co jest zgodne z wartościami przyjętymi przez Fińską Agencję Transportową, Norweski Zarząd Dróg Publicznych oraz Amerykańską Agencję ds. Ochrony Środowiska. Źródło: W ocenie wykorzystano metodologię True Value KPMG.
(ik)
Źródło: MSLGROUP, fot. Nokian